Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

(mitt sto är röntgat utan anmärkning, fast hon är en Bernstein ;))
/U
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Bellahäst-familjen, som nog är den stofamilj som är känd för att lämna gula hästar, har 594 familjemedlemmar som jag känner till (bl.a. Arro-Bell).
Av dessa är 131 isabeller (74 ston), 31 gulbruna (15 ston).
Finns några jag inte vet färgen på och åtminstone en som jag vet är felregistrerad (en häst jag sett som föl som garanterat var gulsvart och står i BLUP-listan som brun - pappa är svart och mamma gulbrun).

Har dock inte koll på hur många av familjens nu verksamma avelsston som är isabeller eller gulbruna, men det ska jag nog kunna kolla om du vill.
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Har en vännina som har två gulingar i avel (mor och dotter) och dom är båda Bernstien fria :)

*Jag vill låna, jag vill låna, jag vill låna, jag vill låna!!!!!!!!!!!!!!!!!*
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Vi kan helt avskriva tanken på att färgförärvning hos häst skulle vara könsbunden, har aldrig sett något vetenskapligt material på detta. Habinas och sussisus samlade data visar ju inte heller någon skillnad mellan könen.

Men detta ledde mig till att titta i sista stamboksbandet LIV för 2001-2006, där hittade jag 57 av ca 2500 ston med gulanlag, alltså lite drygt 2% av stona. Egentligen är det bara 54, för 3 ston, (1 gulsvartbrunt och 2 gulbruna) har inget "gult" i stammen, så där gäller antingen, 1)felaktigt angiven färg, eller 2)felaktig stam.
Av de 54 är 21 isabeller, 32 gulbruna och 1 gulsvart.
7 av de gula stona kommer ur Gulla Lill (Bella) stammen, så där lever och frodas färgen.
1 gult sto från (21) Cleo eller Giletta familjen som är en av de ursprungliga "gula" familjerna.
19 ston har färgen från Bernstein 761
2 från Ravell e.Bernstein 761
11 från Dragon 465
6 från Pegasus 424
9 från Pompe 401
1 från Regulator 211
Pegasus och Pompe har ju anlaget från Regulator som har det från sin far Likör som var u. Giletta (21) 2135 e. Holofernes.
Dragons anlag är separat, eller åtminstone svårt att knyta till någon av de andra "gula" familjerna. Vad det gäller Bernstein-Ravell, finns det ju två möjligheter, (som har diskuterats i tidigare trådar) Pompe och stostammen från Jönsson, Maltesdal som går tillbaka på trakhener stoet Capri.
Var anlaget kommer ifrån i Gulla-Lill stammen har jag aldrig sett utrett, (sussisus to the rescue???)

Är det någon som känner till Coco Bianca http://www.blup.se/sv-SE/horses/155621-coco-bianca-f-3-swb
Här är det gult dubbelt upp, står som albino-blue eyed cream i stamboken och på BLU-sidan, men borde väl enligt senaste beslut kallas blåögd gräddvit. Hon är e. Bernstein u. Baccara (F.3) med Pompe längre bak i stammen.
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Jag vet faktiskt inte varifrån gula färgen kommer hos Gulla-Lill (som ju var isabell).
Det finns fyra kända led före henne, dessvärre är ju varken mamma Vega eller mormor Martha kända mer än till namnen.
Jag har ingen stambok i närheten men om jag inte minns fel så är pappa Bon Soir, morfar Coralter, mormors far Potentat och mormors morfar Hellespont alla bruna eller mörkbruna. De kan ju vara felreggade, men jag tror inte det - så färgen bör ha kommit in via stosidan.

Jag upplever det som att familjen fått ett litet uppsving så här på gamla dar, vilket är trevligt oavsett hästarnas färg.;)
Det är ju trots allt 82 år sedan Gulla-Lill föddes, men det finns fortfarande några grenar där alla ston är isabeller, se bara http://www.blup.se/sv-SE/horses/170327-bellatrix-swb.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Jo, familjen har 8 st Bernstein-avkommor, två är isabeller och en gulbrun (mammorna är fuxar för övrigt).

Den ironiska knorren är att den Bernstein-avkomma som även har en gulbrun mamma blev mörkbrun:eek:;) (felreggad måntro? Hon är nämligen syster till den felreggade hästen jag nämnde tidigare).
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Hej! Håller nog med om att de som har ett palomino sto håller hårt e dem:) Jag gör i mitt sto iaf:) Men jag kan säga att avkommer efter Ragyogo visst kan bli mkt bra. Har själv ett palomino sto efter honom som e född detta året. Hon är väldigt vacker och rör sig superbra. Långa ben med schvung i:d
Men det hade varit roligt med fler hingstar i halvblodsaveln som hade lite gulanlag. Ingen som vet vad som hände med Just for fun e: Chapman som Elise Fredriksson hade? Han va ju supersnygg.
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Jag vet faktiskt inte varifrån gula färgen kommer hos Gulla-Lill (som ju var isabell).
Det finns fyra kända led före henne, dessvärre är ju varken mamma Vega eller mormor Martha kända mer än till namnen.
Jag har ingen stambok i närheten men om jag inte minns fel så är pappa Bon Soir, morfar Coralter, mormors far Potentat och mormors morfar Hellespont alla bruna eller mörkbruna. De kan ju vara felreggade, men jag tror inte det - så färgen bör ha kommit in via stosidan.

Jag upplever det som att familjen fått ett litet uppsving så här på gamla dar, vilket är trevligt oavsett hästarnas färg.;)
Det är ju trots allt 82 år sedan Gulla-Lill föddes, men det finns fortfarande några grenar där alla ston är isabeller, se bara http://www.blup.se/sv-SE/horses/170327-bellatrix-swb.

Jag har kommit fram till samma slutsatser, enda namn som poppar upp är Weissenburg som är mormorsfar till Giletta (21), han finns som mormorsfar till Coralter, som i sin tur är Gulla-Lills morfar, men Weissenburg var en mycket använd hingst i Hannover på 1800-talet, så jag finner det osannolikt att han har med blekanlaget att göra. Så att anlaget kommer från stostammen längre bak på Gulla-Lill är troligast.
Har själv undrat om den mest kände svenske isabellen genom tiderna, Castor som Linde Klinkowström-von Rosen red Europa runt på, kan ha något med Gulla-Lill stammen att göra. Han lär ha vuxit upp i Stockholmstrakten, men jag har aldrig sett någon härstamning angiven.
Om man går tillbaka till första delen av 1800-talet så fanns ju den gulbrune Mahomet (importerad av Ehrengranat) i avel, f.1807, imp. 1813, död 1826, som kan ha lämnat spår i stostammarna, även ifall man inte kan följa det längre.
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Kompisen ville ha Bernstein i år till sitt sto, men hingsthållare ville inte lösa licens för ett sto. Man vet ej heller kvaliteten på hans FAI.

Ok, jag trodde de hade löst licent på honom eftersom det inte står något på hemsidan vad jag kan se.
Jag har också förstått att de inte har använt hans FAI än. Det kunde kanske vara bra att köra ett lite förmånligt test-år, där man först betalar vid dräktigt sto eller något? Jag vet inte hur man brukar göra.
/U
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Hej! Håller nog med om att de som har ett palomino sto håller hårt e dem:) Jag gör i mitt sto iaf:) Men jag kan säga att avkommer efter Ragyogo visst kan bli mkt bra. Har själv ett palomino sto efter honom som e född detta året. Hon är väldigt vacker och rör sig superbra. Långa ben med schvung i:d
Men det hade varit roligt med fler hingstar i halvblodsaveln som hade lite gulanlag. Ingen som vet vad som hände med Just for fun e: Chapman som Elise Fredriksson hade? Han va ju supersnygg.

Jag är ganska säker på att de flesta hingstar kan lämna några välskapta föl, det är först senare vi vet om han ä ren hit i aveln. Lycka till med fölet! :)
/U
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Har själv undrat om den mest kände svenske isabellen genom tiderna, Castor som Linde Klinkowström-von Rosen red Europa runt på, kan ha något med Gulla-Lill stammen att göra. Han lär ha vuxit upp i Stockholmstrakten, men jag har aldrig sett någon härstamning angiven.

Enligt Wikipedia köptes Castor 1922, han var på sin sista långritt 21 år gammal 1940, borde vara född 1919.

Gulla-Lill föddes 1927 i Vetlanda, så jag tror inte att de var släkt om nu Castor kom från Stockholm (eller Uppland).

Jo, det står - vilket jag glömt bort (lite :o är det) - (Jönk. I 126) efter mormor Marthas namn. Så det tyder ju på att familjen härstammar från Småland.;)

Någon som vet vad (Jönk. I 126) är?
Jönköping har jag ju listat ut. Kanske ett remontregister eller rent av en stambok?
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Vi har också stammodern för stofamilj 3, Gulan, som gav gult i åtminstone ett par generationer. Har kollat upp hennes dotter Vala och några dotterdöttrar som lämnade gula avkommor. Det finns några hingstar och åtminstone ett gult sto som inte stamboksförts. Har haft en liten undran om det stoet skulle kunna ligga i botten på Dragon. Det är väl inte orimligt att Castor kan stamma därifrån?
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Vi har också stammodern för stofamilj 3, Gulan, som gav gult i åtminstone ett par generationer. Har kollat upp hennes dotter Vala och några dotterdöttrar som lämnade gula avkommor. Det finns några hingstar och åtminstone ett gult sto som inte stamboksförts. Har haft en liten undran om det stoet skulle kunna ligga i botten på Dragon. Det är väl inte orimligt att Castor kan stamma därifrån?
Ja, jag vet att tråden är jättegammal men jag har nyss läst boken " Oss håller inga bojor, oss binder inga band" om Klinkowströms liv. Där nämns var Castor föds och var han växer upp. Om jag minns rätt föds han i Gävleborgs län och växer upp på Ekerö men inget om härstamningen. Det är ett bra tag sedan jag läste hennes reseberättelser men jag undrar om det nämns något där heller.
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Har en vännina som har två gulingar i avel (mor och dotter) och dom är båda Bernstien fria :)

*Jag vill låna, jag vill låna, jag vill låna, jag vill låna!!!!!!!!!!!!!!!!!*
Du kan få låna min;) hon är gulsvart;)
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Men det hade varit roligt med fler hingstar i halvblodsaveln som hade lite gulanlag. Ingen som vet vad som hände med Just for fun e: Chapman som Elise Fredriksson hade? Han va ju supersnygg.

Jag har för mig att Just for fun skadade sig och avlivades för några år sedan. Han har dock en syster e. Don Primero som är isabell, selektionssto, prestationsklass ***, Diplom från 3-årstest, har gått unghästchampionatet ngt år och som dessutom lämnar jättefina ungar! :-)
Svart hingst e Santana, deltagit i riksföl och gått 70-dagars m betyg 8,0 om jag minns rätt, sedan en gulbrun hingst e Sir Donnerhall II som gick riksföl, samt årets föl e. Blue Hors Zack som rör sig jättebra. Stoets helsyster vann Breeders som femåring. Mamma till Just For Fun och ovan nämnda ston är Elit-premierad.

Hoppas att ägaren hittar lämplig fuxhingst för betäckning... :-)
 
Jag har för mig att Just for fun skadade sig och avlivades för några år sedan. Han har dock en syster e. Don Primero som är isabell, selektionssto, prestationsklass ***, Diplom från 3-årstest, har gått unghästchampionatet ngt år och som dessutom lämnar jättefina ungar! :-)
Svart hingst e Santana, deltagit i riksföl och gått 70-dagars m betyg 8,0 om jag minns rätt, sedan en gulbrun hingst e Sir Donnerhall II som gick riksföl, samt årets föl e. Blue Hors Zack som rör sig jättebra. Stoets helsyster vann Breeders som femåring. Mamma till Just For Fun och ovan nämnda ston är Elit-premierad.

Hoppas att ägaren hittar lämplig fuxhingst för betäckning... :-)


Men då kan ju "Gul"entusiaster hoppas på den gulbruna hingsten e Sir Donnerhall... Den är ju f 12 så den är ju bara 2 i år =) Själv håller jag med om att det skulle va synd om gulanlaget "försvinner" :)
 
Ja, jag vet att tråden är jättegammal men jag har nyss läst boken " Oss håller inga bojor, oss binder inga band" om Klinkowströms liv. Där nämns var Castor föds och var han växer upp. Om jag minns rätt föds han i Gävleborgs län och växer upp på Ekerö men inget om härstamningen. Det är ett bra tag sedan jag läste hennes reseberättelser men jag undrar om det nämns något där heller.

Via t.ex. gamla tidningar av Hästen har jag lyckats reda ut att han var e hannoveranerhingsten Nepari u ett sto som var korsning mellan engelskt fullblod och fjordhäst:
www.haststam.se/horse/view/264955
 
@Habina
Tror knappast det finns en färgbild då han dog 1947, men man ser tydligt på de svartvita fotona att han hade vit man och svans. Finns väl ingen black som har det?

Är väl inte helt otroligt att det har blivit fel någonstans i härstamningen. Hans pappa uppges vara brun och mamman black, och om det stämmer borde han ju inte kunna bli isabell? Men jag är ingen färgexpert så någon får gärna rätta mig om jag tänker fel.
 

Liknande trådar

  • Låst
Avel I senaste Ridsport läste jag om att få fram ett isabellfärgat föl. Vilket är det jag är ute efter eller ngn annan kul färg,har givetvis...
Svar
3
· Visningar
1 562
Senast: ameo
·
C
Avel Många påhopp har gjorts angående hingstar som är bärande av OLW genen.En sak som gjort Sverige begränsade i sitt urval...
2
Svar
33
· Visningar
2 917
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp