Är jag så unik som sambon tror?

Balahé

Trådstartare
Jag och sambon diskuterar då och då det här med att ha häst. Både i nuvarande och tidigare stall finns/fanns det personer som äger (fullt friska och trevliga) hästar som de inte "använder". Sambon hävdar bestämt att detta är det vanligaste sättet att ha häst, och att jag som faktiskt tar hand om och tränar min häst de flesta av veckans dagar hör till undantagen.

Själv hoppas jag verkligen att det är jag som haft "otur" med stallkamrater (jag gillar dem skarpt för de är trevliga människor, men ni förstår vad jag menar) och att de flesta har häst för att rida/köra/trickträna/avla eller vad man nu gör.

Har sambon rätt i att bara ca 10% av hobbyhästägarna använder sina hästar till mer än hagprydnad? Hur ser det ut i ditt stall? Använder du din häst? Hur är det med dina stallkamrater och övriga hästkompisar?

OBS! Nu säger jag inte att det är fel att inte använda sin häst, det gör väl alla som de vill, men jag tror ändå att majoriteten inte har häst för prydnads skull. Eller?
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Det är du nog inte, men visst känner jag en handfull hästmänniskor som har fullt friska, användbara hästar som inte blivit använda på år. Egentligen inte tid, lust eller ovilja att sälja sin älskling.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Nej definitivt inte majoriteten. att 10% av hobbyryttare skulle använda sin häst mer än till hagprydnad blir konstigt....

däremot skulle jag säga att det finns gott om hobbyhästar som inte används. men de lär inte vara 90% .

Rida, köra och även avla, tycker jag blir konstigt att kategorisera om?
rida och köra är väl likvärdigt arbete? och att en avelshäst är just en avelshäst är ju heller inget konstigt i sig?
 
Senast ändrad:
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Kan det bero på vart man bor? Jag tänker att där jag bor i sthlmsområdet kostar det så mkt att ha häst så min uppfattning är att folk säljer när man inte längre har intresse. Att betala 5000 i månaden bara för stallplatsen är ju mkt om man inte är intresserad.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Jag förstår inte riktigt ditt svar? Jag gav bara olika exempel på hur man kan använda sin häst, dvs ridning är inte den enda användningen av en häst enligt mig.

Stjarnhimmel - han bygger det helt på egna empirirska studier;) Han har svårt att tro att fler än jag faktiskt lägger tid på sina hästar eftersom han ser så många av mina stallkamrater som inte gör det.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

I mina krokar så är det måååånga som har hagprydnader. Jag brukar vara ensam om att rida ca fem dagar vecka.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

En häst har man i kanske 15-20 års tid. Det är ganska naturligt att man nån period inte har tid att vara så aktiv som man brukar. Jag har tex haft min häst stående i ca 2 år, pga småbarn och husbygge. Inte tror jag att han led av det och inte jag heller. Men det betyder inte att jag har honom som hagprydnad. Han är ung och det finns tid att rida och träna. Jag har inte häst för att rida, utan för att jag älskar allt som har med häst att göra, så jag ser inte tiden som förlorad bara för att jag inte satt på hans rygg.

Nu finns tid igen och jag rider och tränar. Men inte kommer det bli som innan jag fick barn på ett bra tag. Rider nu 3 ggr/veckan i snitt. 1-2 dgr i veckan rids han av medryttare.
 
Senast ändrad:
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Jag läste nog ditt inlägg fel , tolkade det som att ridnig trickträning och körning ingick i icke arbete och hagprydnad osv.


men bortsett från detta står svaret fast det jag skrev.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

jag vet flera som inte använder sina friska hästar, pga tidsbrist, jobb, familj, bristande intresse, rädsla, osv osv, så ja, det finns en del "hagsmycken" som inte motioneras/rids/aktiveras...
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Jag har absolut inte min häst för "prydnad", men hör ändå till andelen hästägare som inte aktiverar min häst. Har helt enkelt tappat intresse och lust för djur och ridning, men kärleken till hästen som jag haft i åtta år består, så då får hon bli kvar och skrota i hagen. Känns ibland sisådär att lägga ut tusenlappar i månaden på något som bara innebär jobb, men är man sentimental så är man.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Det finns uppskattningsvis 360 000 hästar i Sverige, är väl rätt självklart att mer än 10% används till mer än hagprydnad. Det beror dock lite på vad man anser är en hobbyhäst.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Givetvis är det så att annat får prioriteras i perioder, så är det nog för oss alla. Bra att du hittat en medryttare för avlastning:)

Riley - visst kan det vara så för fler, min gamla häst hade jag inte heller gjort av med om jag tappat intresset. Hon hade nog fått bara gå och ha de bra, men då hade jag försökt dra in på de kostander som går utan att hästen far illa (utan träning på grusvägarna hade det inte krävts skor tex).

Lillkumpula- för mig är det självklart, men inte för mannen. Enligt honom är det i princip jag och eliten som lägger tid på hästarna (nej, han är inte helt opartisk och hästkunskapen är rätt skral;)).

Gimlan och Arabizar - då är det alltså inte bara i mina stall det varit/är så.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Ungefär som att min mor trodde att alla hästmänniskor som rider, packar matsäck, letar upp lämplig karta och beger sig ut långt bort i oländig terräng lr rakt genom samhällen och städer och kommer hem tre till nio timmar senare, jämt. Hon blev mäkta förvånad när jag, efter 30 år som hästägare, berättade att mina stallkamrater bara red vägen runt typ, eller i ridhus. Och det är i stort sett normen med få undantag, iaf i de stall jag stått i.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Nej, jag tror inte att du är så unik som din sambo tror.

Men jag tror nog också som Stjarnhimmel att det kan ha att göra med var man håller till. Jag är uppvuxen i Göteborg och i samtliga stallar jag var i under uppväxten var folk i allmänhet aktiva med sina hästar, även om en och annan kanske inte red/körde/whatever varje dag. Nu har jag flyttat till en mindre ort söderut och här känns det som att det är fler som har hästar som de inte använder (i brist på bättre ord) så ofta. Det är ju oftare billigare att ha häst utanför de stora orterna och då kanske det är lättare att motivera att ha en häst som man inte använder (fortfarande i brist på bättre, jag hoppas du förstår vad jag menar).

Och som nån annan sa, det finns 360 000 hästar i landet, rimligen borde inte 90% av dom gå som hagprydnad.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

I min "umgängeskrets" är det snarare tvärtom; 90% "använder" sin häst aktivt de flesta av veckans dagar.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Jag har också häst i Stockholmsområdet, och i mitt stall används samtliga ridbara hästar så gott som varenda dag.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Näe, verkligen inte! Vet nog ingen som inte tränar sin häst ordentligt, faktiskt. Klart att det förekommer, men kan väl inte vara så himla vanligt?
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

Jag tillhör den andel som har "hagprydnader". Jag rider ca tre ggr/v och delat på två hästar så blir det inte så många timmar per häst. Livet ser helt enkelt annorlunda ut nu än vad det gjorde när jag skaffade dom (17 resp 11 år sedan). Dom är mina kompisar och jag vill inte sälja dom (om någon nu skulle vilja köpa dom...). Jag umgås med dom en liten stund näst intill dagligen och hoppas kunna få mer tid och motivation att rida mer framöver.
 
Sv: Är jag så unik som sambon tror?

På gården jag normalt står på rids de friska hästarna nästan varje dag. Det är en träningsanläggning strax norr om Stockholm. Där har man oftast inte häst "bara för att". Det är för dyrt.
Jag har i perioder varit för sjuk för att hålla igång mina båda helt. Då fick den ena gå på halvfart och bo på lösdrift. Det är rätt ovanligt på vår gård. Men det finns iaf någon helpensionär här.
Polohästarna går också bara halvsäsong. De jobbar sommartid och vilar på vintern i lösdrift.

Hos mina tränare får pensionärerna leva kvar så länge de har bra liv, även om de inte längre presterar på banan. En häst har hjärtfel tex. Han mår bra i hagen. Men pallar inte att tränas mer.
Dock får han vara kvar och gå med en ponnygubbe i stor hage.

De övriga jag känner som har hästar som inte går är antingen såna som själva blivit sjuka och inte vill sälja eller såna som avlar.
En del har kvar pensionärer också.
Men de flesta jag känner i Stockholms-området skaffar medryttare om de inte själva kan eller vill rida. Eller hyr in tränare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 070
Senast: QueenLilith
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 272
Tjatter Äntligen är det dags för årets hingstpremiering! Det tisslas och tasslas i stallarna, lukten av pälsglans ligger som tunga moln och ett...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
14 692
Senast: Kilauea
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp