Ännu en borta från säsongen

Sv: Ännu en borta från säsongen

Briar är i allra högsta grad ute och lattjar i hagen som glad pensionär:)
Global-Bilder%20april%202013-Briar%20i%20England.jpg


Jag tror att det är en kombiantion av en hästhållning som är direkt olämplig för deras biologi samt viss stress i samband med tävling som orsakar magproblemen. Det känns dock som ett så pass stort problem ut djurskyddsaspekt att det borde göras någon studie på det hela.

Härlig bild! :)
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Oftast beror det på för lite utevistelse. Hästar är gjorda för att röra sig hela dygnet, och inte stå instängda i lådor.

Det vet väl alla som har någon som helst hästkunskap... Jag tar för givet att de rids ordentligt, går i skrittmaskin och leds vid hand varje dag istället. Och nej, det ersätter absolut inte en hel dag i stor hage på något sätt men de måste i alla fall få motion i tillräcklig (om än fel) mängd. Funderade mest på om det kunde vara foder eller stressrelaterat vilket många verkar vara inne på här också.
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Hur kommer det då sig att just halvblod är verkar vara rätt överrepresenterade när det gäller tarmvred?
Jag tror det beror på att de travhästar som tävlar och får liknande foderstat överlever tack vara att travhästar vistas i hage betydligt mer än tex halvblodshingstar.
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Fast söker man trav och tarmvred så poppar det upp en del travhästar som också fått sätta livet till pga tarmvred.

Däremot verkar det vara en del hingstar som får problem? Eller är det bara hingstarna vi hör om?
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Om JJ Ray Ban
En bit av tunntarmen och ena testikeln opererades bort.
Källa

Visst drabbas även ston av tarmvred:(
L Algotssons La Fair verkar vara bra igen, hon vann en medelsvår hoppning för inte så länge sedan.
Algotssons hästar går i hage och "skrotar runt" så där kan man nog inte skylla på det.
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Global-Bilder%20april%202013-Briar%20i%20England.jpg


En extremt sund häst verkar han vara.
Få har gjort det lika bra som honom. Han gick alla unghästfinalerna och sedan har det jobbats på i många år - jag tror inte han har missat en enda viktig tävling, någonsin.
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Tycker att JJ R Bs åkomma låter som att det är ett pungbråck om det stämmer att både en del av tarmen och en testikel fick tas bort. Här kan man läsa mer om pungbråck och att det kan orsaka tarmvred: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Brack/
och här: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Smartor-i-pungen/

Tillägg: Eftersom hingstar blir kasserade om de får pungbråck så kanske det är "bättre" som hingsthållare att säga att de fått tarmvred eftersom det faktiskt också är sant, men bara en del av diagnosen så att säga? Bäst att tillägga att jag absolut inte vet om så är fallet i JJ R Bs fall!
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en borta från säsongen

Är anatomin helt densamma på hästar som människor i detta avseende då?
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Så här står det på Hippocampus som svar på en fråga om kolik hos hästar:
"Konstruktionen av hästen mag-tarmkanal med en lång och lätt rörlig tarm - ända upp till 30 m tarm - ger förutsättningar för tarmomvridningar och andra fellägen. Tunntarm kan också fastna i olika spaltbildningar inne i bukhålan, t ex i öppningen ned till pungsäcken med ett inklämt pungbråck som resultat."

Källa
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en borta från säsongen

Det måste ju finnas en ärftlighetsfaktor iom att Rohdiamant är e Rubinstein som i sin tur haft pungbråck.
Om nu JJ Rayban haft ett bråck också så är ju han efter Rubinsteinättlingen Rascalino.
De fick ju ta bort en testikel så det borde varit ett pungbråck men man förstår om de vill ha det till ngt annat.

Vi fick ett akut pungbråck på vårt föl ifjol, han var inte ens ett dygn gammal när han opererades och den testikeln som blev inklämd började bli inflammerad direkt så det går ruskigt fort.

Det borde vara en iklämning om man tvingas ta bort en testikel.:confused:

Det verkar som de tyska hingstarna är överrepresenterade.

Nu kommer vi ju också kunna lägga Florencio till listan :(

Jag har inte hört talas om ngn gångartshingst med holländskt blod med samma problematik.
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en borta från säsongen

ASch sorry folket jag blandade ihop lite med min tråd om hingstar med pungbråck:)
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Ja det blir lite snurrigt.. Tanken med den andra tråden var att vi kanske kunde samla alla gossar som vi känner till med pungbråck..
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Kl

Och nu är Bocelli borta också resten av säsongen. Buköppnad enligt Ridsport.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp