är jag självisk och orättvis?

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

blindabelinda

jag och min sambo har kommit överens om ( eller jag har väl snarare talat om min åsikt och han har helt enkelt gett vika) att han inte heller ska dricka under min graviditet.
jag ser detta som självklart då de inte är bara jag som ska ha barn utan faktiskt vi bägge två, men så pratade jag med två nära vänner idag som både hävdade att jag var självisk, och vadå, de spelar väl inte någon roll om han är ute och tar sig en bläcka?
men Jo, jag tycker det och jag har tre ( i mina ögon ) väldigt hållbara argument för detta.

1) vi var två som skapade barnet, därmed är vi två som ska ta ansvaret och då är det orättvist att bara en ska avstå
2) om det är så viktigt att dricka och festa, är han då mogen att bli pappa?
3) vi har inte särskilt gott om pengar och försöker nu lägga undan så mycket så möjligt, även om man kanske bara bränner 300-400kr under en barkväll så är det ändå 300-400kr som vi kunde lagt undan och kanske hade behövt i framtiden!

så vad tycker ni?
är jag taskig?
jag kan ju aldrig förbjuda honom, men han vet vad jag känner och visar ( om än ibland med en och annan retsam pik ) respekt för detta.
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

Du är varken taskig eller självisk. Låter mer som att han är den själviska... :angel:
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

hmmm.. jag känner väl att han inte riktigt har förståelse för mina känslor, men så länge han respekterar dom iaf så är jag nöjd!
men tack, det kändes skönt att höra att någon tycker som jag iaf!
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

Helt ok. Tänker själv i de banorna fast min andra hälft tar en öl framför tv'n och går aldrig ut och gör slut på pengar på krogen. Så pengar är inget bra argument för oss...
Stå på dig, Det är tjejen som får göra de flesta uppoffringar. Nu kommer säkert killar att säga ja men vad kan vi göra?
-Städa,tvätta, massera och handla all mat som man kanske vill ha ;-)...
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

haha, ja nu vågar jag inte släppa iväg min gubbe att handla mat själv, de brukar inte sluta så bra...
inte heller får han laga mat.. däremot får han gäääärna diska, städa.. gå med hundarna med mera..
fast gå med hundarna gör jag rätt mycket då jag tycker det är skönt att komma ut i luften..
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

Av dina argument, så köper jag faktiskt bara argument 3. Givetvis skall ni ta ansvar för barnet båda två, men gör han det bättre för att han inte får dricka en droppe alkohol medan du är gravid? Min man drack alkohol i måttliga mängder även när jag var gravid (ofta med mig som chaufför hem, eftersom vi i allmänhet var bortbjudna båda två tillsammans), och jag reflekterade inte ens över att be honom avstå från det. Däremot bad jag honom att inte dricka alkohol alls under de sista 2-3 veckorna av graviditeten, eftersom jag ville ha honom som chaufför till BB.... Det tyckte både han och jag var ett rimligt krav/önskemål.
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

blindabelinda skrev:
haha, ja nu vågar jag inte släppa iväg min gubbe att handla mat själv, de brukar inte sluta så bra...
inte heller får han laga mat.. .

:eek:

Så du ska ha två barn och ingen fullvärdig vuxen till i hushållet?

ALLA kan lära sig att handla och laga NÅGOT ätligt.

Tro mig, det är OTROLIGT mycket smartare om båda kan ta hand om sånt om man ska ha barn.

Med din inställning kommer han väl inte få vara pappaledig heller :(
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

Jag tycker det känns rätt löjligt och omoget. Får inte jag får inte han..... Bara för att inte jag kan dricka ser jag ingen anledning till att min sambo ska avstå. Däremot ransoneras festande ändå automatiskt, det är helt enkelt inte lika roligt att dricka vin själv till maten som när man är två..... Hade jag däremot en sambo som for på regelrätta barrundor var och varannan helg skulle han få ransonera tillfällena (även för ekonomins skull) men det har jag inte.
Dessutom blir det pappans tur att vara nykter när man är på fest och har med barnen efter att ha slutat amma. Jag vill att en förälder alltid har ansvaret och därmed avstår alt. tar ytterst lite.
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

Jag tycker det är HELT upp till varje par. Ni har bestämt hur ni vill göra och det är väl eran uppgörelse och ingen annans?
Jag skulle inte själv ställa kravet att min sambo inte drack under 9 månader, men jag skulle heller inte döma den som ställer det kravet. Det är upp till var och en om/vad man tycker är rimliga krav och om/vad den andre parten (mannen) kan tänka sig gå med på.

Jag håller dock med Roheryn; jag köper bara argument 3; att det handlar om pengar. För så länge barnet ligger i din mage så är det ju faktiskt bara ditt drickande som skulle kunna ge skada. Men som sagt: er uppgörelse är er.
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

I mina ögon har du ett hållbart argument. Och det är nummer tre.
Dina andra argument kan man vända på.

1) vi var två som skapade barnet, därmed är vi två som ska ta ansvaret och då är det orättvist att bara en ska avstå
2) om det är så viktigt att dricka och festa, är han då mogen att bli pappa?

Om det är så viktigt med millimeterrättvisa är man då mogen att bli mamma? Om det är så viktigt för den blivande mamman att inte den blivande pappan dricker så undrar jag vad det grundar sig i. Är du avundsjuk för att han får dricka och inte du? Har du svårt att motstå att dricka själv om han dricker?
Vari ligger orättvisan?
Jag förstår det inte helt enkelt inte.

Ja jag tycker att det är själviskt att kräva en sån sak. Om ni gemensamt kommit överens om att det ska vara så - fine. Men det låter inte som att ni egentligen är överens. Utan att du har bestämt att så ska det vara.
Är det en bra grund för att uppfostra ett barn tillsammans?
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

men som sagt, jag kan ju aldrig kräva, eller förbjuda, men jag känner såhär och han har visat respekt för det.
är det något särskilt så får han givetvis gå ut, MEN då ska det verkligen vara något viktigt, inte ut och spendera pengar bara.
han åkte iväg till en god vän som han inte träffar så ofta, jag visste att dom skulle ut och festa, och det ser jag inte som något problem eftersom jag ansåg att det fanns en regelrätt anledning.

nä, jag har inget sug alls efter alkohol, så det är inte det, däremot så tycker jag att han är påfrestande och ofta blir han ganska dum när han dricker, detta har jag absolut ingen ork med alls.

det är faktiskt så att pengarna väger tyngst, men samtidigt känner jag att det inte är rätt att bara jag ska göra uppoffringar.
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

nää.. de är väl lite granna mitt kontrollbehov, men laga mat, det kan han verkligen inte!
handla får han väl lösa då jag antar att det blir väldigt svårt för mig att följa med varje gång, men i ärlighetens namn finns det nog inte mycket jag skulle villja äta som han lagar. kanske lite sallad och sånt, spaghetti med köttfärssås från burk är väl inte heller så svårt..
ah, jag får väl försöka släppa lite av det där att allt måste göras på mitt sätt, men det har alltid ( genom mina andra förhållanden också ) varit jag som handlat och lagat mat..
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

det där med festandet efter ammandets slut har vi pratat lite löst om ( kanske lite tidigt egentligen) och båda känner att det kanske går att lösa genom att vi har varsing helg/månad när vi går ut och roar oss, men de får vi se hur det fungerar och kanske ändra lite på.. ingen av oss har ju barn sen tidigare så det känns lite svårt att bestämma sådant redan nu..
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

Jag håller med frukanon! Jag har inga problem att avstå att dricka när jag är gravid och ammar även om suget efter ett glas gott rödvin gör sig gällande ibland... Man får ge och ta och få samlivet att fungera helt enkelt...

Ang handling och matlagning, jag har curlat min karl när det gäller handling, alltså krävs det inköpslista när han åker och handlar, men under perioder då jag av olika andledningar inte har curlat så lär han sig fort att tänka på helheten...
Samma sak matlagning, tidigare lagade jag alltid mat för jag tyckte helt enkelt att det var roligt, men nu kommer det dagar då jag helt enkelt inte orkar eller har tid och då fixar han maten, kanske inga gormemiddagar men fullt tillräckligt för att vi ska bli mätta och belåtna och det underlättare samlivet...

Tänk igenom hur ni vill leva ert liv ihopp!
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

ja just det, pappaledigheten!
jag hoppas innerligt att han vill vara hemma så mycket som möjligt med mig och barnet, så vi båda får en kontakt med den lille från första början och så vi kan stödja och hjälpa varandra, lista ut hur det egentligen är att vara förälder och sådär....
men sen är vi lite osäkra vad som gäller för föräldrardagar och sånt, men det ordnas träffar ganska ofta här där föräskringskassan går igenom vad som gäller, så det är bara till att boka in sig på en sådan träff.
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

jag kanske bara är dum, men jag känner verkligen att han inte tänker alls när han har varit och handlat, har blivit mycket chips och sånt småplock, ingen riktig mat liksom.
men skriva inköpslista kanske inte alls är så dumt..
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

blindabelinda skrev:
nää.. de är väl lite granna mitt kontrollbehov, men laga mat, det kan han verkligen inte!
handla får han väl lösa då jag antar att det blir väldigt svårt för mig att följa med varje gång, men i ärlighetens namn finns det nog inte mycket jag skulle villja äta som han lagar. kanske lite sallad och sånt, spaghetti med köttfärssås från burk är väl inte heller så svårt..
ah, jag får väl försöka släppa lite av det där att allt måste göras på mitt sätt, men det har alltid ( genom mina andra förhållanden också ) varit jag som handlat och lagat mat..

Du han får väl helt enkelt lära sig, min karl hade aldrig behövt laga mat på egen hand när jag träffade honom, men han kan läsa innantill och kan se när korven är färdig stekt... Sen har han utvecklats vidare...
Ja ditt kontrollbehov får du nog jobba med, få barn gör på "rätt" sätt...
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

åh vad svårt de kommer bli!
jag kommer sitta och bita mig i tungan för att inte springa ut i köket och hålla koll.. fast å andra sidan kanske jag kommer vara så trött så jag inte orkar..
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

Det där är nog helt individuellt, faktiskt. Har hört om flera par som har haft den överrenskommelsen.

MEN om VI skulle skaffa barn skulle det inte vara så. Han tar gärna en öl till maten och det vill jag att han ska få fortsätta med hur mycket han vill. Han är mycket mogen och ansvarsfull och festar han så dricker han sällan mycket. Jag skulle inte ha nåt behov av att han lät bli alkoholen, helt enkelt.

Däremot ser jag inget fel i att göra så om det känns rätt.
 
Sv: är jag självisk och orättvis?

OM jag skulle vara gravid så får han dricka vad han vill inom rimliga gränser, hade vi dålig ekonomi skulle jag inte vilja att han söp upp pengarna vare sig jag var gravid eller inte alkohol ligger VÄLDIGT långt ner på vår prioriteringslista men förbud och "millimeterrättvisa" ligger inte för mig.

livet är orättvist på många aspekter - han får inte ha bebis i magen, han kan inte amma osv.

Javan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp