Äldre hund och ny valp - tips för en harmonisk samexistens?

luftenefri

Trådstartare
Hej alla hundälskare!


Jag står inför en spännande men utmanande situation och hoppas på era råd och erfarenheter. Vi har en underbar 10-årig labrador, Molly, som varit enda hunden i familjen sedan valp. Nu funderar vi på att skaffa en till hund, en energisk bordercollie-valp.


Jag är lite orolig för hur Molly kommer att reagera på den nya familjemedlemmen. Hon är ganska lugn nuförtiden och jag vill inte stressa henne.


Mina frågor till er erfarna hundägare är:


  1. Har någon erfarenhet av att introducera en valp till en äldre hund? Några särskilda tips?
  2. Hur lång tid brukar det ta för hundarna att vänja sig vid varandra?
  3. Finns det några särskilda tecken jag bör vara uppmärksam på som kan tyda på stress hos den äldre hunden?
  4. Har ni några förslag på aktiviteter som kan hjälpa till att bonda hundarna?
  5. Är det något särskilt jag bör tänka på när det gäller raserna labrador och bordercollie tillsammans?

Jag vill verkligen göra övergången så smidig som möjligt för båda hundarna. All input och alla erfarenheter är varmt välkomna!


Tack på förhand för er hjälp!
 
Andra kanske inte håller med mig. Men jag hade inte skaffat valp när jag har en så gammal hund. Jag hade låtit min gamla hund få en lugn "pension". Valpar och unghundar kan vara jobbiga.

Om jag hade haft flera hundar varav en äldre och några yngre hade kunnat tänka mig att skaffa valp. Men med bara en gammal hund. Nej, det hade jag inte gjort.

Men som sagt, det finns säkert de som inte håller med mig.
 
Jag håller med @Lingon ,

Vi har två hundar idag.

En på 8 + och en på 18 månader. Vi har rörande överense om att senast vid 7 års ålder skaffar vi hund nr 2, just för att det inte skulle bli för påfrestande samt att de också skulle kunna ha roligt ihop.

De är idag så tajta och leker så fint ihop, men jag tror det hade varit på tok för jobbigt om "gaammelman" mycket äldre.
 
Hej alla hundälskare!


Jag står inför en spännande men utmanande situation och hoppas på era råd och erfarenheter. Vi har en underbar 10-årig labrador, Molly, som varit enda hunden i familjen sedan valp. Nu funderar vi på att skaffa en till hund, en energisk bordercollie-valp.


Jag är lite orolig för hur Molly kommer att reagera på den nya familjemedlemmen. Hon är ganska lugn nuförtiden och jag vill inte stressa henne.


Mina frågor till er erfarna hundägare är:


  1. Har någon erfarenhet av att introducera en valp till en äldre hund? Några särskilda tips?
  2. Hur lång tid brukar det ta för hundarna att vänja sig vid varandra?
  3. Finns det några särskilda tecken jag bör vara uppmärksam på som kan tyda på stress hos den äldre hunden?
  4. Har ni några förslag på aktiviteter som kan hjälpa till att bonda hundarna?
  5. Är det något särskilt jag bör tänka på när det gäller raserna labrador och bordercollie tillsammans?

Jag vill verkligen göra övergången så smidig som möjligt för båda hundarna. All input och alla erfarenheter är varmt välkomna!


Tack på förhand för er hjälp!

1. Se till att den äldre hunden kan gå iväg och vara ifred
2. Väldigt individuellt
3. Den kommer inte från valpen, den säger inte ifrån. Den beter sig inte som vanligt.
4. Promenader där minst valpen är kopplad så den äldre hunden inte behöver hantera den.
5. Det ena är ju en vallhund. En kanske skulle se till att BCn inte vallar labben? Dålig koll på vallhundar tyvärr
 
Hej alla hundälskare!


Jag står inför en spännande men utmanande situation och hoppas på era råd och erfarenheter. Vi har en underbar 10-årig labrador, Molly, som varit enda hunden i familjen sedan valp. Nu funderar vi på att skaffa en till hund, en energisk bordercollie-valp.


Jag är lite orolig för hur Molly kommer att reagera på den nya familjemedlemmen. Hon är ganska lugn nuförtiden och jag vill inte stressa henne.


Mina frågor till er erfarna hundägare är:


  1. Har någon erfarenhet av att introducera en valp till en äldre hund? Några särskilda tips?
  2. Hur lång tid brukar det ta för hundarna att vänja sig vid varandra?
  3. Finns det några särskilda tecken jag bör vara uppmärksam på som kan tyda på stress hos den äldre hunden?
  4. Har ni några förslag på aktiviteter som kan hjälpa till att bonda hundarna?
  5. Är det något särskilt jag bör tänka på när det gäller raserna labrador och bordercollie tillsammans?

Jag vill verkligen göra övergången så smidig som möjligt för båda hundarna. All input och alla erfarenheter är varmt välkomna!


Tack på förhand för er hjälp!
1. Låt valpen utforska hemmet utan den äldre hunden. Gå sen med båda hundarna till tex trädgården eller ut på tur så de får träffas där de har gott om plats. Chansen är stor att det är helt odramatiskt, men var beredd på att hjälpa den stora att freda sig, eller lugna och flytta bort valpen om den stora blir less.

2. Beror helt på individen, min flock brukar börja leka och ta hand om valpar efter nått dygn, när de inser att den ska bli kvar. Vissa hundar gillar inte valpar, och får då hjälp att ha en fredad plats där de kan komma undan.

3. Beteendeförändringar.

4. Beror på vad de gillar, och hur resursförsvaret är. Gå tur, utforska skog, plaska i vattenbryn och leta godis i gräset brukar vara uppskattat, då kan de ta kontakt när de vill och har nära till avledningar.

5. De leker på väldigt olika vis, så om labben vill leka så kommer det bli mycket mer fysiskt och mer ljud än de flesta BCs är bekväma med. BC tenderar att springa, passa på varandra och plåga varandra för att starta jaktlek. De kan vara riktiga plågoandar mot långsammare hundar, och en del hundar tycker att det är obehagligt när de blir vallade på. Om hundarna leker ihop, se till att inte en tung labbe som leker fysiskt blir allt för burdus med en växande BC, det är en stor skaderisk.
 
Bilden visar 14-åriga chowtiken Russin och 2 månaders mopsvalpen Hekla. Russin var en bestämd tant och Hekla var en sjövild mopsvalp och ingen av chowarna hade sett en mopsvalp innan. Russin satte mest Hekla på plats, men tillät även henne att krypa upp på henne för att sova i den varma, mjuka och lurviga pälsen.

När man tar hem en valp till en äldre hund så börjar man med att de får träffas under uppsikt. En signalsäker valp kommer att ha respekt för den äldre hunden, men blir valpen för jobbig på den äldre så får man hjälpa den vuxna hunden. I de allra flesta fall så kommer det gå jättebra med dem tillsammans, även om man måste ge dem tid att vänja sig vid varandra. Man får aldrig tillrättavisa den äldre hunden när den säger ifrån mot valpen, det är ju genom detta som den äldre hunden lär valpen att respektera den. Lämna dem inte ensamma tillsammans förrän de känner varandra väl och du vet att allt fungerar som det ska mellan dem. Jag har aldrig haft problem med att ta hem valpar till min hundflock.

russin_hekla_110322.jpg
 
Du har fått många bra tips i tråden och jag vill bara understryka ytterligare en gång att det är vårt ansvar att valpen inte blir en börda för den äldre hunden.
Jag ser absolut inga problem med att skaffa en valp när man har en äldre hund, men det ställer krav på oss som hundägare.
 
När jag skaffade min hund så hade jag även en låne hund som var gammal. Jag vet inte exakt hur gammal men över 10 år iallafall ❤️ Men min valp bodde hemma hos mina föräldrar i början med våra två små hundar. Och min hund och min låne hund är eller var retrievers.
Iallafall så min låne hund ÄLSKADE valpar så dom blev bästisar direkt och han tyckte bara att det var kul att vara med min hund ❤️ Sen när min hund flyttade hit så var han kanske ungefär 6 månader eller nånting tror jag. Eller jag minns inte exakt men han var ung men inte liten liksom men det var iallafall INGA problem!
Därimot våran ena hund hemma tycker inte om valpar så då fick inte min valp vara med han ifall ingen hade koll på dom. Både för den vuxnas skull och för valpens skull!
Så jag tror att det mest är hur den gamla hunden är. Om sen tycker om valpar så går det nog bra! ❤️ Men såklart så måste man ha extra mycket koll i början så att det inte blir nåt bråk eller nånting.
Och en sak till att min hund och min låne hund är eller var somsagt retriever. Inte samma ras men ändå lika varandra. Men det kan säkert vara lite mera skillnad ifall en är en vall hund och en är en retriever för dom kanske gillar lite o lika sorters lek och kanske inte "pratar" exakt lika. Så det kanske är bra att tänka på!
 
Du har fått många bra tips i tråden och jag vill bara understryka ytterligare en gång att det är vårt ansvar att valpen inte blir en börda för den äldre hunden.
Jag ser absolut inga problem med att skaffa en valp när man har en äldre hund, men det ställer krav på oss som hundägare.
Jag tar hem valp minst en gång om året då jag brukar ställa upp som valpuppfostrare om min uppfödare har kvar någon lite längre. Det har aldrig varit några problem trots att mina två äldre inte är förtjusta i valpar. De är dock väldigt bra förebilder för en valp i annat då de är så trygga.
Det gäller att styra upp lite som ägare bara.
Valparna lär sig fort vem man kan leka och brottas med och vem man ska låta vara och jag kan säga till mina äldre att gå undan.
 
Jag tar hem valp minst en gång om året då jag brukar ställa upp som valpuppfostrare om min uppfödare har kvar någon lite längre. Det har aldrig varit några problem trots att mina två äldre inte är förtjusta i valpar. De är dock väldigt bra förebilder för en valp i annat då de är så trygga.
Det gäller att styra upp lite som ägare bara.
Valparna lär sig fort vem man kan leka och brottas med och vem man ska låta vara och jag kan säga till mina äldre att gå undan.

Precis så 🙏🏼
 
Tack för alla svaren! Kan förstå att det kan bli lite påfrestande för gamlingen, så vi har bestämt oss för att avvakta lite och fundera. Fortsätt gärna skriva i tråden folk :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 278
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 476
Senast: giovanna
·
Övr. Hund Nu är det äntligen dags för mig att ta hem en valp men jag behöver få hjälp med lite funderingar kring hur jag smidigast introducerar...
Svar
11
· Visningar
5 806
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte i somras en valp som skulle vara hos en dagmatte med en äldre kastrerad labrador på dagarna. Tyvärr använder min valp den...
Svar
10
· Visningar
1 859
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bästa foder för fin päls
  • Uppdateringstråd 30
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp