Är jag kinkig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Stinaelin

Trådstartare
För andra gånden har vi sökt dagisplats i Mölnals kommun (vi ska flytta hem efter tillfällig vistelse i Norge). För andra gången stör jag mig på deras ansökningsformulär. Först står det;

"Vårdnadshavarens tilltals och efternamn"

sedan längre ner

"Make/sambos tilltals och efternamn"

Vi har, båda gångerna, skrivit pappas namn på "Vårdnadshavare "och sedan strukit e:et i make och skrivit ett a; maka, och sedan skrivit mitt namn.

Ändå kommer alla brev som rör dagisplatsen; räkningar och meddelanden, uteslutande bara till mig. Andra brev från kommunen som rör vatten och avlopp eller spophämtning kommer till oss båda.

Min man har ringt och frågat varför, men tanten var sur och totalt oförstående, och tyckte att "Vill du så gärna ha räkningen får du väl skriva det på blanketten"....

Är inte detta en indikation på att fäder inte är föräldrar, de är bara make/sambo. Är det inte irriterande?! Vi vill göra nått åt det men vet inte vad. Vad tycker ni? Är vi bara kinkiga?

Här är blanketten, om ni vill kolla:

Ansökninsformulär (Kolla den översta PDF:en)
 
Sv: Är jag kinkig?

Mycket irriterande !

Jag och min sambo har ett gemensamt barn, och exakt samma erfarenhet. Jag vet itne hur många gånger vi sa till i skolan att ringa honom i första hand om det var ngt, men det var alltid mig de ringde till. Och jag fick fritidsräkningen.... och vi bor inte i Mölndal, så fördomen är mer generell än i bara Mölndal
 
Sv: Är jag kinkig?

Det där verkar vara något allmänt för hela Sverige att i skolvärlden räknas mamman automatiskt som den som ska ha barnets papper om man har delad vårdnad...

Jag vet att en förälder i klassen störde sig något otroligt på detta och skulle ta det vidare till kommunen (de som har bestämt att räkning mm går automatiskt till mamman). Först när hon sa det så trodde jag inte att det stämmde tänkte att så föråldrat kan det väl ändå inte vara men jovisst per automatik så räknas mamman som vårdnadshavare och ska ensam få all post kring barnet när det gäller förskola/skola.

När jag ringer efter föräldrar om barn blir sjuka brukar jag först fråga om någon är hemma (större barn än förskolebarnen) och ringa den som de tror är hemma. Annars ringer jag den som är lättast att få tag på (barn som är sjuka vill hem foooort).

jag vet att en av förskoleavdelningarna på vår skola har som rutin att alltid ringa pappan i första hand vid sjukdom, de arbetar mkt med jämställdhet och detta var en av de första åtgärderna.

Javan
 
Sv: Är jag kinkig?

Vi har särskilt sagt till att personalen vid behov i första hand ska ringa mig (mamma), eftersom jag jobbar nära och är betydligt lättare att nå snabbt.

Tydligen hade vi inte behövt nämna detta - jag var kanske automatiskt förstahandsval... enligt de flesta skolors rutiner, då.

På "vår" skola har man först i år kommit på att man kan behöva båda föräldrarnas tillstånd vad gäller skjutsning av barn i bil, fotografering i skolan m m. Egentligen ganska självklart - alla lever ju inte i den s k kärnfamiljen, och inte ens där är man väl alltid enig om allt kring sina barn.
 
Sv: Är jag kinkig?

vi skrev så tydligt så att maken skulle kontaktas först (han har ju körkort) och uppgav både mobil och direkttelefonnummer på jobbet - dagis ringde ändå mig först på min mobil (som jag aldrig hade påslagen) trots att det stog i deras papper att den aldrig brukade vara på... och sen lämnade dom meddelanden på hemtelefonsvararen... och tyckte vi var så svåra att få tag på :idea:

så jag slutade skriva upp mitt mobilnummer...:angel:
 
Sv: Är jag kinkig?

cirkus skrev:
Mycket irriterande !

Jag och min sambo har ett gemensamt barn, och exakt samma erfarenhet. Jag vet itne hur många gånger vi sa till i skolan att ringa honom i första hand om det var ngt, men det var alltid mig de ringde till. Och jag fick fritidsräkningen.... och vi bor inte i Mölndal, så fördomen är mer generell än i bara Mölndal

Suck..... Varför ska det vara så svårt att räkna pappan som förälder? Var ska man börja nånstans?

Jag menar, även om VI är jämlika hemma, så verkar hela samhället vara kvar på 50-talet.
 
Sv: Är jag kinkig?

Javan skrev:
jag vet att en av förskoleavdelningarna på vår skola har som rutin att alltid ringa pappan i första hand vid sjukdom, de arbetar mkt med jämställdhet och detta var en av de första åtgärderna.

Javan

Vad bra, då kanske det händer nått iallafall.

Vi har faktiskt inte haft de problemen, personalen på förskolan ringde nog lika ofta mig som maken. Detta är högre upp, på skolexpeditionen (heter det så tro) där själva ansökningsblanketten visar tydligt att mannen ej är vårdnadshavare, trots att vi är gifta....
 
Sv: Är jag kinkig?

det är inte så tvärlätt det här med jämställdhet tycker jag, man har ganska många repliker inprogrammerade av sig själv.

Ex kedjan är lös på en flickas cykel, i SISTA sekunden biter jag mig i tungan och säger att hon får be mamma titta på den när hon kommer hem (bor med bägge föräldrarna) gissa vad jag tänkte säga?

Alla de här sakerna som man tror är självklar hos en är definitivt inte självklara kan jag säga det kräver att man tänker till både en och två gånger som pedagog...

Vi har som mål i vårat a-lag att fördela sysslor mm lika mellan flickor och pojkar så det inte bara ska bli flickor som städar efter pojkar, ordet ska fördelas lika efter hur många de är dvs nu har vi 5 pojkar och 11 flickor i gruppen dvs varannan pojke-flicka är inte rättvist heller utan det ska vara flicka-flicka-pojke om man ser det procentuelt.

Javan
 
Sv: Är jag kinkig?

Ja, jag tycker ochså att det är svårt, det är så otroligt mycket vi har inlärt som sitter i ryggmärgen, som man verkligen måste arbeta aktivt med att ta bort!

Typ: "om du äter upp maten blir du stor och stark som pa...mamma...."

eller: "Åh vad söt du är i den klänningen Lisa, jag menar tuff...."

MEN det är en stor skillnad i hur vi spontant pratar med varandra och hur blanketter från myndigheter är utformade!

I denna blankett står det klart och tydligt att mamman är enda vårdnadshavaren, och att pappan är make/sambo.

Genom att konsekvent alltid skicka räkningar och information från barnomsorgen (samt direktreklam som riktar sig till föräldrar, barnbidrag, allt som rör barnen) till mamman, så visar samhället att mamman är föräldern att räkna med. Detta är väl en signal till pappan att han behöver inte engagera sig i barnen, det är inte hans bord.

Sen att personal i skola och förskola jobbar aktivt med jäställdhet är givetvis också viktig, men kanske svårare att ändra på, det tar längre tid för det handlar om individers tänk.
 
Sv: Är jag kinkig?

Stinaelin skrev:
Genom att konsekvent alltid skicka räkningar och information från barnomsorgen (samt direktreklam som riktar sig till föräldrar, barnbidrag, allt som rör barnen) till mamman, så visar samhället att mamman är föräldern att räkna med. Detta är väl en signal till pappan att han behöver inte engagera sig i barnen, det är inte hans bord.

Sen att personal i skola och förskola jobbar aktivt med jäställdhet är givetvis också viktig, men kanske svårare att ändra på, det tar längre tid för det handlar om individers tänk.

Ja det där med reklam skulle ju vara toppen om pappan fick!

När det gäller papper från myndigheter så tror jag faktiskt "bara" det är något som hänger med från det faktum att mamman är den man är säker på är barnets förälder från start. Det är ju t.ex. alltid mammans medborgarskap man tar hänsyn till med nyfödda, mamman man kontaktar om föräldrarna inte är gifta osv. osv.

Men visst skulle det vara bra om det formulerades annorlunda och om man hade ett val om man väl är en familj.
 
Sv: Är jag kinkig?

Men får man inte säga att en flicka är söt? Idag sa jag att en flicka var tuff i de kläderna (f ö kjol mm), en annan dag kan hon vara sött klädd osv, det är ju faktiskt olika.

Brukar säga att de ska be mamma eller pappa om hjälp med vad det nu kan vara (om de bor med båda). Varför bara be den ene om det gäller diverse saker. De borde väl fråga den det passar bäst, dvs inte nödvänigtvis vinkla att de ska fråga mamma för att det är en traditionell mansgrej. Mamma kanske jobbar kväll men pappa är hemma tidgt, då hade ju pappa varit vettigare att fråga.
 
Sv: Är jag kinkig?

Jo, jag förstår ursprunget, men det känns så förlegat! Vad är det för fel på "vårdnadshavare 1" och "vårdnadshavare 2"?

Om man är gifta så är båda vårdnadshavare automatiskt, om man är ogifta och pappan skrivit under, så är han också det, om inte så behöver han inte fylla i blanketten. Så kan man ta och skicka pappret till vårdnadshavare 1, så är saken biff. Svårare behöver det inte vara.

Nu däremot sitter de och letar efter vem som är kvinnan av namnen (utlänsdska namn kan ju vara knepiga att veta om de är kvinnliga eller manliga), det måste ju ta längre tid än bara ta det första namnen som är skrivet?
 
Sv: Är jag kinkig?

Jag bryr mig egentligen inte om vem de ringer sålänge de får tag på någon av oss. Så länge vår familj är jämställd så bryr jag mig inte speciellt mycket om omvärldens åsikter eller fördomar. I vår familj är det jag som skottar snö och är kung (drottning om det nu ska vara totalt p.k. ;) ) på att backa släp medan mannen gör det godaste äppelpajerna.
 
Sv: Är jag kinkig?

På våra blanketter finns det vårdnadshavare 1, vårdnadshavare 2 samt make/maka/sambo till boföräldern med tror jag. Det tycker jag låter bättre än det ni har iaf.
 
Sv: Är jag kinkig?

I samhället är barnen mest mammans barn. Det är mamman som räknas i första hand. barnbidragen går alltid till mamman, även om föräldrarna är separerade och barnen bor växelvis varannan vecka. Min sambo har tre barn sedan innan och alla barnbidragen går till mamman. Det går visserligen att dela men då måste föräldrarna läs mamman vara överrens. Vi har en gemensam son, men eftersom vi inte får barnbidrag för de andra tre får vi inget flerbarnstillägg för det fjärde. Det är på 850 kr så det är inga småsummor heller. Men om exet skulle få barn med sin nya så får hon flerbarnstillägg för sitt nya barn. Barn som har samma mamma är alltså mer syskon än om barnen har samma pappa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp