Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Status
Stängd för vidare inlägg.

diamonia

Trådstartare
Efter ett sent MA i v 17 börjar jag så sakterliga återhämta mej psykiskt.

Men igår släppte min syster den "glädjande nyheten" att hon var gravid i 11:e v.

Vårt foster dog i v 11.

Självklart är jag glad för hennes skull och önskar dem all lycka i världen.

Men varför berätta det på julafton? Kunde hon inte ha berättat det idag istället och låtit julafton vara en glad dag. Min julafton blev ett svart hål efter detta. Det var nära att jag reste mej upp och gick (vi var hemma hos oss).

I natt har jag drömmt mardrömmar om decimeter-stora blodklumpar som kommer ut i toaletten...
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Jag tycker personligen att det var riktigt klumpigt gjort av din syster, som ändå är så nära dig som hon är...

Okänslig var nog ordet, men har man inte upplevt missfall själva kanske man har svårt att förstå hur starkt det ändå är?
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Du verkar inte ett dugg glad för din systers skull.

Varför annars citationstecknen ?

Tror du att ditt foster kommer mer tillbaka bara för att hon är gravid?

Vad spelar det för roll om man berättar det på julafton eller inte ? Hon kanske - helt normalt i så fall - till och med tyckte att det skulle vara ett slags tröst för dig att det finns hopp om en bebis i familjen ändå inom kort.

Jag skulle bli urförbannad om någon istället för att ta det som en julklapp att glädjas åt istället inte kunde skilja på saker och orsaker och tyckte det var TRÅKIGT av något som liknar ren missunnsamhet.

Självklart är det trist med din MA och du ska få sörja den.

Men det är ju inte din SYSTERS FEL !

Missunna inte henne hennes glädje :mad:
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Tack för omtanken! Nu känns det mycket bättre :( :cry: ...
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Finns det nån bättre dag än julafton för glada nyheter?

Jag kan inte de hur det skulle vara okänsligt att berätta detta just på julafton.
Tror du verkligen att din egen sorg skulle må bättre av att det berättades en annan dag? Att det skulle göra så stor skillnad?
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Ja eftersom julafton är en glad dag som jag såg fram emot och önskade att jag skulle slippa tänka på tråkigheter. Hade hon berättat idag så hade jag kunnat gå undan för mej själv en stund och faktiskt varit ledsen. Men på julafton sitter man inte och är ledsen eller går undan för sig själv.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Jag kan faktiskt tycka att det är lite okänsligt, skulle dock aldrig visa det..
Sedan beror det ju på hur lång tid efter missfallet det kommer också, men i direkt anslutning så vet jag själv hur ledsen jag var och då är det svårt att ta in och glädjas med andra.. Hur fel det än må vara !

Sjävklart missunnar jag inte andra att få barn, men man känner ju ändå vad man känner...
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Jag är nog inne på Ameos och Silverkedjans spår, men vet inte hur nära det var sedan ditt MA?

Finns det någon bättre dag än julafton för glädjande nyheter och ibland är det ju mycket svårt att veta hur andra ska reagera.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Men du måste ju skilja på din sorg och andras lycka!

Det hänger ju inte ihop.

Just julafton är väl ingen dag att vara missunnsam på ?

Jag är inte missunnsam, jag är bara ledsen och det vill jag inte vara på julafton.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

vet jag själv hur ledsen jag var och då är det svårt att ta in och glädjas med andra.. Hur fel det än må vara !

...


Så då ska andra inte heller få glädjas menar du ?

Inget blir väl bättre för att världen avstannar och sanningar ska döljas av något slags bakvänd hänsyn ?

Jag skulle känna det DUBBELT jobbigt om min privata sorg dessutom skulle behöva lägga sordin på ANDRAS glädje.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Men du måste ju skilja på din sorg och andras lycka!

Nu beror det ju på när TS fick sitt missfall ( hur lång tid sedan ) men i början kan det vara väldigt väldigt svårt att skilja på dessa
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Jag är inte missunnsam, jag är bara ledsen och det vill jag inte vara på julafton.

Är det sant?

Ledsen är du väl oavsett.

Om så hela världen var gravid, vad gör det för skillnad om det inte finns missunnsamhet med i bilden?

Man kan väl vara ledsen för sitt MA och glad för sin systers skull SAMTIDIGT.

Det skulle jag föredra framför att BARA vara ledsen...
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Men det kan ju inte vara systerns fel.

Varför ska hon straffas?
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Nu tror jag att du missförstår mig..

Så klart att andra ska få glädjas, men jag skriver bara att i början kan det vara mycket mycket svårt att ta in den glädjen och att skilja på MIN sorg och ANDRAS lycka..

Nej det är inte systerns fel, jag skrev bara att jag förstod TS då jag vet hur känslorna kan vara efter ett MF och speciellt efter en mycket kort tid då man inte hunnit bearbeta känslorna ..

Då kan man rent av känna avund, även fast att det är fel..

Jag vet att TS kommer känna lycka över att bli moster, för jag känner en enorm lycka över att bli faster igen även fast jag fått MF
 
Senast ändrad:
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Hur många av er har gått igenom MF eller MA (förutom Calazirya) som talar av egen erfarenhet?

Jag antar att ni hanterade situationen genom att istället njuta av andras graviditetern istället för er egen! Så diplomatiskt av er, gratulerar er storsinthet!!! Den egenskapen har jag tyvärr inte just nu.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Men du kan ju inte kräva att alla andra skall lägga ett stort blött täcke av sorg över sin glädje och lycka av någon sorts hänsyn till dig.

Jag tycker att ditt krav av att vara världens medelpunkt är för stort.
Om dina föräldrar var med så var det nog meningen att de skulle få bli glada.
Att de ju får ett barnbarn i alla fall.

Jag känner syskonrivalitet och avundsjuka i ditt inlägg.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Så är det säkert, att TS känner avundsjuka och även hur konstigt det än må vara så är det vanligt att känna så.. Speciellt i början
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Du får vara ledsen.
Det är din rätt.
Du får också känna avundsjuka.

Men du kan inte kräva att bli visad hänsyn för att slippa känna avundsjuka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp