Adressändring

bettysmatte

Trådstartare
Jag har (tror jag ;) ) ändrat adress efter konstens alla regler nu när vi flyttat. Har ändrat på "adressändring" och på Skatteverket. Är det något mer man behöver göra? Har kollat eon och Telia, och de verkar ha rätt fakturaadress nu. Radiotjänst försökte jag logga in på, men kom inte in. Är det generellt så att "stora" företag, typ elbolag, kreditkortsbolag/banker, försäkringsbolag, osv, uppdaterar fakturaadressen enligt folkbokföringsadressen. Eller måste man gå igenom vart och ett företag som man har något att göra med och uppdatera sin adress? Jag valde att INTE eftersända min post, för jag tyckte att det var för dyrt...

Många får du meddela själv. Se till att inte missa någon om du väljer att inte eftersända, både för din skull och för den som flyttar in i din gamla bostad.

Jag har tex fått flera brev från Telia till föregående ägare av mitt hus. Är troligen räkningar. De hämtade efter att jag skickat sms i början men sen tröttnade jag och lade tillbaka dem på lådan med överlevnad adress och "flyttar, åter avsändaren" påskrivet.
Jag får fortfarande en kundtidning från ett företag som går direkt i pappersinsamlingen. Men irriterande då jag inte vill ha reklam.

Varning för att inte eftersända posten.. Min pojkvän fick flera fakturor från inkasso som varit borttappade av posten i flera månader och som han inte visste fanns ens en gång. Blev dyrt och tog en massa tid.

Hur får man fakturor man inte vet om att man ska få?

Jag har (tror jag ;) ) ändrat adress efter konstens alla regler nu när vi flyttat. Har ändrat på "adressändring" och på Skatteverket. Är det något mer man behöver göra? Har kollat eon och Telia, och de verkar ha rätt fakturaadress nu. Radiotjänst försökte jag logga in på, men kom inte in. Är det generellt så att "stora" företag, typ elbolag, kreditkortsbolag/banker, försäkringsbolag, osv, uppdaterar fakturaadressen enligt folkbokföringsadressen. Eller måste man gå igenom vart och ett företag som man har något att göra med och uppdatera sin adress? Jag valde att INTE eftersända min post, för jag tyckte att det var för dyrt...

Det är inte alla företag som uppdaterar mot folkbokföringen, så det bästa är att kontakta dem själv. Vi flyttade i somras och tyckte också att eftersändning var för dyrt, speciellt med tanke på att det ändå inte brukar funka med eftersändning... Jag kontaktade alla företag som jag får fakturor o dyl från och har även skrivit upp vilka datum jag kontaktade dem, bara för att vara på den säkra sidan ifall det skulle vara någon post som "försvinner" eller inte har rätt adress.

Det var någon parkeringsavgift som tydligen fakturerades via pappersfaktura och sådana grejer. Jag har inte heller alltid stenkoll på allt som förväntas trilla in i min brevlåda..?

Men man har ju godkänt betalformen? Inte ens jag som ett tag inte öppnade brev fick fakturor jag inte visste var på väg förr eller senare.

Företaget jag jobbar på nu får ibland sådant men det har alltid varit bluff = händer ändå ingenting.

(Däremot fick jag aldrig ett par veterinärvårdsfakturor jag väntade på. Och påminde om. Och använde veterinären efter. Men det var ju inte min förlust :p ).

Det är ditt ansvar att se till att de företag du har avtal med har en korrekt adress att fakturera till, så utgå ifrån att du måste meddela alla. Sen att flera kan ta det från folkbokföringen är mer en extraservice, men inte något du kan utgå ifrån.
Utöver det kan det vara så att du behöver ändra eller säga upp abonnemang/göra nya avtal som gäller på den nya adressen, som exempelvis el, hemförsäkring

Kostar inte eftersändning typ 450 kronor? Ingen jättesumma direkt för ett år. Jag hade inte vågat låta bli faktiskt, men det kanske beror på att jag inte skulle lita på att jag själv har lyckats meddela alla min nya adress som behöver ha den.

Jag hade eftersändning när jag flyttade, fungerade klockrent. Och meddelade de viktigaste företagen min nya adress själv. Intressant i det är dock att Telia la in min nya adress och skickade två fakturor dit. Sen började de helt plötsligt skicka fakturor till min gamla adress...som då kom med eftersändningen. Hade jag inte haft eftersändning hade det tagit längre tid innan jag förstått detta (jag erkänner att jag absolut skulle kunna missa att jag inte fått en faktura en månad fast jag vet att de borde komma, därför har jag nu ändrat till e-fakturor/autogiro på i princip allt).

Jag flyttade officiellt i juni och jag får fortfarande massor med eftersänd post. Flera dagar i veckan kommer det eftersänd post. Och då är det inte ens varje dag jag får post eftersom man ju har det mesta elektroniskt numer.

Liknande trådar

Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 314
Senast: Draumsyn
·
IT & mobiler Läs detta innan du skapar en ny tråd. Läs igenom de vanliga frågorna nedan. Om du behöver diskutera vidare så använd helst någon av de...
Svar
0
· Visningar
13 770
Senast: gern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama