är jag självisk och orättvis?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: är jag självisk och orättvis?

Tycker att det är helt rätt!

Min pojkväns farbror och hans fru har gjort så och när det väl blir dags för oss så kommer min pojkvän också att avstå. Det ser både han och jag som en självklarhet.
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

blindabelinda skrev:
så vad tycker ni?
är jag taskig?

Jag förstår helt och fullt din känsla. Jag känner likadant. Fast min man föreslog själv att han oxå skulle avstå från alkohol, och att han skulle sluta röka när jag slutade snusa. (Fast snusar gör han fortfarande, fast mindre än förr.)

När min man visade att han var villig att göra ALLT för att stötta mig i graviditeten blev det plötsligt inte så viktigt längre att han oxå höll sig nykter. På några fester har han tagit några öl, men då har han frågat mig först, och då har jag fått känna mig generös och säga "självklart får du dricka några öl älskling, så kör jag hem".:D
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

Nu har jag inte läst tråden;

Varför ska inte han få festa med sina vänner? Det är inte han som har ett foster i magen? Okey att han skärper till sig och tar ansvar när ungen född. Eller hjälper till hemma lite extra när du blir tjock om magen. Men att inte få dricka öl för att du har bebis i magen?
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

Jag vet inte om det ar sjalviskt och orattvist, men jag forstar faktiskt inte varfor du vill att han ska avsta.
So what om han dricker lite da och da?? Det ar du som bar pa barnet och det ar du som ska vara sa halsosam som mojligt. Du har slutat att dricka for att erat framtida barn i alla fall ska fa ratt forutsattningar till att bli sa friskt det kan bli. Din sambo bar inte pa nagot barn och darfor behover han inte sluta dricka. Varfor satta upp regler och granser som inte ens galler???

Om han hade spenderat pengar som ni inte har, skulle jag ocksa reagera. Man gar inte ut och festar om man inte har rad att ata. Men 300:- ar faktiskt inte sa mycket och lite roligt maste man ju fa ha. Om man inte har roligt blir man bitter och sur och det vill du verkligen inte vara med om nar du gar och bar pa en tung mage och ar lite halvtrott pa det hela sjalv!!

Sedan tror jag pa att what comes around goes around. Alltsa, om du "unnar" honom lite extra frihet under din graviditet, sa kommer han att unna dej nagra extra stunder ute pa egen hand utan barn, for de stunderna kommer du verkligen att behova.
Istallet for att satta granser, ge varandra mer frihet.

Och snalla manniska - ovning ger fardighet!! Satt mannen i koket och lat honom forsoka i alla fall. Sluta vara ett kontroll-freak!!
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

ramonarunds skrev:
Jag vet inte om det ar sjalviskt och orattvist, men jag forstar faktiskt inte varfor du vill att han ska avsta.
So what om han dricker lite da och da?? Det ar du som bar pa barnet och det ar du som ska vara sa halsosam som mojligt. Du har slutat att dricka for att erat framtida barn i alla fall ska fa ratt forutsattningar till att bli sa friskt det kan bli. Din sambo bar inte pa nagot barn och darfor behover han inte sluta dricka. Varfor satta upp regler och granser som inte ens galler???

Om han hade spenderat pengar som ni inte har, skulle jag ocksa reagera. Man gar inte ut och festar om man inte har rad att ata. Men 300:- ar faktiskt inte sa mycket och lite roligt maste man ju fa ha. Om man inte har roligt blir man bitter och sur och det vill du verkligen inte vara med om nar du gar och bar pa en tung mage och ar lite halvtrott pa det hela sjalv!!

Sedan tror jag pa att what comes around goes around. Alltsa, om du "unnar" honom lite extra frihet under din graviditet, sa kommer han att unna dej nagra extra stunder ute pa egen hand utan barn, for de stunderna kommer du verkligen att behova.
Istallet for att satta granser, ge varandra mer frihet.

Och snalla manniska - ovning ger fardighet!! Satt mannen i koket och lat honom forsoka i alla fall. Sluta vara ett kontroll-freak!!

Amen för det! :bow:
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

Det beteende jag ansett varit tillåtet innan ev grav är lika tillåtet under och efter grav.
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

Jag skulle ALDRIG ställa de kraven.

Att man inte har råd är väl en sak, men det är väl ingen större skillnad rent ekonomiskt när man är gravid, när bebisen har kommit så kan det vara skillnad.

När jag läser vad du skriver så blir jag inte särskilt förvånad över hur karlar funkar out-there, vilket jag undrat mycket över på senaste tiden. Jag fattar att om inte de får ha ett liv (nu menar jag inte att det skall festas till höger och vänster) utan att tjejerna talar om hur och vad de skall göra och inte göra oavsett vad det gäller ....
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

Jag förstår inte riktigt varför...
Blir du så enormt avundsjuk på honom om han tar sig en öl??
Att han får hålla sig nykter på slutet för att kunna vara chafför tycker jag är en sak, men att neka gubben nån öl eller nått glas vin under graviditeten...
Vill han gå ut och festa, nu är vi i o f inte direkt ute varje helg så det är bara kul när han väl ger sig ut..

Att supa varje helg är en sak förståss, men att helt behöva avstå om man äter god mat och vill ha vin till tex det tycker jag låter lite barnsligt... fast det är i mina öron och jag ska kanske inte uttala mig eftersom jag inte dricker alls själv och alltid är chafför och nykter, med eller utan bulle i ugnen :D .
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

ibland går som sagt bra, MEN då ska det finnas en anledning!
och trehundra är mycket, vi har ganska dåligt med pengar!

det är just att gå ut på puben varje helg när jag sitter hemma, de vill jag inte, om däremot hans vän skulle gifta sig och han svensexa, eller något fyller år, eller det finns något speciellt att fira, så okej!
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

det håller jag absolut inte med om!
innan man sätter ett barn till världen så är det okej att vara omogen, det är okej om man lever fattigt i slutet av månaden och så vidare, men jag vill inte se en sådan framtid för vårat gemensamma barn.
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

nu dricker han ju inte vin, men låt oss säga att han vill ta sig en lättöl till middagen, det är helt okej, det är inte det som är frågan utan det är att GÅ UT OCH FESTA = BLI REDLÖS = KOSTAR MASSA PENGAR
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

sen måste jag även tillägga till alla:
jag tog upp detta med min gubbe igår (efter mycket funderande om en del bukefalisters svar som satte igång tankegångarna), frågade honom rent ut om han tyckte det var jobbigt att avstå?
svaret blev nej, han har inga problem med det, men vill ju gärna gå ut om det skulle vara något riktigt viktigt, och det är det ju sagt hela tiden att det är okej, jag känner att vi hade ett helt öppenhjärtligt samtal och att vi står på samma sida..
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

Det är väl jättebra om ni är överens om att inte slösa en massa pengar i onödan, varken nu eller när bebisen har kommit.

Men ändå ser jag lite varning på att tränga in i hörn här.
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

hur då menar du?
skulle du vilja utveckla lite mer?
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

Jag reargerar på

Punkt 1. där låter du lite som en gnällig unge, får inte jag så sk aminsann inte han......Det är ju inte hans kropp som barnet bor i , utan din. Så stor uppoffring är det faktiskt inte.

Punkt 2. Bara för att man blir gravid slutar inte livet rulla, det är kul att festa och träffa vänner.

Punkt 3. Där håller jag med dig.

Men jag kan ju tillägga att när jag själv var gravid tyckte jag precis som du :D . Att var agravid och ickegravid är en stor skilnad i hur man tänker.
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

hmm... njaaa.. lite gnällig är jag ju faktiskt..
men jag tycker faktiskt så, i rättvisans namn tycker jag inte att den ena parten ska offra en massa och den andra bara fortsätta sitt liv som vanligt.. så kommer det ju ändå inte fungera när barnet väl är på plats?
jag går ut jag också och träffar mina vänner, tar en cola eller nåt.. men iom att jag är så jäkla trött jämt så är det inte alltid jag orkar.
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

Jo, i ditt första inlägg skriver du att han har gett med sig, jag tolkar det som att han inte alls egentligen tycker som du utan er senaste diskussion är en sorts efterkonstruktion för att få husfrid.

Hela din attityd att du uppoffrar nånting har jag svårt att förstå. Och att han måste uppoffra något bara för nån sorts rättvisa - som bara du upplever - nej, det är snett för mig.

Måste han sova när du är trött också ? Hur stor rätt har Du att styra över hans liv ?

Om jag vore karl skulle jag tycka du var skitjobbig faktiskt.
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

Låter som rättvist!!!


Jag komemr garanterat att kräva det... man gör det ju ihop liksom! :)
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

haha, nädå, han får sova precis när han vill!
mm, men jag kan inte jämföra två sånna saker, utan att låta bli att dricka visar för mig att han vill ha barnet och gör en uppoffring.
sen har vi som sagt pratat igenom det hela och han tycker inte det är någon större uppoffring, utan tycker att det är lungt.
men visst var det jag som förde det på tal och bad honom om det.
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

;) Det var ju bra att han får sova när han vill

Men du, nu tycker han ju inte att det ÄR någon uppoffring - så då har ju effekten försvunnit att han måste uppoffra sig för att visa att han vill ha barnet - vad skall du hitta å då som lämplig uppoffring ?

Och måste han VISA att han vill ha barnet ? Det borde väl vara något som ni har kommit överens om redan från början att NI vill ha barn eller ?

Nej, om jag vore du så skulle jag helt lägga ner den här grejen med att han inte får dricka - såvida drickandet i sig inte är i skadlig omfattning för honom eller för er ekonomi.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp