Adressändring i pass?

B

burton

Om man ska flytta, måste/bör man då skicka in hela hästens pass för att ändra min adress i det? Adressen står ju tryckt däri sedan jag registrerades som ägare vid köpet och hela den operationen kostade en inte helt obetydlig slant.
Eller kan det räcka att jag meddelar avelsföreningen om min nya adress och slipper sända in passet för ytterligare krångel (dom har troligtvis "häcken full" ändå med alla hästar som ännu inte har nåt pass alls.)
Vad tror/vet ni? Hur viktigt kan det vara? det är ju fortfarande jag som äger hästen, jag kommer ju bara byta adress.
Men man vet ju inte i dessa dagar hur petiga jordbruksverk och EU är.

Sv: Adressändring i pass?

När jag frågade ASVH om detta sa dom att man inte behövde byta adress i passet.

Skönt att höra för man hinner ju flytta ett antal ggr när man pluggar och bor i andra hand mm. Viktigast är väl att rätt namn och personnr står på ägarbeviset

Okej! Tack, man kanske iaf. kan skicka ett adressändringskort till avelsföreningen så har dom rätt adress i sin databas.

Jag kontaktade ASVH för att det stod min gamla adress i passet, och fick då vet att de inte behövde den nya. Sen fick jag också veta att man inte registrerar ägare med personnummer. Frågade för att jag försöker få tag på min hästs uppfödare som har ett mycket vanligt namn. Sa också att mitt personnummer står i mitt köpekontrakt, vilket jag ju skickade in för att bevisa ägarebytet, men fick då veta att det inte registreras.

Det hänger väl ihop med personuppgiftslagen, men det är lite synd när man som jag letar efter något med ett vanligt namn som hunnit flytta på femton år ;)

med andra ord... om jag köper en häst av en person med samma namn som jag, behöver jag inte registrera mig själv som ny ägare eftersom namnet är det samma!?

:D

Så långt har jag inte tänkt...är ensam i landet om min namnkombination ;)

Jasså! då verkar det som om dom inte bryr sig jättemycket om vem som egentligen står som ägare i passet, så länge passet har rätt uppgifter gällande hästen, dess färg och eventuella mediciner.
I det läget är stc bättre. där måste man ange personnummer och jag antar att det sparas eftersom de är så noggranna att papprena ska vara korrekta när man skicka in dem.

Jag har ägt travare 2 gången och första gången råkade jag
göra nåt minifel jag inte visste om och då kom pappret genast tillbaka med påpekan om att det inte var helt rätt.

jag är inte så förvånad egentligen när det gäller regler eller snarare avsaknadeen i passfrågan... När vi gjorde pass åt ena hästen frågade inte id-kotrollanten efter något bevis på att jag verkligen ägde hästen, det var till och med mamma som var hemma när han kom och det var inte frågan om vems hästen var och sen tog han med sig alla konturdiagramet och chipnumret och skickade in det till rasföreningen... hade ju kunnat ordna pass åt grannens hästar samtidigt och skrivit in oss som ägare på dem också om vi hade varit oseriösa...
Denna rasförening krävde inte heller nåt åldersintyg på hästen som har helt okänd häsrstamning utan de gick på vår muntliga uppgift...
När vi ordnade pass på andra hästen var det däremot jättestränga regler om åldersintyg som var tvunget att utfärdas av veterinär och det ena med det andra...

Sanslöst dumt är vad det är, för det är inte ett dugg genomtänkt men vad som ska gälla utan snarast upp till respektivet rasförening/registrator att göra vad de känner för!

Jag blev också negativt överraskad över att det inte var så stor ordning på vem som äger en häst. Då verkar STC vara bättre!

Min id-kontrollant frågade inte heller efter något papper på att jag äger hästen. Jag hade självklart kunnat ta med köpekontrakt och visa leg, men det behövdes inte.

Sen hade jag en liten annan sits då den som sålde hästen till mig tappat bort hennes papper och jag skulle ha kopia från avelsföreningen så jag kunde inte visa något som sa att det var rätt häst. Sen kunde jag hennes reg nr och härstamning utantill (är härstamningsnörd :p ).

Man undrar ju om det på sikt kommer att bli vanligt med förfalskade pass? om det finns en kategori folk som kommer börja med sådan verksamhet, ungefär som att man stjäl serviceböckerna i bilar sedan efter lite trix o fix lämnar vidare den med en i själva verket dålig bil.
(kollade på plus om detta)

En häst kanske egentligen är fullstoppad med preparat, men har försetts med nytt pass.
Eller skenar min livliga fantasi nu?

Eller hemska tanke: nån kan stjäla min häst och slakta den!! :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Görel skrev:
Jag kontaktade ASVH för att det stod min gamla adress i passet, och fick då vet att de inte behövde den nya. Sen fick jag också veta att man inte registrerar ägare med personnummer. Frågade för att jag försöker få tag på min hästs uppfödare som har ett mycket vanligt namn. Sa också att mitt personnummer står i mitt köpekontrakt, vilket jag ju skickade in för att bevisa ägarebytet, men fick då veta att det inte registreras.

Det hänger väl ihop med personuppgiftslagen, men det är lite synd när man som jag letar efter något med ett vanligt namn som hunnit flytta på femton år ;)

På ägarbevis pappret (som man skickar in vid ägarbyte) skall ju personnummer uppges på både säljare och köpare. ASVH alltså.

En fördel där finns (eller fanns i alla fall var en del år sedan jag var med om det) på SGC där mitt fullblod är registrerat så hade man i alla fall rabatt på ATG-kliniken, dock var det då tvunget att det var rätt adress uppgiven på ägaren då dessa uppgifter då togs ur registret för faktureringen (vilket jag inte hade en gång)

Jag och säljaren formulerade ett eget kontrakt, och eftersom säljaren hade slarvat bort hästens papper fanns det ingen blankett för ägarbyte att fylla i.

Jag vidarebefodrar bara den info jag fick av ASVH:s kansli när jag pratatde med dom för ganska precis ett år sen.

Just alternativet att en häst som medicinerats får ett pass där det står att den inte är det är säkert en risk. Själv har jag bara inte hunnit tänka så långt ;)

min häst var ju dessutom 24 år när jag skaffade passet till honom och jag vet ju inte vad hans ca 10 tidigare ägare har behandlat honom med under hans första 16 år i livet innan jag köpte honom... Pass till äldre hästar tycker jag bara är dumt. Gör lag på pass för alla föl som föds och låt det ta 30 år innan de hästar som är vuxna idag är borta så har man bra koll sen. Det är bara ytterligare ett teckan på att passet är en skrivbordsprodukt och inte är applicerbar på verkligheten!!

När jag flyttade skickade jag in det lilla pappret som finns i plastfickan på första uppslaget(sida 2 alltså) skrev min nya dress, skickade den till Svenska Hästavelsförbundet och fick en ny lapp tillbaka med rätt adress. Vet inte hur andra pass ser ut, har en korsningshäst och passet är blått. (ser alla likadana ut ungefär?)

Jag ringde till SHF och fick svaret att jag skulle göra så.

Tanken bakom passen är kanske bra, men de fungerar inte i praktiken ännu. Min egen häst är behandlad med tuppkam och cortison på klinik, och det skrev inte veterinären in trots att jag hade passet med mig...

Håller med om att det borde finna någon gräns, åtminstone 20 år, för vilka hästar man ska behöva ordna pass till.

I min nordsvenska brukshästs pass sitter det en lös papperslapp så den går nog att skicka in lätt och få ny adress tryckt på.

Men när det kommer till min shetlandsponny så måste hela passet skickas in.

Måste bara fråga, om det är så att både säljare och köpare ska uppge personnummer. Om jag och en till person köpte hästen tillsammans från en annan och sen köpte jag ut hästen från personen som jag köpte hästen tillsammans med från början, vem är då säljare? :confused:

Liknande trådar

Avel Hej Hur gör ni med SWB när ni kastrerar era hingstar. Veterinären har fyllt i passet, men behöver man skicka in hela passet till SWB för...
Svar
3
· Visningar
800
Senast: Magnum
·
Gnägg Fy djävulen så trött jag är på alla avgifter . Ny lag träder i kraft 2016 att alla hästar som inte är födda i Sverige, men har godkänt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 204
Senast: Nielaa
·
Islandshäst Någon som varit med om det och vet vad jag bör göra? Försöker få tag på SIF Avel men det är liksom fler än jag som ringer nu i dessa...
Svar
1
· Visningar
1 110
Senast: Boj
·
Avel Förra året införde de en ökande kostnad för varje månad fram till årsskiftet man väntade med att sända in passunderlagen på sina föl ...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
11 316
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar