Ännu en borta från säsongen

Sv: Ännu en borta från säsongen

Oerhört tråkigt på en fin hingst (och hoppas han repar sig fort) men all heder åt hingsthållaren som går ut med information själv och inte bara låter skvallertåget gå!

Vet att det var nån tysk hingst (kommer bara ihåg bilden från hingstvisnig men fastnade inte vem det var) som hade ett stort ärr efter en buköppning och fungerade bra på bocken efter det men det kan säkert vara individuellt om dom får problem av det.
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en borta från säsongen

Nu är jag inte alls insatt i ridhästvärlden/aveln längre men när man läser Ridsport och på nätet verkar det vara ganska många hingstar/tävlingshästar som drabbas av tarmvred och opereras, glädjande verkar ju de flesta klara sig men vad beror det på? Stressigt hingst/tävlingsliv som bidragande orsak?
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Oftast beror det på för lite utevistelse. Hästar är gjorda för att röra sig hela dygnet, och inte stå instängda i lådor.
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Vad jag vet så har man inte lådor på Tullstorp, inte någon annan stans heller för den delen.
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Men ofta så får dom ju kolik i samband med meetings och liknande där dom först står still i transporten och sen står still i boxen på tävlingsplatsen. Även en häst som normalt får mycket utevistelse kan få magproblem av att plötsligt bli stillastående.
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Vad jag vet så har man inte lådor på Tullstorp, inte någon annan stans heller för den delen.

Många dressyrhingstar får inte alls tillfälle att röra sig fritt i naturliga gångarter i hagar samt att de får en hel del kraftfoder på det. Det naturliga är ju att hästen äter grovfoder och att den rör på sig största delen av dygnet.
Många av de stora dressyrstallen har hagar där valacker/ston får vistas, men hingstarna får inte gå ut där då de är för stor skaderisk, men vägt mot att få buköppna så undrar jag hur de tänker där.
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Många dressyrhingstar får inte alls tillfälle att röra sig fritt i naturliga gångarter i hagar samt att de får en hel del kraftfoder på det. Det naturliga är ju att hästen äter grovfoder och att den rör på sig största delen av dygnet.
Många av de stora dressyrstallen har hagar där valacker/ston får vistas, men hingstarna får inte gå ut där då de är för stor skaderisk, men vägt mot att få buköppna så undrar jag hur de tänker där.

Läste om Briar i Häst & Ryttare efter att han pensionerades från tävlandet. Motionering för hand och uppsuttet var det enda han fick ut göra utanför boxen, åtminstone då. Ingen hagvistelse.

Fattar inte att det är på 2000-talet vi är när det gäller tävlande hästar i ridsporten. Vad är det som gör att de inte vågar släppa ut dom i i hagen som vilken normal häst som helst egentligen? Storstjärnorna inom travet i Sverige har jag aldrig hört talas om hästar som inte får gå i hage.
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Den kan ju bli trött :p ;)
Det argumentet är det många som har.. På 2000-talet.
Någon skrev för ett litet tag sen att hästarna på tullstorp äter 6 kg Hösilage / Hö. Det är inte ens i närheten av vad en aktiv häst på box bör äta. Dags att skicka dit djurskyddet och testa lagen..
Min tävlande Shettis äter 9 kg Hösilage, och går ute 12-16 timmar på vintern.
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Läste om Briar i Häst & Ryttare efter att han pensionerades från tävlandet. Motionering för hand och uppsuttet var det enda han fick ut göra utanför boxen, åtminstone då. Ingen hagvistelse.

Fattar inte att det är på 2000-talet vi är när det gäller tävlande hästar i ridsporten. Vad är det som gör att de inte vågar släppa ut dom i i hagen som vilken normal häst som helst egentligen? Storstjärnorna inom travet i Sverige har jag aldrig hört talas om hästar som inte får gå i hage.

Ja, så var det på Tullstorp, när Briar sedan kom hem till sin ägare fick han gå i en stoor hage dagligen:) Jag vet att även t ex Bocelli, som också buköppnats, ej går ut i hage fritt.

Det är jättesvårt för djurskyddet att kolla hagtider och grovfodergivor när hästhållare uppger falska uppgifter...
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Det argumentet är det många som har.. På 2000-talet.
Någon skrev för ett litet tag sen att hästarna på tullstorp äter 6 kg Hösilage / Hö. Det är inte ens i närheten av vad en aktiv häst på box bör äta. Dags att skicka dit djurskyddet och testa lagen..
Min tävlande Shettis äter 9 kg Hösilage, och går ute 12-16 timmar på vintern.

Tigger dom om magproblem på sina hästar dom som fodrar så? Man kan börja undra... och sedan prestera på hög nivå.

Skönt att Briar till slut fick det liv han förtjänade efter en sån lång och framgångsrik tjänstgöring.
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Briar är i allra högsta grad ute och lattjar i hagen som glad pensionär:)
Global-Bilder%20april%202013-Briar%20i%20England.jpg


Jag tror att det är en kombiantion av en hästhållning som är direkt olämplig för deras biologi samt viss stress i samband med tävling som orsakar magproblemen. Det känns dock som ett så pass stort problem ut djurskyddsaspekt att det borde göras någon studie på det hela.
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Fast är han det eller var det vid en fotografering? Jag har också hört att han fortfarande inte går i hage...
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Briar och Martini gick i stora gräshagar bredvid varandra på Tullstorp när jag var där för ett par år sedan. Tror att det var början eller mitten på februari, båda gick utan täcke och var riktigt långhåriga :D

När jag jobbade på Tullstorp för massor :eek: av år sedan fick hästarna mer än de sex kg hö som pratats om här. Just Briar fick dessutom extra lucernmix (hackat inte pellets) vid sista nattkollen kl 22. Tjocka hästar stod på spån men de allra flesta stod på halm. Jag kan hålla med om att de fick väl mycket kraftfoder då men har för mig att de har ändrat på det. Det kanske vid andra tillfällen har varit på något annat sätt också men det har jag inte koll på ;)
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Jag kan intyga att Briar gick i en stor hage eftersom jag såg honom i den då han var hemma hos ägaren.

Nu är Briar i England, och på ägarnas fb sida finns det bild från England, där han också går i en stor gräshage.
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en borta från säsongen

http://dalhem.com/index.php/en/news/156-briar-pa-bete
Han ser ut att njuta iaf...

Det är nog en väldigt blandad kompott med anledningar till att hästar får buköppnas. Men man tycker ju att folk borde vilja minimera riskerna för det med tanke på hästarnas värde. Kraftfoder är många gånger en stor bov. Minimalt med grovfoder och lite rörelse ger upphov till magsår.
 
Sv: Ännu en borta från säsongen

Hittade faktiskt en mobilbild som jag tog då. Tyckte att det var så annorlunda att se Briar långhårig :)

 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp