ÄR MITT STO DRÄKTIGT TROTS ALLT??

Amanda12

Trådstartare
Hej Alla!
Mitt sto seminerades med hip hop i Juni.
Hon hade släppt 2 ägg så veterinären ville kolla henne några dagar tidigare så det inte var tvillingar, tror vi kollade på 15 dygn ca. Då var hon dräktig, han tyckte första han såg 2 st men till slut kom han fram till att det bara var 1.
Sen kollade vi vi ca 28 dygn då var hon dräktig.
Sen vid 90 dagars kollen fanns inget sa han.
Men nu har hon magrat av mycket vid manken/ryggen och även revbenen börjar synas men har en megastor och hård mage nertill/bakåt.
Även blivit lite sur och lyfter ofta på svansen, var sådan vid förra dräktigheten.
Kände igår på hennes mage efter foster rörelser, antingen har hon väldigt livlig mage eller så är hon dräktig ändå!! Min hand hoppade bort några gånger, var som något hårt som flyttades och magen ändrade form som en kulle som buktade ut, som vågor typ. Inte kan hon väl vara dräktig ändå???
 
Det enda sättet att vara säker är att ta ut veterinär.

Jag har ett sto som också har en "hoppig" mage, det är tydliga fosterrörelser. Veterinären kunde dock inte känna något foster, så vi avvaktar blodprov.

Så ta ut veterinären och låt denne göra en bedömning. Det är omöjligt att säga något över nätet.
 
Mitt sto såg inte dräktigt ut någon gånger under de 365 dygn hon gick och ut kom enn hingstunge med låånga ben... Blir billigt och bra om du slapp 90dygnsavgiften, regga in fölet som okänt sen så har du sparat en del ev vänta med att skicka in DNA test om du vill sälja med stam.
Jag har hört förr om foster som missats men på 90 dygn borde vet sett det, är det en nyutb eller oerfaren veterinär? De vana känner det så fort de sticker in handen bara, hur vet jag inte men det "stramar" på något sätt...
Återkom gärna med svar, spännande!
 
Mitt sto såg inte dräktigt ut någon gånger under de 365 dygn hon gick och ut kom enn hingstunge med låånga ben... Blir billigt och bra om du slapp 90dygnsavgiften, regga in fölet som okänt sen så har du sparat en del ev vänta med att skicka in DNA test om du vill sälja med stam.
Jag har hört förr om foster som missats men på 90 dygn borde vet sett det, är det en nyutb eller oerfaren veterinär? De vana känner det så fort de sticker in handen bara, hur vet jag inte men det "stramar" på något sätt...
Återkom gärna med svar, spännande!
Så du menar alltså att ts ska låta bli att ta reda på om stoet är dräktigt för att slippa betala ??
Visst "borde" veterinären kunna se foster på 90 dygn, eller bara kunna känna med handen, men så enkelt är det inte. Vår mycket erfarna veterinär på en av landets största seminstationer kunder inte så att vårt sto var dräktig förrän lite över 100 dygn. Hon förklarade att stoets livmoder låg bakåt/neråt och dit nådde inte ultraljudet.
 
Haha nä... Men Ts borde då redan ha ett vetintyg på att stoet inte var dräktigt? Hur gör man sen, om stoet nu är dräktigt?
Jo rent teoretiskt sett så borde sto liksom människor vara olika skapta men inget någon sagt när jag frågat om det är svårt, har kallt antagit att det berott på erfarenhet
 
Jag sitter med samma fundering som dig. Betäckte mitt sto i somras. Konstaterades dräktig och kollades igen vid 60 dygnet men då var hon tom. Men hon har stor mage trots att hon gott på bantning under hösten och fick till slut ge upp för hon tunnade ur över revbenen. Mitt häst är väldigt pigg och explosiv i ridningen men de senaste månaderna har hon varit så seg att rida, sur som få när man rör magen och idag tittade jag på juvret och kunde då se en svullnad framför juvret som är alldeles mjukt lika på båda sidor. Den är inte stor men hon har inte sett ut så tidigare. Hon har brunstat någon gång under hösten men det finns något som gnager att hon kanske är dräktig trots allt. Kommer ju inte få klara besked om jag inte tar ut vet och gör blodprov.
 
 
Veterinären kommer på måndag, jag ser tydliga rörelser i magen, men vet inte om det är föl eller tarmarna? Hela magen typ spänner sig, har aldrig sett nått liknande. Igår kväll när jag kände på magen sto hon och slog med svansen och stampade med bakhovarna och även bet i luften!!
Idag var hon även lite svettig i ansiktet. Kan det vara mag problem annars?
Hon blir dock tjockare och äter som bara den och bajsar normalt!
 
Mitt sto hade rejäla "vågor" runt virveln när hon åt. Flera som såg/kände var övertygade om att hon var dräktig.

Men undersökning och blodprov visade ej dräktig. ;) Så återigen, ta ut veterinär så får du svar.
 
kan ju säga att min höll på att bli en sån där som inte var dräktig.
Vi hade flera veterinärer som inte var erfarna och de letade o letade och hittade omedelbar fosterblåsa vid ca 20 dygn men då vi trodde hon hade släppt ägget tidigare så föreslog seminstationen (som har 40 års avel på nacken) att vi kollade henne även på 30 dygn, inget oavsett hur mkt vi letade, kollade igen på 45 dygn med den erfarna veterinären och då fanns det igen fast långt in och ner. Men hon kom bara in med handen innan hon sa att den här är absolut dräktig.
Otroligt nervös kommer man på 90 dygn till den oerfarna veterinären som letade och letade och letade. När vi nästan hade gett upp råkade hon komma förbi fostret med proben.
Men en duktig seminveterinär känner på andra sätt än med proben också så visst 17 kan de missa!
 

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 378
Senast: Lyxzen
·
Avel Hej! För några månader sedan tog vi ett rektal palpation test samt ett blodprov för att se om vårat sto var dräktigt. Proven visade sig...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Tokyo
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Avel Dilemma med stora bokstäver! Mitt sto som hade bf nu i slutet av maj kastade sitt föl i början av mars, dödfött så det var väl ngt fel...
Svar
9
· Visningar
2 435
Senast: grimman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp