Ändra försäkring inför försäljning?

Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Jag har sålt häst för 150 000 som bara va försäkrad för (tror de va) 40 000 kr.
Inget snack från varken försäkringsbolag eller säljare...

Självklart vetbes + röntgen UA på klinik.

Men jag som har några hästar har verkligen INTE råd att hålla mina hästar fullförsäkrade...

Om nån ev köpare backar för de är deras "förlust" ...

Nej, vem har råd att ha en häst försäkrad i dess egentliga marknadsvärde? Inte jag i alla fall som är en vanlig dödlig människa.. :rofl:
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Ska du höja värdet till A1 70' eller 80' är jag rätt säker på att du måste göra en veterinärbesiktning. Du har 30' i A1 idag och en höjning med 40-50' är för mycket för att göras utan besiktning. A2 värdet räknas inte alls i detta sammanhanget.

A
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Ja det är vad jag hade räknat med. Men slipper ju gärna åka till klinik, men det kanske är först vid högre belopp än så...

Kommer ju ta upp A1 från 30k till 70k och slopa A2 helt.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Ja det är vad jag hade räknat med. Men slipper ju gärna åka till klinik, men det kanske är först vid högre belopp än så...

Kommer ju ta upp A1 från 30k till 70k och slopa A2 helt.

Fr o m 100 000 kr brukar det krävas röntgen, belopp under det brukar räcka med gårdsbesiktning. Det räckte iaf för mig när jag försäkrade en häst hos If för 70 000 kr förut.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Om ingen nämnt det tidigare, skulle jag som säljare ha ett intresse av att den nya ägaren fortsatte inom samma försäkring i två år. Detta pga att en häst som sedan fördseln varit försäkrad i ett och samma bolag, inte kan komma mellan två stolar i fråga om bevisning angående en skada där det gamla och det nya bolaget inte kan komma överrens om när en skada blivit till. Sist när jag sålde häst, fanns det i alla fall någon klausul om detta hos A***a (som du inte ville ha fö). Så vi skrev in det i kontraktet. Efter två år kunde köparen göra vad hen ville...
Vet inte om det är så idag, eller om andra bolag har det så. Jag blev rekomenderad det på den tiden, för att slippa tvister om dolda skador etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Min häst är ju tyvärr inte obrutet försäkrad i detta bolag sedan föltid. Det byttes bolag av uppfödaren när den var 3-4 år.
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

Men du måste ju ändå besiktiga om du ska höja din häst 40-50 000 kr.

Inte alltid :o Jag har höjt försäkring på en av mina hästar med 150' (från det värde som hästen var försäkrad i vid köpet), visserligen utspritt på 2 eller 3 höjningar, hästen klinikbes vid köpet (inkl röntgen) och sen dess har jag inte behövt göra någon ny besiktning i samband med att jag höjt livvärdet. Jag har efter varje tävlingssäsong gjort en hälsokontroll, inkl böjprov på hästen men det protokollet (som alltid var UA) har aldrig skickats till försäkringsbolaget.

Lite OT :o
 
Sv: Ändra försäkring inför försäljning?

*kl

Jesus Maria. Nu är jag förvånad...

Jag kontaktade mitt försäkringsbolag i början på december och angav att jag ville höja min försäkring till A1 70k från A1 30k + A2 20k samt ville få prisuppgift på denna ändring. Frågade hur jag skulle gå tillväga. Jag fick inget svar och kunde inget läsa ut av infon i villkoren. Jag kontaktade återigen bolaget i mellandagarna med en ifylld ansökningsblankett där jag helt sonika angav vilka summor jag hade och vilken jag ville ha. jag tänkte att då har de iaf min ansökan och kan således kontakta mig för komplettering med vet.intyg. Jag hörde inte ett ljud.

Idag ringde jag bolaget och frågade varför jag inte får något svar. Och undrade samtidigt hur jag skulle gå tillväga. Jag fick då till svar att min försäkring redan är ändrad från 20130101 till A1 70k + vet.vård 120k... :eek::laugh::confused:
De har skickat ut nytt försäkringsbrev med post igår, därav att jag inget sett. Men jag tycker det är konstigt att de dels inte gett mig en prisuppgift innan ändringen och dels inte bett om vet.intyg. Jag trodde verkligen jag behövde det. Jag är ju givetvis skitglad över detta, och struntar väl då i att jag inte fick nån prisuppgift (får väl bara se glad ut o betala vad det kostar), men jag kunde aldrig tro att det skulle gå såhär smidigt :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 148
Ekonomi & Juridik Jag har ett sto som jag ska sälja i år och hon har en försäkring som ger mig ersättning (10 000:- endast eftersom jag inte tänkte köpa...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: Equilina
·
Ekonomi & Juridik Hade en diskussion med en kompis om detta och tänker att ni kloka Bukefalister säkert kan hjälpa oss. Ponera att man köper en häst som...
Svar
5
· Visningar
962
Senast: ztsu
·
Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal...
2
Svar
33
· Visningar
2 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp