Adoption av äldre barn

Enya

Trådstartare
Fuderar lite på hur det funkar att adoptera ett äldre barn, tex om jag gifter mig med en man som vill adoptera mina barn. Pojkarna har ingen pappa och jag har valt att inte ha kontakt med pappans släkt alls.

Hur funkar det? Är det bara att i princip skriva på ett papper, då de ju inte har någon pappa i livet och jag är ensam vårdnadshavare, elelr ska släkten komma till tals?

Om vi är gifta men han inte har adopterat mina barn, men har förutsättningar för att ta hand om dem, så finns ju risken att de ändå tas i från honom? Eller har han större chans att "få" dem vid min bortgång än ett fosterhem? Eller, gud förbjude!, har pappans släkt större rätt till mina barn då det ju är biologiska band dem emellan och inte mellan mannen jag är gift med?

ÄR det någon som vet hur det skulle bli med dottern? Hon skulle ju bo hos sin pappa ifall jag skulle dö ( hemska tanke), men skulle det gå attmin man adopterar henne också? Eller måste dotterns och hennes pappas förhållande i princip vara helt dött för att det ska gå att min man adopterar henne?

Någon som vet?

Måste tillägga!!!

JAG ÄR INTE GIFT; HAR INGEN SAMBO; INTE ENS EN POJKVÄN OCH HAR INTE ENS NÅGON KANDIDAT TILL DEN POSTEN.....:banana:

Men vem vet vad framtiden bjuder på;)
 
Sv: Adoption av äldre barn

När det gäller pojkarna så borde det inet vara några problem alls att en eventuell man/sambo till dig adopterar.

Jag har två barn som min sambo fick på köpet. Pappan lever och de har god kontakt så adoption har aldrig varit aktuellt. Däremot så har vi alla tre kommit överens om hur vi tror det skulle vara bäst för barnen om jag dog. Nu är de stora - så det blev aldrig aktuellt - phhu - men vi var överens om att så lite förändring som möjligt. Dvs bo kvar med sambon - träffa pappan som vanligt....
ja, just det - detta står även i mitt testamente - som min vilja. Jag vet att det inte är bindande - men det är bättre med en uttalad vilja än att folk skall få gissa

När det gäller din dotter så tror jag inte att det går att göra någonting om inte biopappan avsäger sig henne....
 
Sv: Adoption av äldre barn

Oj!

Jag trodde först att du tänkte adoptera ett barn! :o

Förstår dina funderingar... även om du just nu inte har en pappa-kandidat på lut! ;)
 
Sv: Adoption av äldre barn

Jag skulle vilja ha en sån "vilja" men vet inte riktigit vart man skriver den? Finns den registrerad nånstans om man gör det?

Ja jag tror också att det är lätt att ordna med sönerna, men så funderar jag på om deras släkt har rätt att säga något?
 
Sv: Adoption av äldre barn

Oj!

Jag trodde först att du tänkte adoptera ett barn! :o

Förstår dina funderingar... även om du just nu inte har en pappa-kandidat på lut! ;)

Nej, jag ska inte adoptera!:rofl: Det ligger inte riktigt för mig, känns det som. Och så har jag så det räcker här ju:D
 
Sv: Adoption av äldre barn

Om barnets vårdnadshavare dör så blir det SoC som utreder och jag vet att de tycker att det är bra om det finns en vilja hos föräldern. Jag skulle faktiskt gissa att det tas mer hänsyn till den och vilken relation barnen haft med den potentiella nya föräldern än biologiska band till nån man inte ens träffat på en massa år.

Min vilja finns i mitt testamente.
 
Sv: Adoption av äldre barn

En förutsättning för att en partner ska få adoptera barnen är att man är gift med den som ska adoptera. Om den biologiska pappan inte finns vid liv så är det inga större problem men det görs ändå en utredning om hurvida mannen i detta fall vill adoptera och hur stor del han har i barnens liv. Om det skulle hända dig något och mannen du lever med inte adopterat barnen så görs en utredning. Ju längre mannen varit delaktig i barnens liv destu större är chansen att barnen få bo hos honnom. Till en början fosterhems placeras barnen hos mannen om han anses lämplig och så småningom skrivs vårdnaden över på honom om han vill och allt fungerat bra. Släckten får komma till tals men har de inte haft någon kontakt så är risken liten att de får ta hand om barnen.

Med dottern är det annorlunda. Har du ensam vårdnad? Om inte så får dottern bo hos honom även om de aldrig haft kontakt, det ska mycket till för att det inte skulle bli så. Har du ensam vårdnad, i så fall varför? Här görs en vägning. Hur länge har din nya man varit en del av dotterns liv, hur är kontakten med den biologiska pappan etc
Om din nya man adopterat sönerna så väger det tungt att inte splittra familjen. Om du har ensam vårdnad om dottern och din nya man vill adoptera henne så får pappan komma till tals, han kan inte förhindra en adoption, men han kan begära gemensam vårdnad för att förhindra adoptionen och det kommer hans advokat att råda honnom till att begära.

Hoppas jag förstått det hela rätt men utifrån mina efterforskningar är det såhär. Hur stor del de biologiska banden väger beror lite på vem du möter men regeln är att barnets bästa ska komma i första hand.
 
Sv: Adoption av äldre barn

Jag skulle vilja ha en sån "vilja" men vet inte riktigit vart man skriver den? Finns den registrerad nånstans om man gör det?

Vi gjorde så att vi skrev ett brev på datorn, vår vilja om något skulle hända oss och undertecknade detta. Sen finns en kopia här hemma, en hos mamma och en hos syrran. Då finns det på papper i allafall lite var stanns.

Sen kan man ju inte veta om det blir så, vet ju lite om hur soc funkar och det är skrämmande hur de tänker ibland. Men hoppas ändå att de tar hänsyn till det vi skrivit, mer kan vi inte göra.
 
Sv: Adoption av äldre barn

Vi gjorde så att vi skrev ett brev på datorn, vår vilja om något skulle hända oss och undertecknade detta. Sen finns en kopia här hemma, en hos mamma och en hos syrran. Då finns det på papper i allafall lite var stanns.

Sen kan man ju inte veta om det blir så, vet ju lite om hur soc funkar och det är skrämmande hur de tänker ibland. Men hoppas ändå att de tar hänsyn till det vi skrivit, mer kan vi inte göra.

Ge en kopia till soc också och be dem gärna underteckana och skriva datum när de fick kopian.
 
Sv: Adoption av äldre barn

Jag har haft liknande funderingar.

Problemet är ju om man själv skulle gå bort i förtid. Jag skrev ett så kallat Vita Arkivet - det kan gälla testamente, hur begravningen ska vara osv, men jag skrev bara just om vårdnaden av sonen. Jag skrev att jag ville att vårdnaden skulle gå till min man (inte pappa till sonen) om jag dog innan sonen blev myndig. Detta bevittnades hos begravningsbyrån Fonus och papperen förvaras där, och jag berättade för min man, mina föräldrar och min kusin som också är en kompis att dessa papper fanns och vad det stod i dem.

Det är inte juridiskt bindande, men då min son redan då var 11 år gammal, sa juristerna till mig att det mest troliga är att han skulle tillåtas bo där han själv ville bo. Dvs med min man i vårt hem.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 871
Senast: Gunnar
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 218
Senast: Kiwifrukt
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 959
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp