Är din häst en han, hon, hen eller det?

Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

OT Min ridlärare kallade mig för "du på den svarta hästen" häromdagen ;) Sent på kvällen efter många lektioner fick ridläraren hjärnsläpp och kom inte ihåg varken mitt eller hästens namn :D

Ja och jag blev på en kurs kallad "du på nordisen" av en instruktör som lyckades lära sig namnen på de andra eleverna.
Jag tog ändå inte illa upp eftersom skälet var att han blev väldigt fokuserad på min häst som han beskrev som "jäkla fin häst det där"... blicken låg uppenbarligen på hästen (den) och inte ryttaren.
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Svarar som tränare.

Jag brukar alltid ta reda på både stam, ålder och kön på de hästar jag tränar. Jag vill veta och för mig känns det fel att säga den.
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Mina hästar är han och hon helt enkelt. Enda gången jag säger den är om jag inte vet könet. (Kan då säga den om människor också.)
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Min häst är "han". Med även gubbe, mupp, stormogul, heffaklump, tjockis... Allt sagt med kärlek:p

Andras hästar är "den" tills jag vet kön :)
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Kan ju vara svårt för folk som träffar många olika hästar att ha koll på vad det är för kön och namn. Sånt lägger jag inte in någon värdering i. Hästar jag känner benämns vid namn...
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

lägger inte så mkt värdering i att använda "den". Är uppvuxen med tränare som både säger den, hästen och könsbundet pronomen. Tycker inget är fel.

Samma här! Att säga 'den' är inte värre än att säga 'hästen' i mina ögon. För min del spelar det ingen roll och jag tror knappast att hästen tar illa vid sig.
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Jag säger han eller hon! :)

Typ vill du hämta henne i hagen eller skulle du vilja mata honom sen? :)

Förstår inte varför man behöver säger hen (som jag hatar överlag) eller den när det finns ett kön att säga, han eller hon med andra ord! :)
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Min egna går för det mesta under smeknamn som mongo, ponny, liten (trots att vågen skulle påstå annat), tjockis, killen, turboponnyn, varianter av namnet osv. Andras smeknamn för honom skiljer sig lite från mina, de brukar vara i stil med prinsen, sagoponnyn, mumintrollet, den vite springaren. Olika perspektiv :D

Hästar jag inte känner är den eller hästen/ponnyn tills jag fått reda på mer info, tycker själv att det är värre med fel kön än att få hästen kallad den =) Ang att tränare kallar hästen för den tycker jag inte är det minsta konstigt. Däremot när man tränat för tränaren ett tag och börjar känna denne kan jag tycka att de borde lärt sig om det är en hon eller han iaf =)
 
Senast ändrad:
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Hon eller han, alt. hästen/ponnyn. Tror gångerna jag sagt den kan räknas på ena handens fingrar.

Mvh Domino_s
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

När jag va på en Hästklinik med min valack
så kallade två häst djurskötare min häst för djuret??

Han skulle röntgas tex och de använde meningar som

-Hej djuret

-Fram med benet djuret

-Hörru stå still nu djuret

-Bra djuret. Osv

Tyckte de lät fruktansvärt nedlåtande att kalla
min häst "djuret" hela tiden istället för att säga hans namn!

Hade jag haft lite mer stake hade jag sagt åt dem
o behandla mitt djur med mer respekt, hästen tar väl inte
illa vid sig men jag gjorde de faktiskt.

haha och jag tyckte nästan det lät lite gulligt :) beror väl på hur man säger det, men jag brukar säga "hej lilla hunden", eller ibland djuret till min hund.
Hästen brukar jag säga -hej hästen eller -kom hästen till ibland. Även duktiga flickan och -DUKTIG HÄST! när jag blir riktigt nöjd över henne.

Kan säga den om någon annans häst när jag pratar om dem, men inte kalla den(oj) för den i "personligt möte irl", då säger jag han eller hon till---den.. :D
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Jag ser inget negativt i att säga den. Jag kan absolut göra det själv under lektionerande. Likväl som jag kan säga, han, hon, kalla vid namn etc.

Min egen kallar jag vid namn eller säger han.
Han är dock lite feminin både till yttre och inte. Så jag brukar skoja om att han är en ladyboy eller hen.
Många säger instinktivt "hon" om honom.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 037
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 103
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 976
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp