Är det vanligare med "manliga" isabeller?

@Habina
Tror knappast det finns en färgbild då han dog 1947, men man ser tydligt på de svartvita fotona att han hade vit man och svans. Finns väl ingen black som har det?

Är väl inte helt otroligt att det har blivit fel någonstans i härstamningen. Hans pappa uppges vara brun och mamman black, och om det stämmer borde han ju inte kunna bli isabell? Men jag är ingen färgexpert så någon får gärna rätta mig om jag tänker fel.

Jo... Rödblacka med flaxanlag och isabellblacka har väldigt ljusa, crème eller vita svansar.
 
@Habina
Är väl inte helt otroligt att det har blivit fel någonstans i härstamningen. Hans pappa uppges vara brun och mamman black, och om det stämmer borde han ju inte kunna bli isabell? Men jag är ingen färgexpert så någon får gärna rätta mig om jag tänker fel.
Det finns fjordingar med gulanlag så det är fullt möjligt att han har den härstamningen. Så himla vanligt är det inte men möjligheten finns. Eftersom mamman måste vara heterozygot black kan fölet (Castor) möjligen bara fått gulanlaget med sig.
 
Svart hingst e Santana, deltagit i riksföl och gått 70-dagars m betyg 8,0 om jag minns rätt, sedan en gulbrun hingst e Sir Donnerhall II som gick riksföl, samt årets föl e. Blue Hors Zack som rör sig jättebra. Stoets helsyster vann Breeders som femåring. Mamma till Just For Fun och ovan nämnda ston är Elit-premierad.

Hoppas att ägaren hittar lämplig fuxhingst för betäckning... :-)

Liten rättelse där, då den svarta e. Santana numera är kastrerad.

Den gulbruna e. Sir Donnerhall II är så löjligt snygg att det inte är sant! Hoppas verkligen att den går hela vägen.
 
Någon som vet om någon guling kommer visas i år? Gränsbo hade väl en Bernstein-Lauries Crusador, mamma dubbeldiplom?

Och sen var det väl någon Buke-uppfödd Sir Donnerhall-Bernstein?

Måtte vi få någon ny gul i avel snart!!
 
Någon som vet om någon guling kommer visas i år? Gränsbo hade väl en Bernstein-Lauries Crusador, mamma dubbeldiplom?

Och sen var det väl någon Buke-uppfödd Sir Donnerhall-Bernstein?

Måtte vi få någon ny gul i avel snart!!

En här i örebrotrakten, med en mamma som heter Rölleka (minns inte pappan) ska ev visas 2016 på bruksprov, pratade med ägaren för några veckor sen. Men han är bara två än, men gulbrun:)
 
Bronze av Ena kommer e Bernstein som Gränsbo har kommer säkert visas nästa år om han är i fas :)
Jag kommer troligen seminera vårt Tuschinski sto med Bernstein 2016 och kanske ett annat sto nu i vår.
Men det kan ju bli vilken färg som helst :D
 
När jag letade häst förra året så ringde jag på ett jätte fint isabellhingstföl e Zaladin MI ue Bernstein men han var inte till salu. Får väl hoppas att han utvecklas bra så dom visar honom!
 
Jag har för mig att Just for fun skadade sig och avlivades för några år sedan. Han har dock en syster e. Don Primero som är isabell, selektionssto, prestationsklass ***, Diplom från 3-årstest, har gått unghästchampionatet ngt år och som dessutom lämnar jättefina ungar! :-)
Svart hingst e Santana, deltagit i riksföl och gått 70-dagars m betyg 8,0 om jag minns rätt, sedan en gulbrun hingst e Sir Donnerhall II som gick riksföl, samt årets föl e. Blue Hors Zack som rör sig jättebra. Stoets helsyster vann Breeders som femåring. Mamma till Just For Fun och ovan nämnda ston är Elit-premierad.

Hoppas att ägaren hittar lämplig fuxhingst för betäckning... :-)

Den ovan nämnda gulbruna hingsten - Sir Donovan - blev två i 3-årschampionatet och bästa svenskfödda 3-åring med poängen 88,2% (8.5-8.6-9-9-9). Den kommer förmodligen att matchas för bruksprov -16.
 

Liknande trådar

  • Låst
Avel I senaste Ridsport läste jag om att få fram ett isabellfärgat föl. Vilket är det jag är ute efter eller ngn annan kul färg,har givetvis...
Svar
3
· Visningar
1 562
Senast: ameo
·
C
Avel Många påhopp har gjorts angående hingstar som är bärande av OLW genen.En sak som gjort Sverige begränsade i sitt urval...
2
Svar
33
· Visningar
2 917
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp