Är det fräckt att be instruktör fotografera?

hier

Trådstartare
Jag har funderat lite på detta. Det är nämligen så att jag rider privatlektioner ca en gång i månaden för att försöka hålla igång min ridning någorlunda, då jag ska ge mig ut och söka ny medryttarhäst om ett par månader.

Jag skulle gärna vilja ha en bild på när jag rider i min annons, så ägaren kan få sig ett litet hum om hur det ser ut, då det är lite svårt att beskriva min ridvana i text.

Jag frågade faktiskt instruktören förra gången, kändes lite pinsamt men man måste ju fråga iallafall. Men hon sa att hon tyvärr inte kan hjälpa mig med det, då hon av naturliga skäl vill ha fullt fokus på mig hela tiden. Och det är ju helt i sin ordning, jag vill ju också ha fullt fokus på mig.

Har ni varit med om att tränare har fotat er? Är ni själva instruktörer och varit med om att elever frågat? Eller var det fräckt av mig att fråga? Jag har ingen i min närhet som har möjlighet att följa med och fota, så jag vette fan hur jag ska göra. Anlita en fotograf eller? :D
Jag har t om funderat på att betala extra för att be henne fotografera en liten stund efter passet. Eller det kanske ändå inte är så viktigt med att ha bild i sin sökes-annons?
 
Jag rider en gång i veckan för min tränare. Jag gav henne min mobil och bad henne filma mig lite under lektionen. Det gjorde hon- tre st 1minuters klipp. Mitt syfte var dock att titta på filmen i utbildningssyfte (för min egen del)

Jag tror inte ett foto är nödvändigt dock när du sätter ut en annons. Det är ju ändå provridningen som visar hur du och den tilltänkta hästen funkar ihop:up:
 
Bilder är ju bara ögonblick som kan vara väldigt missvisande ändå. Då är det bättre tycker jag att ha en bild på hästen så man ser exteriören och det kan du ju göra själv.
 
Nej jag tycker verkligen inte det är fräckt att fråga.
Jag förstår att tränaren sa nej för att den vill ha fullt fokus på dig.
Men om du erbjuder dig att betala extra för att få ett par bilder efter lektionen så skulle iaf jag göra det.
Känns ogint att inte göra det, framförallt om du vill ha något till en kommande medryttarannons.
 
Bilder är ju bara ögonblick som kan vara väldigt missvisande ändå. Då är det bättre tycker jag att ha en bild på hästen så man ser exteriören och det kan du ju göra själv.

Hur menar du med exteriören på hästen? Jag ska alltså söka medryttarhäst, inte söka medryttare.

Visst kan bilder vara missvisande vid ögonblicksbilder. Därför skulle det vara bara med flera olika bilder i olika rörelser/gångarter för att få en bild som är representativ för hur jag rider.

Jag vet att det kanske inte är så superviktigt att ha en bild. Men det tänkte att det skulle vara bra att ha det som komplement, eftersom jag inte direkt är hett villebråd på medryttarmarknaden (ej körkort, medelmåtta i ridningen, ej stor ekonomi).

Förra gången jag hade bild i min annons fick jag betydligt fler svar.
 
Absolut att det är okej att fråga! :)
Jag är själv inne på tränarens åsikt dock att det är omöjligt att koncentrera sig på både och samtidigt. När jag har kameran med i stallet när någon kompis rider så säger jag alltid att hon får välja på att bli fotad eller "tränad". Alternativt använder halva passet till vardera. Men göra både och samtidigt utan att båda delarna går halvkasst klarar då inte jag iaf.
 
Absolut att det är okej att fråga! :)
Jag är själv inne på tränarens åsikt dock att det är omöjligt att koncentrera sig på både och samtidigt. När jag har kameran med i stallet när någon kompis rider så säger jag alltid att hon får välja på att bli fotad eller "tränad". Alternativt använder halva passet till vardera. Men göra både och samtidigt utan att båda delarna går halvkasst klarar då inte jag iaf.

Nej, precis, jag tänkte så också. Jag skulle inte få ut så mycket av att hon tar ett par snabba bilder under en skrittpaus, då skulle det kännas bättre att ha någon med mig som kan fota under hela passet utan att störa träningen.
 
Jag har varit med om att instruktören fotat under ridpasset, men då oftast för att visa något som ryttaren inte själv känner/upplever.
"Du sträcker upp dig för mycket, så du blir för svankryggig, tänk att du ska kuta/sjunka ihop lite. Precis! Där är jättebra!"
"Men det känns ju som jag sitter som en hösäck..."
Instruktören tar upp mobilen och knäpper ett par kort och visar och så får man se med egna ögon att man inte alls ser ut som en hösäck!
Eller "Jäklar vad fin hästen har blivit nu, jag måste ta ett kort så du själv får se skillnaden!"

Har också ridit privatlektion på ridskola med två kompisar och ena kompisen frågade om instruktören kunde ta ett par kort av oss alla tre när vi stod uppställda. Men instruktören tyckte att det är väl roligare att få bilder när vi faktiskt rider, så vi fick trava runt på en liten volt framför henne och ropade lite om mer energi på den hästen och samla upp lite på den hästen och sedan fotade hon en massa bilder när hon tyckte att alla tre såg bra ut! Men det var alltså efter att den egentliga lektionen var slut.
 
Jag har funderat lite på detta. Det är nämligen så att jag rider privatlektioner ca en gång i månaden för att försöka hålla igång min ridning någorlunda, då jag ska ge mig ut och söka ny medryttarhäst om ett par månader.

Jag skulle gärna vilja ha en bild på när jag rider i min annons, så ägaren kan få sig ett litet hum om hur det ser ut, då det är lite svårt att beskriva min ridvana i text.

Jag frågade faktiskt instruktören förra gången, kändes lite pinsamt men man måste ju fråga iallafall. Men hon sa att hon tyvärr inte kan hjälpa mig med det, då hon av naturliga skäl vill ha fullt fokus på mig hela tiden. Och det är ju helt i sin ordning, jag vill ju också ha fullt fokus på mig.

Har ni varit med om att tränare har fotat er? Är ni själva instruktörer och varit med om att elever frågat? Eller var det fräckt av mig att fråga? Jag har ingen i min närhet som har möjlighet att följa med och fota, så jag vette fan hur jag ska göra. Anlita en fotograf eller? :D
Jag har t om funderat på att betala extra för att be henne fotografera en liten stund efter passet. Eller det kanske ändå inte är så viktigt med att ha bild i sin sökes-annons?

Nu hänger jag nog inte riktigt med här.

Du rider privatlektion? Vilket innebär att du är ensam med instruktören? Eller är ni fler?

Jag ser helt ärligt inte problemet till varför hon nekar. Oavsett hur många ni är så ska instruktören kunna knäppa 2-3 bilder under passet. Det tar inte så lång tid och det behöver inte ta bort fokuset heller från henne. Att tappa fokuset för en sådan sak ser jag som orutin hos instruktören.

Med andra ord. Naturligtvis ska hon kunna fota dig utan extra kostnad. :) Under våra lektioner så filmar ridläraren oss, ibland hela lektioner eller en snutt på slutet. Skulle jag rida privat för dem så skulle de glatt både filma och ta kort. Och nej, det är inget fel att vilja ha en bild eller två på sig själv.
 
fräckt är det väl öht inte. Jag kan förstå en tränares motiv att den inte vill stå och störa själva ridpasset med att ständigt filma eller knäppa kort osv, det stör en lite som instruktör och brukar störa även ryttaren under en träning man betalar för att tränaren ska ha fullt fokus, men däremot är det väl lite konstigt eller kantigt att denne inte kan knäppa ett par bilder två minuter efter själva passet osv kan jag tycka. Så lite märklig reaktion om det är som du redovisat i fråga om respons från tränaren. Kanske den missförstod dig att den skulle fota/filma hela passet osv?
 
Det skadar aldrig att fråga tycker jag!
Min tränare har själv erbjudit sig att filma mig med min telefon vid flera tillfällen. Hon tycker det är nyttigt för mig att se hur min ridning ser ut, även hur hästen ser ut när jag rider :)
 
Nu hänger jag nog inte riktigt med här.

Du rider privatlektion? Vilket innebär att du är ensam med instruktören? Eller är ni fler?

Jag ser helt ärligt inte problemet till varför hon nekar. Oavsett hur många ni är så ska instruktören kunna knäppa 2-3 bilder under passet. Det tar inte så lång tid och det behöver inte ta bort fokuset heller från henne. Att tappa fokuset för en sådan sak ser jag som orutin hos instruktören.

Med andra ord. Naturligtvis ska hon kunna fota dig utan extra kostnad. :) Under våra lektioner så filmar ridläraren oss, ibland hela lektioner eller en snutt på slutet. Skulle jag rida privat för dem så skulle de glatt både filma och ta kort. Och nej, det är inget fel att vilja ha en bild eller två på sig själv.

Jag håller fullkomligt med dig. Jag betalar tränaren och då är det "min" tid. Jag är hennes/hans kund, inte tvärt om. Tar fokus från tränaren? I mina öron låter det lite tramsigt faktiskt.
 
Kan inte någon kompis följa med o ta några kort på träningen?

Jag har väldigt svårt att få med någon som kan fota. Jag rider vardagar under kontorstid, och då är alla upptagna eller är bortresta nu på semestern:( Jag vågar inte fråga instruktören igen, hon har ju redan sagt nej och jag bad bara om ett par bilder, inte att hon skulle fota hela tiden. Och inte att hon skulle filma.

Min mamma har semester just nu, så jag tänkte först att jag skulle rida privatlektion på ett annat ställe och be henne följa med och fota. Men då känner jag mig lite "otrogen", och dessutom har ridit samma häst hela tiden och börjat hitta knapparna, då blir det lite svårare att rida lektion på en helt ny häst som man inte känner.
Jag kan inte rida lektion för den instruktör jag rider för nu medan min mamma har semester, för tränaren är nämligen själv på semester nu. Så det synkar liksom inte ihop.

Jag får väl lägga ner, helt enkelt. Det här blev alldeles för krångligt för att det ska vara värt att lägga tid på, tror jag.
 
Senast ändrad:
Nu hänger jag nog inte riktigt med här.

Du rider privatlektion? Vilket innebär att du är ensam med instruktören? Eller är ni fler?

Jag ser helt ärligt inte problemet till varför hon nekar. Oavsett hur många ni är så ska instruktören kunna knäppa 2-3 bilder under passet. Det tar inte så lång tid och det behöver inte ta bort fokuset heller från henne. Att tappa fokuset för en sådan sak ser jag som orutin hos instruktören.

Med andra ord. Naturligtvis ska hon kunna fota dig utan extra kostnad. :) Under våra lektioner så filmar ridläraren oss, ibland hela lektioner eller en snutt på slutet. Skulle jag rida privat för dem så skulle de glatt både filma och ta kort. Och nej, det är inget fel att vilja ha en bild eller två på sig själv.

Nej, det är bara jag som rider för henne. Det kanske är lite som du säger, att det är lite konstigt att hon inte vill fota. Jag hade tänkt att hon skulle ha min telefon i handen och bara lite då och då under passet ta en bild i olika situationer, inte stå och fota precis hela tiden.
Men vill hon inte så vill hon inte, jag kan ju inte tvinga henne ;)
 
Jag har funderat lite på detta. Det är nämligen så att jag rider privatlektioner ca en gång i månaden för att försöka hålla igång min ridning någorlunda, då jag ska ge mig ut och söka ny medryttarhäst om ett par månader.

Jag skulle gärna vilja ha en bild på när jag rider i min annons, så ägaren kan få sig ett litet hum om hur det ser ut, då det är lite svårt att beskriva min ridvana i text.

Jag frågade faktiskt instruktören förra gången, kändes lite pinsamt men man måste ju fråga iallafall. Men hon sa att hon tyvärr inte kan hjälpa mig med det, då hon av naturliga skäl vill ha fullt fokus på mig hela tiden. Och det är ju helt i sin ordning, jag vill ju också ha fullt fokus på mig.

Har ni varit med om att tränare har fotat er? Är ni själva instruktörer och varit med om att elever frågat? Eller var det fräckt av mig att fråga? Jag har ingen i min närhet som har möjlighet att följa med och fota, så jag vette fan hur jag ska göra. Anlita en fotograf eller? :D
Jag har t om funderat på att betala extra för att be henne fotografera en liten stund efter passet. Eller det kanske ändå inte är så viktigt med att ha bild i sin sökes-annons?

Jag hade hellre bett någon filma. Att visa en ridbild är ju bara ett kort ögonblick och säger ingenting. Däremot kanske be en kompis filma tex då instruktören kanske har fullt upp med att hålla koll på dig och vad du gör under träningen
 
Jag hade hellre bett någon filma. Att visa en ridbild är ju bara ett kort ögonblick och säger ingenting. Däremot kanske be en kompis filma tex då instruktören kanske har fullt upp med att hålla koll på dig och vad du gör under träningen

Det är sant. Jag får se hur jag gör med att försöka få någon med mig, jag får väl muta med en pizza eller något :D
 
Det känns inte ett dugg fräckt. Givetvis inte hela lektionen (eller ja du betalar så varför inte) men att ta några bilder när det ser bra ut är ok. Däremot vet jag inte om det verkligen behövs i din annons då du enbart söker medryttarhäst. De enda gånger jag har sett någon göra det i annonser har det mest känts märkligt. Svårt att garantera att det ens blir okej bilder.
 
Det känns inte ett dugg fräckt. Givetvis inte hela lektionen (eller ja du betalar så varför inte) men att ta några bilder när det ser bra ut är ok. Däremot vet jag inte om det verkligen behövs i din annons då du enbart söker medryttarhäst. De enda gånger jag har sett någon göra det i annonser har det mest känts märkligt. Svårt att garantera att det ens blir okej bilder.

Det är ju lite olika det där. Jag har sett flertalet annonser med hästägare som söker medryttare som vill att sökanden bifogar bilder och/eller filmer. Sen när jag har sökt tidigare har jag fått fler svar när jag haft bild. Men lyckas jag inte få till något så är det ju inte hela världen, det funkar ju ändå :) Skulle bara vara kul också att se när jag rider eftersom jag inte ens har ridit i ridhus (med speglar då) på över 10 år, så jag har ingen aning om hur det ser ut.
 
Jag har väldigt svårt att få med någon som kan fota. Jag rider vardagar under kontorstid, och då är alla upptagna eller är bortresta nu på semestern:( Jag vågar inte fråga instruktören igen, hon har ju redan sagt nej och jag bad bara om ett par bilder, inte att hon skulle fota hela tiden. Och inte att hon skulle filma.

Min mamma har semester just nu, så jag tänkte först att jag skulle rida privatlektion på ett annat ställe och be henne följa med och fota. Men då känner jag mig lite "otrogen", och dessutom har ridit samma häst hela tiden och börjat hitta knapparna, då blir det lite svårare att rida lektion på en helt ny häst som man inte känner.
Jag kan inte rida lektion för den instruktör jag rider för nu medan min mamma har semester, för tränaren är nämligen själv på semester nu. Så det synkar liksom inte ihop.

Jag får väl lägga ner, helt enkelt. Det här blev alldeles för krångligt för att det ska vara värt att lägga tid på, tror jag.

Vet inte vart du bor men jag hade kunnat ta kort/filma om du finns i närheten? Jag bor i Linköping i östergötland :)
Finns kanske någon snäll bukare att fråga annars?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 644
Senast: Reville
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 284
Senast: incognito
·
Hästmänniskan Detta är ännu en i raden av alla medryttarrelaterade trådar, jag vet, men jag tycker inte att min fråga passade i någon av de andra...
Svar
11
· Visningar
1 242
Senast: Elina8
·
I
Hästmänniskan Det har varit lite si och så med hästlivet sen jag började plugga på högskolan lite medryttarhästar hit och dit, men det går på något...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp