Är ett Arabiskt Fullblod lämplig som första häst?

Som tidigare i tråden, så beror det helt på hur man är. Om man är lugn av sig och har varit mycket kring hästar och förstår hästspråk, så är araben en fantastisk första häst. Ingen tar hand om sin ägare/ryttare så som en arabhäst. Men de är känsliga och reagerar snabbt, vilket ofta misstolkas som att araber är hispiga.

T ex araben jag red sist var en trogen äldre läromästare. Ändock skyggade han då och då när vi red ut. Det var precis som han varnade mig för eventuella faror. Han kunde stanna för t ex en sten och reagera som att "DUDUDU! DÄR ÄR EN STEN!". Om man då pratade lite lugnt till honom och sa t ex "Ja, jag ser att det är en sten där. Kom så går vi", så gick han förbi utan att blinka. Red jag ut barbacka och han skyggade så jag tappade balansen, så var han väldigt noga med att fånga upp mig så jag inte trillade av. :)
 
Min första häst var en arab. En otroligt snäll individ, ville inge ont. Gjorde det mesta med mig, dressyr, hoppning, galopptävling (skojevenemang som hände här), uteritter. Jag köpte honom när han var 10 år tog bort han när han var 21 år. Han hade en heldel krämpor och jag hade sagt att han inte skulle få lida. 10 år är i de yngsta laget på ålder på första häst.
Tänk på att det är mycket nerv som folk skrivit och blir också ibland mycket häst att rida då. Men du får en vän för livet sen...
JAg sa efter jag tog bort min första arab att jag inte skulle ha en arab, av vilken orsak kommer jag inte ihåg... Vet du vad som står i stallet nu?!?! EN arab och har planer på att skaffa en till, kan inte tänka mig andra raser nu.
 
Hejsan! Jag har en fråga. Är en tjej på 16 år och jag har ridit från och till i hela mitt liv. Har varit hästskötare åt både snälla kloka hästar och sura o griniga. Har alltid gått bra men nu vill jag ha en egen häst. Har tittat runt på olika hästraser och först tänkte jag om jag skulle ha ett varmblod, men det kändes inte rätt. Vill ha något att jobba med men ändå är en underbar kompis. Tror ni att ett arabiskt fullblod skulle passa som första häst. Har nämligen en kompis som har skaffat en och den är helt underbar att rida och ta hand om.


Jag har en Arab. Han va min första egna häst.
Jag hade en tuff tid i början att få ordning och lära känna honom och hitta dom rätta knapparna.
Han är snäll och typ vem som helst kan rida honom. Men han testar ALLTID på sitt sätt alla nya som kommer i hans väg.
Det tar ett tag innan han är som han är mot mig för andra. (tex medryttare). Han måste få veta att dom är någon att "respektera" och lyssna på.
När han väl accepterat en är han riktigt go :).

Han står hos en vän som inte pysslat med honom själv innan utan mig och hon bara MEN han är en heeeelt annan häst. Detta har jag aldrig sett hos din häst. Men det går bättre och bättre :).
Så fort jag kommer dit är han precis som vanligt. Jag bara vadå?! Han är ju som vanligt...

Han är väldigt uppmärksam när man rider ute håller gärna koll på saker och ting runt omkring. Går alltid med öronen framåt och tittar. Tar gärna egna Nya vägar om han får.
Han har bra koll på ljud. Hör en bil komma bra mycket tidigare än mig oftast. Visar mig att han sett den. Jag bara jaha vad det det du hörde.
Han hoppar såklart till för saker ibland och tycker att vissa stenar mm är läskiga. Men ställer sig oftast bara en stund och glor på objektet. Gör såna där typiska frustningar sen lite tveksamt går vi förbi.

När jag är i min egna lilla värld och bara njuter av livet i skogen typ. Och inte riktigt är "vaken" så är det precis som att han måste påminna mig om att komma tillbaka så han liksom skuttar till lite som att väcka mig... haha.

När han inte är på humör att göra som jag vill så protesterar han genom att frysa fast i marken eller lägga i backen....

Men jag älskar verkligen min lilla häst :) Vi har kul ihop.

Det är bra power i dessa hästar. Så det kan gå lite fort ibland :).
 
Hejsan! Jag har en fråga. Är en tjej på 16 år och jag har ridit från och till i hela mitt liv. Har varit hästskötare åt både snälla kloka hästar och sura o griniga. Har alltid gått bra men nu vill jag ha en egen häst. Har tittat runt på olika hästraser och först tänkte jag om jag skulle ha ett varmblod, men det kändes inte rätt. Vill ha något att jobba med men ändå är en underbar kompis. Tror ni att ett arabiskt fullblod skulle passa som första häst. Har nämligen en kompis som har skaffat en och den är helt underbar att rida och ta hand om.


Jag har en Arab. Han va min första egna häst.
Jag hade en tuff tid i början att få ordning och lära känna honom och hitta dom rätta knapparna.
Han är snäll och typ vem som helst kan rida honom. Men han testar ALLTID på sitt sätt alla nya som kommer i hans väg.
Det tar ett tag innan han är som han är mot mig för andra. (tex medryttare). Han måste få veta att dom är någon att "respektera" och lyssna på.
När han väl accepterat en är han riktigt go :).

Han står hos en vän som inte pysslat med honom själv innan utan mig och hon bara MEN han är en heeeelt annan häst. Detta har jag aldrig sett hos din häst. Men det går bättre och bättre :).
Så fort jag kommer dit är han precis som vanligt. Jag bara vadå?! Han är ju som vanligt...

Han är väldigt uppmärksam när man rider ute håller gärna koll på saker och ting runt omkring. Går alltid med öronen framåt och tittar. Tar gärna egna Nya vägar om han får.
Han har bra koll på ljud. Hör en bil komma bra mycket tidigare än mig oftast. Visar mig att han sett den. Jag bara jaha vad det det du hörde.
Han hoppar såklart till för saker ibland och tycker att vissa stenar mm är läskiga. Men ställer sig oftast bara en stund och glor på objektet. Gör såna där typiska frustningar sen lite tveksamt går vi förbi.

När jag är i min egna lilla värld och bara njuter av livet i skogen typ. Och inte riktigt är "vaken" så är det precis som att han måste påminna mig om att komma tillbaka så han liksom skuttar till lite som att väcka mig... haha.

När han inte är på humör att göra som jag vill så protesterar han genom att frysa fast i marken eller lägga i backen....

Men jag älskar verkligen min lilla häst :) Vi har kul ihop.

Det är bra power i dessa hästar. Så det kan gå lite fort ibland :).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
836
Senast: Sassy
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 567
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 629
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp