Är jag så unik som sambon tror?

Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Jag rider mina två minst tre ggr i veckan på vintern och fem dagar i veckan på sommaren. Daglig omvårdnad, in och utsläpp...ja, allt som bör göras när man har häst...mina vänner gör lika så nej, jag känner inte igen det din sambo påstår.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Jag håller inte med din sambo i hans uppskattning, men jag håller med honom om att det KRYLLAR av hästar som inte används. Tänk bara på alla shettisar som bara går som sällskap.
I alla stall jag stått i har jag varit en av dem som motionerat hästen mest. I samtliga stall har där varit några hagsmycken. I stallet jag står nu har tjejen som motionerade sina hästar snäppet mer än mig, flyttat, så nu kanske jag tar ledningen :D
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Jag har också häst i Stockholmsområdet, och i mitt stall används samtliga ridbara hästar så gott som varenda dag.

Det där tror jag är en viktig grej. I storstäderna kostar det ofta mer att ha häst, vilket kanske gör att man drar sig för att "bara ha häst".
De flesta med hagprydnare har hästarna hemma. Lättdsm skötsel gärna med fri tillgång och lösdrift och inga stallkompissr som lägger sig i. :angel:
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Jag och sambon diskuterar då och då det här med att ha häst. Både i nuvarande och tidigare stall finns/fanns det personer som äger (fullt friska och trevliga) hästar som de inte "använder". Sambon hävdar bestämt att detta är det vanligaste sättet att ha häst, och att jag som faktiskt tar hand om och tränar min häst de flesta av veckans dagar hör till undantagen.

Själv hoppas jag verkligen att det är jag som haft "otur" med stallkamrater (jag gillar dem skarpt för de är trevliga människor, men ni förstår vad jag menar) och att de flesta har häst för att rida/köra/trickträna/avla eller vad man nu gör.

Har sambon rätt i att bara ca 10% av hobbyhästägarna använder sina hästar till mer än hagprydnad? Hur ser det ut i ditt stall? Använder du din häst? Hur är det med dina stallkamrater och övriga hästkompisar?

OBS! Nu säger jag inte att det är fel att inte använda sin häst, det gör väl alla som de vill, men jag tror ändå att majoriteten inte har häst för prydnads skull. Eller?

Absolut, jag håller med din sambo, jag har ridit i olika städer i olika sammanhang och nu har jag eget, hemma men min tydliga och klara erfarenhet det är förvånansvärt många har häst utan att använda hästen, oavsett ras. Dock så kanske inte de hänger på bukefalos.

Dock låt detta inte vara ett svar för att du ska sköta och rida din häst mindre. För hur andra sköter sina hästar har ingenting med dig att göra för att vill man använda sin häst och sköta den utmärkt så gör man det. Hästen måste gå för att kunna ridas och tävlas.
 
Senast ändrad:
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

jag skulle säga att majoriteten av människor som jag stått i samma stall som knappt aktiverar sina hästar alls...
värst var det när vi stod i ett 20-25 boxars stall, jag, min mamma och en till kvinna var dom enda som red. alls. dom andra hästarna var livsfarliga att ens hantera, speciellt dom unga hingstarna...

och eftersom jag är fördomsfull och inskränkt räknar jag även dom människor som anser att en tur i ridhuset på 10 minuter "för man fick igenom det här eller det där" eller en promenad för hand i tio minuter är att inte använder/aktiverar sin/a häst/ar.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Mina hästar används men skulle kunna gå mer helt klart. Två ston är dräktiga och gör just ingenting just nu, men iom dräktigheten är de ursäktade tycker jag. Ponnyn går ett par varv i paddocken någon gång i veckan med dottern.

Ridhästen rids just nu 4 dagar i veckan, mer kommer det inte att bli eftersom jag inte hinner mer.

Och jag rider oftast när det är mörkt så den som bara kör förbi mitt stall och ser mina hästar tror säkert att de aldrig rids eftersom de på dagen bara går i hagen.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Jag tycker inte att din sambo är helt ute och cyklar även om han nog överdriver en hel del ;)

Jag har alltid ridit och aktiverat mina hästar mkt, det är sällan de gått mindre än 1h/dag utan oftast har dem gått mer.
Dock går min ena nästan ingenting nu pga min sjukdom så jag orkar inte rida mer än någon dag i veckan och sen har jag medryttare några dagar så hon får iaf gå någonting.

Medan stallkompisar och övriga hästbekanta i stallen runtomkring faktiskt gör mer eller mindre ingenting med sina hästar..
Det är inte heller någon tillfällig period att hästarna inte går utan det handlar om många år..
Jag blir inte jätteimponerad när man har haft hästar i 10-20 år och aldrig aktiverat dem ordentligt regelbundet.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

mina hästar går mellan 4-6 dagar i veckan mer eller mindre året om.

Ingen häst i stallet där jag står går bara och dräller på heltid utan alla motioneras; mer eller mindre aktivt.

sen kan man såklart ha svackor där motionen blir lite lidande men svackor måste få vara ok, så länge man tar sig ur dem med en rimligt tidsperiod.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Kl

Jag skulle tippa på att 60/70 % av Sveriges hästar arbetas aktivt, om jag ska chansa. I mitt stall är alla aktiva, men visst har vi haft hästägare som tagit sig en-två ridturer per vecka.

Det är fler än jag trodde i tråden som inte arbetar alla sina hästar aktivt, jag hade en fördom om att alla på Buke var galna hästnördar som red jämt... :o
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Jag tror också på att sambon har rätt i sak, men fel i just procenten.

I mitt stall så är jag den som aktiverar min häst mest. Några motioneras nån gång i veckan och några inte alls. En får ingen omhändertagning alls om inte jag gör det själv (inte min alltså).

Baserat på denna vetenskapliga undersökning så är det ungefär 90% ;), men jag tror inte att man kan dra hela landet över denna kam.

Men jag tror nog att det kan vara över 50% av Sveriges hästar som aktiveras inget/lite. Tänk på alla avelsmärrar (speciellt inom travet), sällskapshästar, hobbyhästar vars ägare har fått förändrade livssituationer (ex barn)...
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Jag bor på landet i en rätt hästtät by. Många små egna stall. Och uruselt/obefintligt med trygga uteridningsmöjligheter. Här är det gott om hagprydnader. Möjligt till och med att din sambos procentuella uppskattning stämmer här...

Nu har jag ingen häst längre, men som tidigare skrivits så ändrar sig livet rejält ofta under den långa tid man kan ha en häst. Så jag inköpte min senaste häst för träning och tävling. En skilsmässa och ett häst-allergiskt-astmatiskt barn senare gjorde att vid hästens död hade den stått som gårdsprydnad en par år och bara sporadiskt ridits/tränats på nåt sätt. Hade jag ALDRIG trott skulle inträffa för min en häst... Försökte sälja hästen i något skede men något bättre eller aktivare hem än det jag hade åt honom dök inte upp som seriös spekulant så den fick stå kvar.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Jag blir också förvånad, hade samma fördom som du:D

Kl
Intressant att det alltså inte bara är i mina krokar. Men visst tror jag att det hänger lite ihop med var man finns i landet också. I storstadsområdena kostar ju bara stallhyran lika mycket som hela mitt hästägande per månad (ca 5000 inkl träning). Stallkompisar som inte använder hästarna sparar dock inte så hemskt mycket pengar då hästarna är försäkrade, vaccineras, raspas, skos ändå. Det som sparas in på är ju utrustning till ryttare/kusk och häst (slits ju inte mycket av att hänga i sadlekammaren) och träning.

Min upplevelse är att det var mindre vanligt förr att hästar bara stod i år efter år. I stallet där jag växte upp fanns det medryttare till i princip varenda privatägd häst, dvs även de hästar som inte hade ridande ägare reds och tränades regelbundet. Hur är er upplevelse av detta?
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Färre medryttare, svar ja.
Färre "äkta stalltjejer" också. Eller man kanske ska säga "gammeldags stalltjejer". Jag tänker på en annan tråd här på buke :P....
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

I det stall där jag hade min häst i tonåren var det stå att de vuxna (och heltidsarbetande) hästägarna hade medryttare. Vi tonåringar red själv eller som i mitt fall, delade med syster. Jag tror att det var ungefär så i ridskolans privatstall också men där tror jag att det delvis hade att göra med det lite högre priset som någon redan skrivit om.

Numer har jag hästar hemma och rör mig mest i kretsar där "alla" har egen häst. Min föreningen driver ingen ridskola utan ordnar träningar och tävlingar. Alltså är nog min bild lite färgad av det, de flesta håller igång sina hästar åtminstone barmarkstiden eftersom det är då vi ordnar mest aktiviteter. I januari kanske förbipasserande tänker att de där människorna tränar då aldrig. Eftersom många ha egna stall så finns det flertalet gamlingar och/eller pensionärer som går kvar i hagarna av olika skäl (man vill inte ta bort en frisk häst och så har man plats för den samt att det ingår i den allmänna konkursen kring hästarna). Men att 80% skulle vara prydnader tror jag inte. Mina tre hålls igång i stort sett året runt med undantag av perioder med dålig underlag.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Glömde ju att svara på detta i förra inlägget. Jag tar hand om och tränar min häst efter eget huvud och våra förutsättningar och är van mer eller mindre sedan medryttartiden att vara den som är mest engagerad. Så att jag skulle trappa ner på mitt hästeri för att andra gör mindre med sina, nja, det finns inte:). Det är dock tråkigt att sällan ha ridsällskap.

Däremot skulle jag både vilja och behöva dra ner om jag skulle ha turen att få barn. Till att börja med hade jag troligtvis inte vågat rida nuvarande häst med bebis i magen och om jag sedan skulle kunna behålla hästen hade jag varit tvungen att ha medryttare eftersom det inte är en häst som kan gå på halvfart, det är allt eller inget som gäller för henne.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

I stall där jag har stått har det varit olika, men mestadels har hästarna tränats dagligen om de varit friska/oskadda.
Det är ju framförallt bra när hästarna står i stall med lite utetid och små hagar, ensamma. Hästar som går i flock på stora ytor klarar sig ju bra ändå om man nu inte vill träna dem.

Men visst vet jag bekanta som "samlar" på hästar i hagar, och gärna föder upp fler med som inte används.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

kl

Jag tror det beror lite på hur och var man bor.
De flesta som jag vet om som har häst hemma har dem som hagprydnader och gör sällan något med dem.
De som har dem inackorderade rider (eller annat) oftare. Tror det beror på att om man måste åka iväg till stallet blir det att man rider när man ändå är där. Har man hästen hemma så masar sig ut som man är och sen in igen
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Ja det är mkt lättare att aktivera när hästen bor borta!

Jag har tre hemma och en utlånad. Nu står de inte hela tiden men troligen mer än om jag hade haft en eller två inhyrda.

Mina pryder dock inte bara hagen utan även diverse utställningar :D
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

I mina krokar så är det måååånga som har hagprydnader. Jag brukar vara ensam om att rida ca fem dagar vecka.

Samma här! Det går jättemånga hagprydnader, fullt friska. Jag träffar aldrig på några i skogen...
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Färre medryttare, svar ja.
Färre "äkta stalltjejer" också. Eller man kanske ska säga "gammeldags stalltjejer". Jag tänker på en annan tråd här på buke :P....

Det var lika illa förr, jag har alltid varit förvånad när jag varit medryttare hur lite ägarna har ridit och när jag köpt häst hur lite hästen är riden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 070
Senast: QueenLilith
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 272
Tjatter Äntligen är det dags för årets hingstpremiering! Det tisslas och tasslas i stallarna, lukten av pälsglans ligger som tunga moln och ett...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
14 692
Senast: Kilauea
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp