Ändra försäkring inför försäljning?

Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Jag funderar fortfarande på det där med att kräva fullmakt, både för försäkring och veterinärjournaler, känns som det enda säkra viset :/

De som vill spela oschysst har flera veterinärer, för olika åkommor. Det innebär att även om du får se journaler från tre ställen, finns det kanske ett fjärde där det skett behandlingar som du velat veta.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Var du med när säljaren ringde och förde över försäkringen till dig? (eller låtsades föra över...) när vi sålt/köpt häst har försäkringsbolagen velat prata med både säljare och köpare samtidigt över telefonen och få det bekräftat. (och så vara med och se att man slår rätt telefonummer så man verkligen ringer till försäkringsbolaget)
Jag hörde typ "Hej det är -" sedan gick säljaren ut för att föra telefonsamtalet.

Agria har tidigare, liksom denna gång helt enkelt fört över försäkring på säljarens order och sedan har jag fått brev. Vid ett tillfälle så har Agria ringt upp mig för att kolla att det är så och om jag vill ändra något i försäkringen på samma gång, kännes nu i efterhand inte mkt tryggare heller.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Ja, det beror iofs på vad man har för bolag och veterinär. Vissa veterinärer skriver upp alla sårskorpor de hittar och vissa bolag ger då reservationer på allt möjligt och omöjligt, tex hudåkommer om vet har skrivit upp skorpor. Har varit med om liknande, och det går inte att ta upp värdet utan reservationer på en sådan besiktning.

Men du måste ju ändå besiktiga om du ska höja din häst 40-50 000 kr.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

*kl*

Måste berätta en sak i sammanhanget.
En häst jag skulle köpa var försäkrad i annat bolag och jag ville flytta över försäkringen (riskabelt, jag vet). Jag ringde mitt försäkringsbolag för att fråga om jag fick ta över försäkringen på hästen X utan reservationer. Det gick inte. Han räknade upp reservationerna och rekommenderade mig att avstå från köp... Nu var hästen billig och jag köpte ändå, men efter lite lirkande fick jag ut i det närmaste alla "krämpor" hästen haft via mitt egna försäkringsbolag.
Kan alltså vara ett tips!
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

*kl*

Måste berätta en sak i sammanhanget.
En häst jag skulle köpa var försäkrad i annat bolag och jag ville flytta över försäkringen (riskabelt, jag vet). Jag ringde mitt försäkringsbolag för att fråga om jag fick ta över försäkringen på hästen X utan reservationer. Det gick inte. Han räknade upp reservationerna och rekommenderade mig att avstå från köp... Nu var hästen billig och jag köpte ändå, men efter lite lirkande fick jag ut i det närmaste alla "krämpor" hästen haft via mitt egna försäkringsbolag.
Kan alltså vara ett tips!

Fast då gjorde ju den du pratade med fel, man får ju inte lämna ut andra kunders uppgifter "hur som helst".
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Ni som har era hästar försäkrade för lägre än ni tänkt sälja/sålt för, har ni korrigerat detta inför försäljning?

Men nu undrar jag mer hur ni gör/gjort :)

Jag har sålt hästar som varit försäkrade för lägre än försäljningspriset. Jag har inte gjort någon korrigering.
När jag själv har köpt hästar så har jag vid flera tillfällen korrigerat försäkringsvädet uppåt. Så som jag ser det så är det upp till den nya ägaren att välja försäkringsvärde.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Fast då får man ju se till att man inte får reservation på det höjda beloppet. Jag skulle gärna vilja ha klartecken för det innan köp.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Men då låter det ju som ett klockrent fall av köp som kan gå tillbaka?
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Varför skulle du få reservation? Har jag aldrig varit med om.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Vadå höja 40-50k? Det rör sig ju om en höjning på totalt 20k och en ändring av omfattningen, om dom nu inte bara stirrar på A1-delen och bortser från de 20k jag har i A2. Visst är jag beredd på att behöva besiktiga, men jag tror inte att det rör sig om krav på klinikbes.

Jag behövde inte besiktiga för att höja från säljarens försäkring som då var 10k A1 och 30k A2. Hur som haver så väntar jag på skriftligt svar från bolaget, har lärt mig att muntlig kontakt är värdelöst med försäkringsbolag.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Det är inte helt ovanligt att få reservationer på höjningen. Speciellt på en köpebesiktning som iaf jag ju gärna gör på klinik och alla små skitsaker skrivs upp som tex överben, krustor i huden, ytlig hovspricka, ärr, sadelknutor etc etc. Mitt bolag är ett exempel på ett sådant som är nitiska, står det "sårskropa" får man nog lätt en reservation vad gäller hudåkommor.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Aha ok.
De hästar som jag köpt/sålt har klinikbesiktigats men det har aldrig varit tal om någon reservation vid ändring i försäkring i samband med köp/försäljning. Då har jag även bytt bolag på någon häst i samband med köp.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Men den häst i tråd hade reservation sedan tidigare? Det är ju skillnad. Jag liksom förutsatte att det inte finns några reservationer sen tidigare.

Nu kom vi OT, sorry :o
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Fast då gjorde ju den du pratade med fel, man får ju inte lämna ut andra kunders uppgifter "hur som helst".

Fast tekniskt sett gav han inte ut sin kunds uppgifter eftersom dåvarande kund hade försäkrat hästen i ett annat bolag, därifrån han hämtat uppgifter eftersom jag ville byta till "mitt" bolag. Han meddelade reservationerna "mitt" bolag skulle ge och berättade lite detaljer om anledningarna till reservationerna.
Han berättade helt klart lite för mycket, men inte sitt bolags kund. ;)
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Vadå höja 40-50k? Det rör sig ju om en höjning på totalt 20k och en ändring av omfattningen, om dom nu inte bara stirrar på A1-delen och bortser från de 20k jag har i A2. Visst är jag beredd på att behöva besiktiga, men jag tror inte att det rör sig om krav på klinikbes.

Jag behövde inte besiktiga för att höja från säljarens försäkring som då var 10k A1 och 30k A2. Hur som haver så väntar jag på skriftligt svar från bolaget, har lärt mig att muntlig kontakt är värdelöst med försäkringsbolag.

Du skriver ju att du ev ska höja A1 från 30 000 kr till 80 000 kr. Då måste du göra en veterinärbesiktning. Klinikbesiktning behöver det inte vara, inte hos de bolag som jag har haft iaf.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 148
Ekonomi & Juridik Jag har ett sto som jag ska sälja i år och hon har en försäkring som ger mig ersättning (10 000:- endast eftersom jag inte tänkte köpa...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: Equilina
·
Ekonomi & Juridik Hade en diskussion med en kompis om detta och tänker att ni kloka Bukefalister säkert kan hjälpa oss. Ponera att man köper en häst som...
Svar
5
· Visningar
962
Senast: ztsu
·
Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal...
2
Svar
33
· Visningar
2 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp