Ändra försäkring inför försäljning?

stjarnfrugt

Trådstartare
Ni som har era hästar försäkrade för lägre än ni tänkt sälja/sålt för, har ni korrigerat detta inför försäljning?

Jag har en SWB som är försäkrad A2 20.000 kr och A1 30.000 kr. Det är mindre än jag gav för henne och bestämmer jag mig för att sälja tänkte jag sätta ett pris 70-80k.
Gör man rätt i att dels ändra till A1 för hela värdet, och/eller ta upp livvärdet till 70k. Eller ska man låta bli och låta köparen ändra detta? Jag tänker på att det kanske är lättare för mig att göra detta innan, än att börja krångla med en försäljningsbesikting och ta upp värdet då? Det står väl också nånstans i köpekontrakt att hästen ska kunna fullförsäkras för köpesumman, och då är det väl smidigt om den redan är det så köparen kan ta över befintlig försäkring...

Givetvis tänker jag fråga just mitt bolag hur mkt man kan ändra i belopp och omfattning utan besiktning. Men nu undrar jag mer hur ni gör/gjort :)
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Jag som köpare ser helst att hästen är fullt försäkrad för hela köpesumman vid försäljning, och helst ska det vara ändrat en tid innan, brukar ju vara x antal dagar innan höjning i försäkring börjar gälla. Det känns tryggast för mig helt enkelt och blir mer attraktivt. Jag har blivit lurad vid ett köp ang försäkring som såklart inte täckte sedan och nu så tänker jag i fortsättningen prioritera att det ÄR viktigt för mig som köpare att hästen är fullt försäkrad och allt gäller.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Lurad på vilket sätt? Man ser väl vad hästen har för omfattning på sin försäkring när man ska ta över/nyförsäkra i nytt bolag?
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Men man som köpare kan ju höja försäkringen efter en gjord besiktning om hästen gått igenom allt U.A. Väljer man att röntga på besiktning kan man ju dessutom höja försäkringen väldigt mycket.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Jag har korrigerat inför försäljning så att köparen inte behöver ha någon karens på höjningen. Sedan är det upp till köparen vilken nivå de vill lägga sig på.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Ja, det beror iofs på vad man har för bolag och veterinär. Vissa veterinärer skriver upp alla sårskorpor de hittar och vissa bolag ger då reservationer på allt möjligt och omöjligt, tex hudåkommer om vet har skrivit upp skorpor. Har varit med om liknande, och det går inte att ta upp värdet utan reservationer på en sådan besiktning.
Rtg skulle jag aldrig gå med på. Isåfall får köparen göra det på eget bevåg när hästen är i dennes ägo.

Nä det blir isf att ändra innan försäljning, och hoppas den blir såld inom rimlig tid så jag slipper den dyra premien onödigt länge :angel:
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Beroende på bolag behövs en besiktning för att kunna höja.
Hos Folksam kan du höja 10k utan.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

nej det vet jag att försäkringsbolag gör, ett vet. intyg bör vara helt UA som sagt. men om det är det så ska man inte få reservationer. En klinikbesiktning för försäljning/köp görs ju mer grundligt. Man kan även anlita veterinär för besiktning för försäkring. Då brukar dom besiktas lite snällare just gällande tex en sårskorpa alltså. Givetvis så släpper dom ju inte igenom en halt häst, men ja dom där små sakerna som en sårskorpa, broddtramp etc brukar dom iaf inte skriva med. (för ja, det är skitlöjligt att det sätts reserverationer för sådant där som är helt oväsentligt för en försäkring)
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Lurad på vilket sätt? Man ser väl vad hästen har för omfattning på sin försäkring när man ska ta över/nyförsäkra i nytt bolag?
Jag blev lurad i att jag frågade, dessutom upprepade gånger om hästen är försäkrad, var, i vilka belopp och till fullo utan reservationer och fick svar som sedan visade sig inte alls stämma, för hästen hade ingen försäkring alls.

Sedan kanske jag var dum som lät säljaren göra telefonsamtalet till försäkringsbolaget för att sätta över befintlig försäkring till mig (men jag har gjort så även vid tidigare köp så jag hade ingen illa tanke om det), så jag fick det som ett brev på posten att en ny försäkring hade startats och att det inte var en gammal jag tog över. Men frågan är om man har rätt att ringa försäkringsbolaget utan fullmakt och fråga om försäkring finns och alla detaljer om den?

Nyfiken på hur andra gör när ni köper häst för att kontrollera att försäkring finns?
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Jag har sålt häst för 150 000 som bara va försäkrad för (tror de va) 40 000 kr.
Inget snack från varken försäkringsbolag eller säljare...

Självklart vetbes + röntgen UA på klinik.

Men jag som har några hästar har verkligen INTE råd att hålla mina hästar fullförsäkrade...

Om nån ev köpare backar för de är deras "förlust" ...
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Ja visst är det så. Är den halt har jag liksom andra problem att ta itu med än att jag inte får höja beloppet ;) men det är liksom dom små anmärkningarna jag vill slippa undan i protokollet, som tex sårskorpa, ett inaktivt överben som inte sitter dåligt till, eller att den har ett broddtramp i hoven. Typ.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Jag har också min häst lågt försäkrad av ekonomiska skäl. Jag har själv inget intresse av att ha den fullförsäkrad till en dyr premie, det är vet.vården jag vill ha men livvärdet känns inte så viktigt. Däremot är det ju intressant ur ett köparperspektiv.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Man kanske inte behöver ringa bolaget. Det räcker väl med att få se försäkringsbrevet? Sedan har man den dealen att man köper hästen förutsatt att befintlig försäkring går att ta över/ den går att fullförsäkra till köpebeloppet?

Jag har inte dubbelkollat. Jag kände säljaren, både denna gång och förra gången och mina tidigare ponnyer vad fodervärdsponnyer.
 
Senast ändrad:
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Jag som köpare hade inte brytt mig om hästen är försäkrad i sitt rätta värde, eftersom jag hade fortsatt att ha den försäkrad för ett lågt belopp av ekonomiska skäl. Däremot är jag noga med att försäkringen är obruten sen föltiden.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Var du med när säljaren ringde och förde över försäkringen till dig? (eller låtsades föra över...) när vi sålt/köpt häst har försäkringsbolagen velat prata med både säljare och köpare samtidigt över telefonen och få det bekräftat. (och så vara med och se att man slår rätt telefonummer så man verkligen ringer till försäkringsbolaget)
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

När jag har köpt hästar har jag ändrat försäkringen själv. Har en gång bytt bolag också.
När man köper häst brukar man ju besikta den också, och går den igenom brukar det inte vara några problem att ändra försäkringen.

När jag sålt häst har jag inte heller ändrat försäkringen utan det har nya ägaren fått gjort isåfall.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Sen föltiden kan ju vara svårt med en vuxen häst. Min är såklart försäkrad sedan fosterstadiet, dock bytte uppfödaren bolag året innan jag köpte eftersom premierna höjdes och denne surnade till. Surt för mig, men inte så mkt att göra. Tackolov har hästen inte haft några skador eller annat så karenstiden är med råge passerad.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Den sista hästen jag sålde valde jag att ha försäkrad i nästan sitt fulla värde eftersom vi visste att den skulle säljas så småningom. Jag rådgjorde med mitt ombud.

Jag vet att en del köpare gärna vill ha hästarna fullförsäkrade i A1 alternativt kunna försäkra in så utan reservationer.

För många år sedan köpte jag en häst där säljaren försäkrade upp strax innan vi köpte, de hade inte hunnit få det nya försäkringsbrevet. Det visade sig då att hästen fått reservationer. Och eftersom vi hade kryssat i fullvärdesrutan så fick köpet gå tillbaka.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Jag tänkte isf göra detta i samband med att jag börjar annonsera, för att slippa överraskningar. Jag har kontaktat bolaget skriftligen för att få allt på papper om hur man går tillväga och vad som gäller för höjning om det krävs besiktning osv. Det rör sig ju inte om såna belopp att det ska krävas klinikbesiktning så jag hoppas att det går att ta ut en gårdsveterinär. Tänkte isf ändra livbelopp till A1 70k istället för det jag har nu som är uppdelat på A1 och A2 och totalt 50k. Jag behövde ingen besiktning för att ändra från A1 10k + A2 30k till nuvarande. Så har jag tur kanske jag inte behöver det nu heller...
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Man kanske inte behöver ringa bolaget. Det räcker väl med att få se försäkringsbrevet?
Borde räcka. Nu tänker jag ju sluta lite på folk och utgår därför för att det inte alls är svårt att förfalska ett försäkringsbrev (själv har jag då kapacitet för det rent tekniskt) och är pappret det minsta gammalt kan försäkringen ju vara uppsagd sedan dess eller annat hänt...
Jag funderar fortfarande på det där med att kräva fullmakt, både för försäkring och veterinärjournaler, känns som det enda säkra viset :/

Sedan har man den dealen att man köper hästen förutsatt att befintlig försäkring går att ta över/ den går att fullförsäkra till köpebeloppet?
Jag har redan i kontraktet att hästen skulle vara försäkrad och det skulle gå att försäkra helt till fulla summan. Det första stämde alltså helt enkelt inte. Det andra så är det sådär med, hästen gick ju igenom besiktningen, men eftersom den felade det första den gjorde när den kom hem och jag körde till sjukhuset direkt så fick den ju snabbt reservationer eftersom den nyskapta försäkringen inte ens börjat gälla ännu, så då sitter ju jag där med en häst som inte alls går att försäkra fullt ut, utan har 3 reservationer för rätt stora områden.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 148
Ekonomi & Juridik Jag har ett sto som jag ska sälja i år och hon har en försäkring som ger mig ersättning (10 000:- endast eftersom jag inte tänkte köpa...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: Equilina
·
Ekonomi & Juridik Hade en diskussion med en kompis om detta och tänker att ni kloka Bukefalister säkert kan hjälpa oss. Ponera att man köper en häst som...
Svar
5
· Visningar
962
Senast: ztsu
·
Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal...
2
Svar
33
· Visningar
2 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp