Är din häst en han, hon, hen eller det?

Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Bara hon eller han, aldrig den. Om jag inte vet brukar jag säga han, så brukar jag snabbt bli rättat om det är fel ... :)
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Min häst omnämns alltid av mig vid namn, jag har namn till min bil också så inte ens den (:o !) är själlös :D
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Jag säger alltid den till hästar som jag inte vet könet på, tycker det är mycket bättre än att säga fel på han och hon. Har tränat för tränare som envist kallat min valack för hon och stör mig mycket mer på det än om de hade sagt den istället.
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Min häst:
Åsna, långöra eller lamadjuret. Ibland "Hej gamla märr"

Andras hästar:
Hästen, vännen eller namnet om jag vet vad den heter
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Hen är inte ett begrepp jag använder överhuvudtaget, varken vad gäller människor, barn, djur eller saker.

Förlåt för OT men :D Är inte barn (små) människor?

KL

Jag säger oftast han eller hon om andras hästar, den, hen eller hästen/ponnyn om jag inte vet könet. Mina egna kallar jag allt möjligt.
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Jag pratar om min häst vid hans smeknamn (mkt sällan det riktiga namnet, eftersom alla förutsätter att han är ett sto då), som han, hästen eller hästdjuret. Eller "den gule". Ibland hästapållen. Alla epitet sagda med värme, inte för att degradera honom till en sak.
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

jag kallar andras hästar för den, särskilt om man som Tobbe och c/o jobbar utifrån ett utbildningsyfte där man ofta försöker illustrera/kommunicera hur hästar fungerar i största allmänhet. ser inga som helst konstigheter med det, det känns snarare väldigt pedagogiskt.

självklart kallar jag mina egna hästar och andras jag känner utöver det, för han eller hon utifrån de individer de är och som jag känner. Om jag däremot referererar till ngns häst till ngn annan rent teoretiskt och man som ovan pratar om ngt allmänt, så självklart kan man då uttrycka sig i termer som "den".

ser stor skillnad på de olika sammanhangen.

hen skulle jag aldrig ta i med tång - oavsett sammanhang. särskilt inte som det öht inte varit en term mer än typ 12 månader. fjant.
 
Senast ändrad:
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Varför skulle jag kalla min häst för hen eller den?

Han kallas det han heter, han, pojken eller killen.

Kan säga den om någon annans häst för att jag inte vet könet. Men då är det typ "titta vad söt den hästen är".
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Jag använder oftast "ponnyn" av den enkla anledningen att då blir det aldrig fel. (Även om jag i ärlighetens namn säger "ponnyn" även till de stora hästarna :o )
Använder nog rätt ofta "den" också, t.ex. när jag pratar om andras hästar. Person X har köpt en ny häst och jag frågar då bl.a. hur gammal den är och om den har tävlat något tidigare. Det gör jag nog oavsett om det är ett sto, en valack eller en hingst, eller om jag inte vet vad det är för kön på hästen.

Anser det varken vara själlöst, otrevligt eller något annat.
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Mina hästar brukar kallas för, (förutom hästjäkel, knas, tossan sötis osv).
fuxen och skimmeln/den vita, när det är "nytt folk" som jag pratar med eller t ex här på buke.

Corina och akvileja är lite jobbiga namn för folk att lägga på minnet om man inte har intresse för hästarna. (Tog ett år innan min pappa kom ihåg foderhästens namn t ex, han kallade henne akleja/akvalea osv.)

Men det är alltid hon, eller den jag använder i vardagligt tal, t ex inte den hästen utan den vita.

Till andras hästar säger jag; den, hästen eller namn/smeknamn.
 
Senast ändrad:
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Min häst omnämns alltid av mig vid namn, jag har namn till min bil också så inte ens den (:o !) är själlös :D

Tänk, min bil har också ett namn!:o

kl
Hästarna kallas vid namn, han, hon och möjligen den. Aldrig ordet hen, ett ord som ger mej rysningar av blotta tanken att använda annat än i dess rätta syfte.
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Kallar både hästar och människor för den haha

Samma här! Gällande hästar så sker det i stort sett alltid med kärlek i rösten, så att det skulle kunna tolkas som själlöst har jag svårt att se. Dock så måste jag nog försöka lägga band på mig när jag pratar om barn på samma vis. När jag sagt "Den tittade på mig!" om en unge, så blir folk lätt upprörda ;)
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Tänk, min bil har också ett namn!:o

kl
Hästarna kallas vid namn, han, hon och möjligen den. Aldrig ordet hen, ett ord som ger mej rysningar av blotta tanken att använda annat än i dess rätta syfte.

Vad är det rätta syftet med hen? Jag har trott att det skall användas just när man inte vet om det är en hon eller en han, om könet är oväsentligt eller om det inte rör sig om varken en hon eller en han.

KL

Jag säger han, hon, ponnyn eller hästen om andras hästar. Tycker också "den" är nedsättande, själlöst som någon annan sa, och tar absolut illa vid mig när jag hör andra använda det så.
Framförallt när te Tobbe i ponnyakuten gör det som någon ovan skrev- dom skall väl verkligen visa för barnen att ponnyer och alla djur för den delen inte är robotar utan har själar och egna viljor, eget liv?
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Han eller hon. Den låter märkligt och är nåt jag reagerar på. Särskilt när en sån skicklig ryttare som Rolf-Göran B pratade om sin häst som den:meh:
Precis som om man inte vet vilket kön hästen har?:mad:

Sen har min bil med smeknamn, brandbilen eller Lützen. (LTZ som reg. Nr)
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Om man som tränare har en mängd elever som kanske var och en har flera hästar blir det nog till slut svårt att hålla reda på alla hästars namn och kön. Speciellt om man åker runt och har clinics med ryttare man knappt känner då är det jobbigt nog att hålla reda på ryttarnas namn.

OT Min ridlärare kallade mig för "du på den svarta hästen" häromdagen ;) Sent på kvällen efter många lektioner fick ridläraren hjärnsläpp och kom inte ihåg varken mitt eller hästens namn :D

Vissa har svårare att komma ihåg kön eller namn. Själv har jag lättare för att komma ihåg hästnamn än mina arbetskamraters namn :o Och så smackar jag på mina arbetskamrater ibland oxå... vilket inte alla uppskattar :D
 
Senast ändrad:
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Varje gång jag ser på Ponnyakuten reagerar jag ganska starkt och negativt över att tränarna (och Tobbe) kallar hästen för "den". I min värld så kallar jag hästar antingen vid namn, eller han/hon/hen/"hästen". Aldrig den.

För mig säger man den eller det om en sak, inte om en levande varelse. Blev själv förvånad över min egen reaktion första gången jag hörde någon kalla en häst för "den", det är tydligen helt fel enligt mina känslor.

Vad kallar du din och andras hästar för :)?


När jag pratar om min häst han en han.

När jag pratar om en allmän häst, eller generaliserar kring gruppen hästar, säger/skriver jag ofta den. Inte för att jag vill förtingliga hästen på något sätt - det är mer dialektal vana. Släpp ut den i hagen.

Men det känns märkligt att säga det om en häst. Ett sto, det stoet, ge "det" en morot....nä. :yuck:
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Som regel "han" eller "hon" om mina egna hästar.

Jag har stor förståelse över att tränare kallar hästen för "hästen" eller "den".
Det är inte alltid så lätt för instruktörerna att hålla ordning på hästarna.

Jag rider för en instruktör med jämna mellanrum. Det är endast mina hästar han kan namnet på och det är mest av nödtvång eftersom jag har med mig olika hästar och tränaren behöver komma ihåg vilken häst som är på vilken utbildningsnivå.

"hästen" eller "den" förekommer i det sammanhanget vilket jag tycker är helt OK.

"Hen" är inte ett begrepp jag är villig att ta i min mun oavsett sammanhang och jag skulle inte rida för en instruktör igen om instruktören kallade min häst för "hen". Jag har en häst, inte en höna.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 037
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 103
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 976
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp