Äpplen - förvaring?

K

Krabban

Hur förvarar man äpplen på bästa sätt över hösten? Vi kommer nämligen få ihop en lite skörd nu till hösten och tänkte fodra med dessa under hösten bl.a. Hur ska jag göra för att de inte ska bli dåliga? Jag gissar att idén är att hålla dem torra, hur gör jag det på bästa sätt?

Mvh Krabban (som precis upptäckt att lilla kräsna Shettisen faktiskt gillar äpplen åtminstone :D)
 
Don´t have one, tyvärr... Men vadå? Ska man bara langa in dem i en jordkällare? Ska man inte göra ngt speciellt med dem? Typ lägga dem med ngt emellan eller ngt? Alltså jag vet inte, jag bara gissar nu. :)
 
lite mer gissningar...
kanske lägga ett lager äpplen och ett lager papper (inte tidningspapper = trycksvärta =giftigt)åsså ett lager äpplen igen osv..
men jag tror nog att de bör ligga kallt och mörkt. Sen måste du nog ta bort dåliga äpplen vart efter för alla klarar sig ju inte och ett dåligt äpple sprider sig snart till resten.. (DET vet jag iallafall... :))
Hoppas det går väl!
 
Men det är ungefär så jag tänker oxå, att varva mde tex papper eller ngt som liksom suger åt sig fukten.

Tack för svaret! :)
 
Sv: Äpplen - förvaring?

hej..äpplena kan man lägga i tidningspapper bara man tvättar äpplena sen..mörkt och svalt..vi hade äpplen som va frächa ända till våren
 
Sv: Äpplen - förvaring?

hej vi la våra äpplen i tidningspapper..se bara till att du tvättar av dom när du ska ge dom till hästarna..mörkt och svalt ska dom ligga..vi hae frächa äpplen ända till våren :)
 
Sv: Äpplen - förvaring?

Du kan ju be om äpplelådor i nå´n butik. Det brukar ju vara såna där pappersinlägg i dom med gropar som frukten ligger skönt i.
 
Sv: Äpplen - förvaring?

Jag lindar in äpplena i vanligt tidningspapper. Givet vis tvättar man äpplena innan man äter dom eller ger dom till hästen.
 
Sv: Re: Äpplen - förvaring?

Okej nu har jag n idé. Borde man inte kunna lägga dem i halm? Då borde de väl hålla sig torra, men ändå luftigt, eller vad tror ni?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 685
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 119
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 209
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 600
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp