Är det vanligare med "manliga" isabeller?

L

Laahra

Kan färgen isabell vara knuten till könet? Jag söker sj sto med isabellfärg (med goda meriter så klart!) men oftast när jag ser annonser är isabellerna valacker!Har funderat på det mkt o kommit fram till att näsatn alla isabeller jag sett ellr läst om varit valacker!Kan det stämma?:confused:
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Tror inte alls att det är så.

Det finns många ston som är gulingar (isabell eller gulbrun)
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Jag kan ju iofs bara tala för mig själv, men en förklaring kan vara att de som begåvats med ett gult sto håller väldigt hårt i dem, så att det är därför de inte syns på annons lika ofta.
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Min hästs mamma var gulbrun och hon gav tre gulbruna avkommor och en skimmel. Av de gulbruna var ett sto och två valacker. Så gulbruna finns definitivt som ston...
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Jag har ett isabell sto:D eller Palomino som jag kallar det (quarter) Du kan få köpa henne:idea: Dräktig med fiiin cutting hingst!

Kan säkert hasa sej över en bom eller två, ser lite lökig ut i engelsk utrusning men annars blir det nog kanoners:D

*ironi*
(hoppas du inte tar illa upp)

Jag tror inte att färgen har med kön att göra. Inom min ras är Palomino/isabell ganska vanligt och där är det jämnt fördelat mellan könen.

/LL
 
Senast ändrad:
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Jag har ett isabell sto:D eller Palomino som jag kallar det (quarter) Du kan få köpa henne:idea: Dräktig med fiiin cutting hingst!

Kan säkert hasa sej över en bom eller två, ser lite lökig ut i engelsk utrusning men annars blir det nog kanoners:D

*ironi*
(hoppas du inte tar illa upp)

Jag tror inte att färgen har med kön att göra. Inom min ras är Palomino/isabell ganska vanligt och där är det jämnt fördelat mellan könen.

/LL
det e lugnt ;).Hoppas allt går bra för dig o stoet.Kanske en isabellavk?
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Jo, jag hoppas också att det går bra detta blir hennes första föl:) Men jag är tveksam till vad det blir för färg, hingsten är bay (brun). Vet att han fått buckskin färgad avkoma med palomino, bay med 2 fuxston, appaloosa tecknad med appaloosa sto.
Färgen spelar mej inte någon roll, bara den är frisk:laugh:

/LL
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Jag kan ju iofs bara tala för mig själv, men en förklaring kan vara att de som begåvats med ett gult sto håller väldigt hårt i dem, så att det är därför de inte syns på annons lika ofta.

Tror att du har en poäng där!:)
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Hej!

Jag har träffat mängder med isabeller av alla kön. Färre valacker/hingstar dock och mängder med ston. Kan på direkten klura ut 2 valacker och ca 8 ston.

/ lavinia
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Hej!
Isabellston med riktig halvblodsstam är svåra att få tag i.De som äger en sådan
är rädda om dem.Vet att isabellston med full stam även är intressanta för export.Den som lyckas få fram en godkänd isabellhingst kan räkna med goda inkomster och jag tycker att vi behöver en sådan i Sverige sen struntar jag i vad alla motståndare till färgavel säger.En isabell syns bland alla andra.
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Som lite kuriosa har jag totalt 164 isabeller i min databas, där är uppdelningen 134 ston och 130 hingstar/valacker. Dock har jag bara 33000 hästar, så det är ju inget vetenskapligt. :p
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

tack för alla svar :)
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Jag har inte märkt någon skillnad, instämmer med tidigare tankar om att stoägare med ett bra gult sto kanske håller hårt i den?
Jag har själv ett gulbrunt dräktigt SWB-sto, men nästa år kommer det troligen en hingst, som i mina tankar är rödbrun eller gulbrun, men man vet ju aldrig. Blir det ett föl kommer det troligen att vara till salu oansett kön eller färg. Jag har sett flera gula föl till salu, och även gula vuxna ston av lite varierande klass.
/u
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Vad händer när Ravell och Bernstein inte längre finns i våran avel längre? Då finns det helt plötsligt inga hingstar som är godkända längre med gulanlag. Tycker det vore väldigt tråkigt då den gula genen faktiskt har funnits i SWB, försvinner och den enda chans att få en avkomma ligger på stoets gener.
Självklart ska aveln föras frammåt men ska det ske på bekostnad av att "det gamla genuina" måste försvinna? Jag tycker inte det. Någonstans i landet måste det väl födas ett eller flera föl med sådana kvalifikationer att kunna bli en godkänd hingst.. Vad tycker ni?
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Det finns ju en del vettiga gula ston som kan leverera en hingstavkomma som kan ta sig genom nålsögat. Ska jag vara ärlig så vet jag inte om det funnits så många fler gula hingtar i avel samtidigt, nu finns det iallafall 2, och jag kan tänka mig att Ravell borde fått fler ston än han får, även om han varit vanligt brun. Hade han funnits på annat alternativ än FAI 2007 så hade jag tagit honom då, i år var det lite väl opassanande när det var en halvsyrra som skulle betäckas ;).
Varför ingen använder Bernstein på FAI är lite av en gåta. Det verkar vara lättare att välja Ragouyo(vad han nu heter?) är Ravell och Benstein.. Mycket märkligt i mina öron, ett par tusingar billigare men blir det lika bra?
/U
 
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?

Det finns ju en del vettiga gula ston som kan leverera en hingstavkomma som kan ta sig genom nålsögat. Ska jag vara ärlig så vet jag inte om det funnits så många fler gula hingtar i avel samtidigt, nu finns det iallafall 2, och jag kan tänka mig att Ravell borde fått fler ston än han får, även om han varit vanligt brun. Hade han funnits på annat alternativ än FAI 2007 så hade jag tagit honom då, i år var det lite väl opassanande när det var en halvsyrra som skulle betäckas ;).
Varför ingen använder Bernstein på FAI är lite av en gåta. Det verkar vara lättare att välja Ragouyo(vad han nu heter?) är Ravell och Benstein.. Mycket märkligt i mina öron, ett par tusingar billigare men blir det lika bra?
/U
Enkelt, är väl ingen hemlighet att Bernstein rassel rassel :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Avel I senaste Ridsport läste jag om att få fram ett isabellfärgat föl. Vilket är det jag är ute efter eller ngn annan kul färg,har givetvis...
Svar
3
· Visningar
1 562
Senast: ameo
·
C
Avel Många påhopp har gjorts angående hingstar som är bärande av OLW genen.En sak som gjort Sverige begränsade i sitt urval...
2
Svar
33
· Visningar
2 917
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp