Är din häst en han, hon, hen eller det?

skiesabove

Trådstartare
Varje gång jag ser på Ponnyakuten reagerar jag ganska starkt och negativt över att tränarna (och Tobbe) kallar hästen för "den". I min värld så kallar jag hästar antingen vid namn, eller han/hon/hen/"hästen". Aldrig den.

För mig säger man den eller det om en sak, inte om en levande varelse. Blev själv förvånad över min egen reaktion första gången jag hörde någon kalla en häst för "den", det är tydligen helt fel enligt mina känslor.

Vad kallar du din och andras hästar för :)?
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

I min barndom kallades hästarna för den och jag reagerade redan då. Det känns så själlöst på något vis, som om det var en sak och inte en levande varelse.

Jag har bara ston så mina hästar är alla hon.
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Jag reagerade också på det på en clinic häromveckan, vet inte vad jag tyckte om det. Lät nonchalant på nåt vis men kan inte bestämma mig för om jag egentligen lägger någon värdering i det. Hen är ju så nytt så tränarna kanske inte är bekväma med att använda ordet och den är ju i a f neutralt. Själv använder jag han, hon eller hen. Men kan nog slinka ur ett den om jag inte vet könet, har inte fått in rutinen på hen än :)
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Hon eller han, men har inte direkt ont av att någon säger den, hästen har ju inte ont av det heller ;)
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

lägger inte så mkt värdering i att använda "den". Är uppvuxen med tränare som både säger den, hästen och könsbundet pronomen. Tycker inget är fel.
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Jag skulle aldrig kalla mina egna hästar eller hästar jag känner för "den". Däremot kan jag acceptera att vissa tränare kanske säger "den" för att slippa hålla reda på namn och kön. Men jag reagerar ändå när de säger "den", även om det inte är hela världen, så länge de inte känner hästen, som sagt.
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Inget jag reagerar på, det är behandlingen av hästarna och skickligheten som är viktiga, inte om man säger han hon eller den om hästen. Kallar man hästen det så reagerar jag en del, det är inkorrekt grammatiskt.

Jag själv säger hästen eller namnet men konstruerar man långa meningar kan det komma in ett den.
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Jag använder alltid hon eller han som beteckning på hästen. Däremot hade jag en tränare när jag var väldigt liten som alltid envisades med att säga "Han" om alla hästar. Minns att jag hade en yngre tjej i gruppen som tog lite illa vid sig när tränaren kallade hennes sto för en han, så hon sa lite försiktigt "Det är en hon". Då blev tränaren förbannad och skrek något i stil med "Jag skiter väl i om det är en hon eller han..".

För mig spelar det ingen större roll vad andra säger. Jag som har ett stort fuxsto på 180 cm får ofta höra "han" om henne. Ibland nämner jag i förbifarten att det är en hon, ibland inte. Hellre "Den" eller "hästen" än fel kön enligt mig dock.
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

KL

Om jag inte har en aning om vad hästen har för kön så blir det en "den". Min egen kallar jag för tjockisen, fröken bus eller Ponny beroende på situationen. Aldrig den, för jag vet ju att hon är en hon.. :)
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

kl

och jag råkade just kalla en häst för "den" i en annan tråd. Sedär, det slinker ur mig också :D.
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Kallar både hästar och människor för den haha
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

När jag va på en Hästklinik med min valack
så kallade två häst djurskötare min häst för djuret??

Han skulle röntgas tex och de använde meningar som

-Hej djuret

-Fram med benet djuret

-Hörru stå still nu djuret

-Bra djuret. Osv

Tyckte de lät fruktansvärt nedlåtande att kalla
min häst "djuret" hela tiden istället för att säga hans namn!

Hade jag haft lite mer stake hade jag sagt åt dem
o behandla mitt djur med mer respekt, hästen tar väl inte
illa vid sig men jag gjorde de faktiskt.
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Jag kallar mina för hästen, det tycker jag inte är nedlåtande alls. Jag har lilla hästen, stora hästen och oranga hästen.
Jag förstår att den som jobbar på klinik inte kan hålla ordning på alla hästars namn.
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Om jag känner hästen så vet jag ju vilket kön den har (kolla, jag kallade den för den ;) ) och då brukar jag omnämna den för hon eller han. Vet jag inte hästens kön så kallar jag den för den. Hen är inte ett begrepp jag använder överhuvudtaget, varken vad gäller människor, barn, djur eller saker. För mig är "den" inte värdeladdat, vare sig positivt eller negativt, så jag har inga problem att använda det i olika sammanhang.

Folk överlag är överdrivet känsliga för om man råkar säga han till ett sto eller hon till en valack/hingst så därför föredrar jag "den" eller "hästen" innan jag vet hur det ligger till.
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Varje gång jag ser på Ponnyakuten reagerar jag ganska starkt och negativt över att tränarna (och Tobbe) kallar hästen för "den". I min värld så kallar jag hästar antingen vid namn, eller han/hon/hen/"hästen". Aldrig den.

För mig säger man den eller det om en sak, inte om en levande varelse. Blev själv förvånad över min egen reaktion första gången jag hörde någon kalla en häst för "den", det är tydligen helt fel enligt mina känslor.

Vad kallar du din och andras hästar för :)?

Definitivt han eller hon. Håller verkligen med om att den känns fel. Dock lyckas jag ofta säga fel så att jag vid ryktningen inser att hon inte riktigt var en hon...

Är f.ö en valack en hen? :D
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

Inga jävla hens i alla fall.
Jag säger "den" om en häst jag inte känner till könet på. Övriga hästar är självklart en han eller en hon.
 
Sv: Är din häst en han, hon, hen eller det?

När jag va på en Hästklinik med min valack
så kallade två häst djurskötare min häst för djuret??

Han skulle röntgas tex och de använde meningar som

-Hej djuret

-Fram med benet djuret

-Hörru stå still nu djuret

-Bra djuret. Osv

Tyckte de lät fruktansvärt nedlåtande att kalla
min häst "djuret" hela tiden istället för att säga hans namn!

Hade jag haft lite mer stake hade jag sagt åt dem
o behandla mitt djur med mer respekt, hästen tar väl inte
illa vid sig men jag gjorde de faktiskt.

Det är säkert för att inte råka kalla Polly för Brunte. respekten mot djur sitter inte i namnet utan i hanteringen. Min mammas hund kallas mest "mögposse" (skitpåse) av husse och hunden misstycker inte det minsta.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 037
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 103
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 976
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp