Är ett Arabiskt Fullblod lämplig som första häst?

Emmaviola

Trådstartare
Hejsan! Jag har en fråga. Är en tjej på 16 år och jag har ridit från och till i hela mitt liv. Har varit hästskötare åt både snälla kloka hästar och sura o griniga. Har alltid gått bra men nu vill jag ha en egen häst. Har tittat runt på olika hästraser och först tänkte jag om jag skulle ha ett varmblod, men det kändes inte rätt. Vill ha något att jobba med men ändå är en underbar kompis. Tror ni att ett arabiskt fullblod skulle passa som första häst. Har nämligen en kompis som har skaffat en och den är helt underbar att rida och ta hand om.
 
Araber är helt underbara men de är också Mycket känsliga och reaktionssnabba hästar så man måste veta vad man håller på med. Även om mycket handlar om individer så har en arab ett helt annat psyke än tex en fjording eller en travare. Deras känslighet (som jag tycker är något väldigt fint!) innebär att de inte är lika förlåtande om ryttaren gör fel eller är för grov.

Är du van att rida och hantera känsliga hästar och är en "mjuk" person så kan det säkert gå jättebra med en arab som första häst. Köp en vuxen och utbildad arab som är lugn och trygg.

En arab som blir älskad och väl omhändertagen är den snällaste och mest trogna lilla häst du kan ha, de har en otrolig will to please och en mjukhet som andra raser saknar (om det inte är just arab i dem). :)
 
Araber är helt underbara men de är också Mycket känsliga och reaktionssnabba hästar så man måste veta vad man håller på med. Även om mycket handlar om individer så har en arab ett helt annat psyke än tex en fjording eller en travare. Deras känslighet (som jag tycker är något väldigt fint!) innebär att de inte är lika förlåtande om ryttaren gör fel eller är för grov.

Är du van att rida och hantera känsliga hästar och är en "mjuk" person så kan det säkert gå jättebra med en arab som första häst. Köp en vuxen och utbildad arab som är lugn och trygg.

En arab som blir älskad och väl omhändertagen är den snällaste och mest trogna lilla häst du kan ha, de har en otrolig will to please och en mjukhet som andra raser saknar (om det inte är just arab i dem). :)
Ja jag har läst mycket om dem och har just fastnat för att när man väl har vunnit deras förtroende så har man en vän för livet. Har tittat på några äldre herrar och dem verkar väldigt snälla. Jag är en väldigt lugn person så jag blir sällan stressad.

Tack för det utvecklade svaret:)
 
Som alltid: Se till individen. Det finns självklart araber som passar utmärkt som förstahästar.

I min barndom, dvs. när jag var 10-12 år gammal, var två av de absolut snällaste hästarna jag fick rida arabiska fullblod, den ena dessutom inte äldre än 5-6 år. Båda två var extremt förlåtande och trygga och gick utmärkt även för mig att rida ut på helt själv. Därtill var båda väldigt sociala men ändå lågmälda individer i hanteringen. På senare år har jag ridit en något äldre valack som också är otroligt stabil. Något känsligare och aningens nervigare än de två förstnämnda, men ändå en fantastisk läromästare.

Leta efter en utbildad och vuxen arab så hittar du säkerligen något som passar dig. :)
 
Hejsan! Jag har en fråga. Är en tjej på 16 år och jag har ridit från och till i hela mitt liv. Har varit hästskötare åt både snälla kloka hästar och sura o griniga. Har alltid gått bra men nu vill jag ha en egen häst. Har tittat runt på olika hästraser och först tänkte jag om jag skulle ha ett varmblod, men det kändes inte rätt. Vill ha något att jobba med men ändå är en underbar kompis. Tror ni att ett arabiskt fullblod skulle passa som första häst. Har nämligen en kompis som har skaffat en och den är helt underbar att rida och ta hand om.

Jag har bara erfarenhet av en men den bekantskapen var mycket trevlig. Men de är nog lite av en enmans-häst. För mig och ena dottern var han som en golden retriver - pigg och glad och med på allt. För andra dottern däremot var det tvärstopp. De två gick inte alls ihop. Han gjorde inget men de trivdes helt enkelt inte med varandra, kommunikationen funkade inte.
 
Hejsan! Jag har en fråga. Är en tjej på 16 år och jag har ridit från och till i hela mitt liv. Har varit hästskötare åt både snälla kloka hästar och sura o griniga. Har alltid gått bra men nu vill jag ha en egen häst. Har tittat runt på olika hästraser och först tänkte jag om jag skulle ha ett varmblod, men det kändes inte rätt. Vill ha något att jobba med men ändå är en underbar kompis. Tror ni att ett arabiskt fullblod skulle passa som första häst. Har nämligen en kompis som har skaffat en och den är helt underbar att rida och ta hand om.

Flera av mina stora hästkärlekar har varit arabiska fullblod. Med rätt individ så absolut!
 
Det viktigaste är att du får tag på en häst som är ordentligt utbildad och igångsatt. Alltså inte någon häst som blivit stående i en hage och inte gjort något den senaste tiden.
 
Jag har bara erfarenhet av en men den bekantskapen var mycket trevlig. Men de är nog lite av en enmans-häst. För mig och ena dottern var han som en golden retriver - pigg och glad och med på allt. För andra dottern däremot var det tvärstopp. De två gick inte alls ihop. Han gjorde inget men de trivdes helt enkelt inte med varandra, kommunikationen funkade inte.
Underbart att han var som en goldenretriver för er två, men otroligt synd att det inte funkade med den andra dottern. Tack för svaret:)
 
Jag brukar säga som så, hästarna blir en spegel av människan dom umgås med. Hästar som jag haft-hanterat och träffar får jag direkt i knät (liksom andra djur), dom känner sig trygga med mig helt enkelt. Jag är en lugn lågmäld person men kan vara lite busig och djuren busar gärna med mig oavsett om det är hundar, hästar, kossor eller tjurar utan att det går för långt.
Djuren läser oss som en öppen bok så vilken ras som är rätt som första skulle jag inte fråga mig utan vilken typ av individ kommer jag att trivas och ha kul med.

McG - som haft frigående busig kossa istället för hund en sommar (även inomhus). :p
 
Jag brukar säga som så, hästarna blir en spegel av människan dom umgås med. Hästar som jag haft-hanterat och träffar får jag direkt i knät (liksom andra djur), dom känner sig trygga med mig helt enkelt. Jag är en lugn lågmäld person men kan vara lite busig och djuren busar gärna med mig oavsett om det är hundar, hästar, kossor eller tjurar utan att det går för långt.
Djuren läser oss som en öppen bok så vilken ras som är rätt som första skulle jag inte fråga mig utan vilken typ av individ kommer jag att trivas och ha kul med.

McG - som haft frigående busig kossa istället för hund en sommar (även inomhus). :p
Vad gulligt!
 
Hejsan! Jag har en fråga. Är en tjej på 16 år och jag har ridit från och till i hela mitt liv. Har varit hästskötare åt både snälla kloka hästar och sura o griniga. Har alltid gått bra men nu vill jag ha en egen häst. Har tittat runt på olika hästraser och först tänkte jag om jag skulle ha ett varmblod, men det kändes inte rätt. Vill ha något att jobba med men ändå är en underbar kompis. Tror ni att ett arabiskt fullblod skulle passa som första häst. Har nämligen en kompis som har skaffat en och den är helt underbar att rida och ta hand om.

Min första häst var en arab. Det gick alldeles utmärkt även om jag köpte en unghäst. Nu efteråt så förstår jag ju att jag gjorde en del misstag, men i slutändan gick det bra ändå.
Jag tycker att du har fått bra råd att köpa en lite äldre, "färdig" häst.

En arab är den trofastaste , bästa vän du kan få. De är känsliga, trofasta och intelligenta. Nu är det 37 år sedan jag köpte min första arab. I hagen går en av många araber jag haft, mitt nu 20-åriga sto, mitt livs hästkärlek. :love:

Lycka till!
 
Hejsan! Jag har en fråga. Är en tjej på 16 år och jag har ridit från och till i hela mitt liv. Har varit hästskötare åt både snälla kloka hästar och sura o griniga. Har alltid gått bra men nu vill jag ha en egen häst. Har tittat runt på olika hästraser och först tänkte jag om jag skulle ha ett varmblod, men det kändes inte rätt. Vill ha något att jobba med men ändå är en underbar kompis. Tror ni att ett arabiskt fullblod skulle passa som första häst. Har nämligen en kompis som har skaffat en och den är helt underbar att rida och ta hand om.

Har träffat på många araber, dem är helt olika. Senaste araben jag ridit var såå seg att jag trodde jag red en shettisponny...Men araben är en jätteunderbar vän och det är bra förstahäst ^^
 
Jag gjorde tusen misstag med min första arab, men hon var otroligt förlåtande och vi lärde oss ihop. Den enda häst av alla jag har haft och ridit som jag alltid kände mig helt trygg med, trots att hon var het och känslig. Jag VISSTE att hon alltid tog hand om mig. Köpte henne när hon var ett år, och förra året dog hon här hos mig, nästan 23 år gammal. En once in a lifetime- häst, vilket jag tror att många araber har förutsättning att bli.
 
Jag rider på några arabiska fullblod och dom är ganska olika, en är super snäll och ganska lugn som skulle passa som första häst om hon var tillsalu. Det som jag har märkt av med arabiskt fullblod är att den är väldigt uppmärksam och reagerar på ljud som dom flesta andra hästar reagerar på senare. Arabiskt fullblod är en ökenhäst och har väldigt mycket uthållighet och kraft.

Det är som dom har skrivit det är olika ifrån häst till häst.

Men om du hittar en häst som passar dig tror jag definitivt att det kommer funka :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
836
Senast: Sassy
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 567
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 629
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp