Adoptera hund i Sverige?

bettysmatte

Trådstartare
Ja, kan man det? Min hund fick ledsamt nog somna in igår. Hon var gammal och blev även sjuk. Jag tänker verkligen inte "kasta mig ut" och skaffa ny hund på direkten, men jag tror inte heller att jag kan leva utan. Jag har inga utställningsambitioner eller någon bestämd ras i åtanke. En snäll, lugn, mysig hund helt enkelt. Det är mina krav. Det gör inget om det inte är en valp. Jag vill inte ha en äldre hund - hundar åldras snabbt nog ändå :( - men skulle mycket väl kunna tänka mig en hund som är 1 år gammal t.ex. När jag bodde i USA fanns ju många ställen där man kunde adoptera hundar och katter. Finns något liknande i Sverige? Jag har vid något tillfälle googlat lite och det verkar mest dyka upp omplaceringshundar med varierande beteendeproblem, och det är väl inte precis det jag är ute efter... Någon som vet?

Ja, det är klart att det finns. Hundstallet t ex.

Hör av dig till uppfödare som har raser du är intresserad av, ibland har de hundar som blivit kvar eller som av olika anledningar kommit tillbaka. Sen finns det ju blocket.

Angående beteendeproblem så ska man såklart vara försiktig men ofta känns det som handhavandefel, hunden har fått fel uppfostran och/eller för lite aktivering.

Nej det kan man inte. Däremot kan man köpa omplaceringshundar.

Det man gör när man köper "övergivna" hundar utomlands är också att köpa omplaceringshundar.

(Nej jag har inte mycket till övers för organisationer som plockar hit omplaceringshundar och kallar det för "adoption" för att det ska låta bättre och mer hedersamt).

Nej, adoptera från utlandet är inget jag är intresserad av. Det känns som risk för alldeles för mycket fuffens, otäcka sjukdomar och annat hemskt... :(

Däremot skulle det kännas bra att ta över en hund där, t.ex., ägaren har avlidit. Om det finns djur i behov av ett nytt bra hem så är det ju egentligen onödigt att köpa en valp... Om man inte tvunget vill ha en viss ras förstås. Min hund var blandras, så jag har inga fördomar åt det hållet heller.

Djurskyddet får ju in hundar med jämna mellanrum. Vi köpte en Chihuahua-valp för ett par år sedan därifrån.

I Sverige omplaceras hundar sällan via djurorganisationer utan via sina ägare eller uppfödare. Kontaktta uppfödare av de raser du är intresseras av och hör dig för.

Jag har köpt omplaceringshund på blocket och det funkade utmärkt. Man får hålla koll bara för det kommer inte MASSOR med nya hundar varje dag (man känner sig lätt ledsen över det efter ett tag) jag gjorde det "enkelt" för mig och sökte på hund-hela sverige för jag tänkte helt enkelt att hittar jag den perfekta hunden så kan jag åka en bit för att hämta den.

Man adopterar inte hundar, man köper eller tar över en hund som behöver ett nytt hem, dvs omplaceras.

I USA är det vedertaget språkbruk att använda termen adoption o inte omplacering, varför vet jag inte riktigt.

Du har säkert några favoritraser som du är extra intresserad av och alla raser har en rasklubb. Gå in på de olika rasklubbarnas hemsidor, där kan du hitta just den typen av omplaceringar. Brukar oftast vara riktigt trevliga hundar som inte omplaceras pga att de är problemhundar utan för att livet tagit en ny vändning för ägarna. Här finns också listor på uppfödare nära dig att ta kontakt med. Oftast är hundarna som förmedlas genom rasklubbarna riktigt fina och bra hundar som man kan komma över för en mindre summa mot en valp.
Lycka till :)

Du har säkert några favoritraser som du är extra intresserad av och alla raser har en rasklubb. Gå in på de olika rasklubbarnas hemsidor, där kan du hitta just den typen av omplaceringar. Brukar oftast vara riktigt trevliga hundar som inte omplaceras pga att de är problemhundar utan för att livet tagit en ny vändning för ägarna. Här finns också listor på uppfödare nära dig att ta kontakt med. Oftast är hundarna som förmedlas genom rasklubbarna riktigt fina och bra hundar som man kan komma över för en mindre summa mot en valp.
Lycka till :)
På många rasklubbar ligger omplaceringar under samma knapp som valpförmedling.

Vad tråkigt att du fick låta din vän somna in, jag beklagar.

Du har redan fått massa bra tips på var det går att hitta omplaceringshundar. Tänkte bara tipsa om att det finns folk som letar hem åt sina hundar på facebook med (om du har det). Jag är med i en grupp för "min" hundras. Det händer ibland att folk lägger upp annonser på hundar som de måste omplacera av en eller annan anledning. De brukar ta kontakt med sin uppfödare för att få hjälp den vägen men det är sällan hundarna dyker upp på rasklubbens hemsida (har jag noterat). Vet att några hundar omplacerats till andra hundägare inom gruppen och det är ju jättebra.

Ja, kan man det? Min hund fick ledsamt nog somna in igår. Hon var gammal och blev även sjuk. Jag tänker verkligen inte "kasta mig ut" och skaffa ny hund på direkten, men jag tror inte heller att jag kan leva utan. Jag har inga utställningsambitioner eller någon bestämd ras i åtanke. En snäll, lugn, mysig hund helt enkelt. Det är mina krav. Det gör inget om det inte är en valp. Jag vill inte ha en äldre hund - hundar åldras snabbt nog ändå :( - men skulle mycket väl kunna tänka mig en hund som är 1 år gammal t.ex. När jag bodde i USA fanns ju många ställen där man kunde adoptera hundar och katter. Finns något liknande i Sverige? Jag har vid något tillfälle googlat lite och det verkar mest dyka upp omplaceringshundar med varierande beteendeproblem, och det är väl inte precis det jag är ute efter... Någon som vet?

Min ena nuvarande tog jag över från min uppfödare. Den andra var jag fodervärd till och uppfödaren tog en kull. Den andra fick jag utan kull. Den hade haft en kull och då fått kejsarsnitt. Försäkringen täckte visserligen ett snitt till. Men uppfödaren ville inte utsätta hunden för det. Så henne fick jag bara.
De har inga problembeteenden och har levt "i familjen" och gjort normala saker.

Men iom att man inte kunde ställa ut den ena pga för stor tunga och att den andra som valp blivit skrämd på utställning och uppfödaren inte ville ställa den iom det hade de lite gjort sitt på kenneln när man inte skulle avla mer på dem.

För mig som inte vill ställa ut så spelar sånt ingen roll. Jag har heller inte tänkt avla.
Jag vet fler uppfödare som inte vill ta hur mycket kullar som helst på sina alt om de fått snitt väljer att inte upprepa.
En del har kvar såna de tycker väldigt mycket om, men inte kan avla på. Och ibland bara måste de ju göra sig av med någon hund. Då kan det bli hundar som behöver hem, trots att de inte har problembeteende eller mer fysiska fel än fel färg etc.

Min uppfödare hade absolut kunnat sälja mina hundar. Men hon bryr sig väldigt om sina djur och ville att de skulle hamna hos just mig och gav hellre bort den ena.

Så det är mitt tips: kolla hos uppfödare med "din" ras.

Kolla blocket :)
Båda mina kommer därifrån, en var 1 1/2 år och den andra 3 år. Inga problemhundar öht utan båda har varit helt okomplicerade och perfekta sällskapshundar :)

Jag har själv köpt en omplacering, samt en tik som var f.d. avelstik på kennel.
Avelstiken var min första hund, en helt fantastisk tant som charmade inte bara mig utan även de flesta i min omgivning och många på internet. En påhittig dam med mycket egen vilja. Det enda problemet med henne var att hon inte var helt lätt med andra hundar, framförallt inte hundar av andra raser. De enda som alltid fungerade problemfritt var hanhundar av samma ras. Det hade dock sin förklaring i en del olyckshändelser under hennes uppväxt. Med henne lärde jag mig otroligt mycket och jag har fortfarande kontakt med hennes uppfödare (som inte var personen jag tog henne från). Jag köpte även en dotter till henne, helt underbar tik utan några som helst problem med andra hundar, tvärt om lätt att lita på till 100% bland andra hundar.

Omplaceringen är en halvsyster till tiken som jag köpte som valp (samma pappa). Hon var i bedrövligt skick när hon kom till mig, men det var jag också beredd på och första tanken var bara att köpa hem henne för att sedan omplacera henne till någon bra ägare. I samma sekund som jag fick ut henne ur bilen så kände jag dock att "nu är hon hemma" och att skicka vidare henne till någon annan blev helt otänkbart. Idag är hon en otroligt pigg och glad tik, full av idéer, lättlärd, rolig, genomsnäll och supermysig. Vi åker också på tävlingar med utmärkta resultat och varje dag går jag runt och tänker på hur underbart det är att jag fått just henne. Hon är rakt igenom fantastisk, mer fantastisk än vad jag kan beskriva med ord. Dessutom är hon på många sätt lik min första tik personlighetsmässigt. Det känns fint på något vis :) Uppfödaren (samma som jag tog avelstiken från) är också otroligt glada åt att hon är här.

Jag tycker alltså att det många gånger är en utmärkt idé att köpa omplaceringshund MEN var noga med vad du köper. Min omplacering hade kunnat vara i vilket skick som helst när jag köpte henne. Jag hade så otroligt bra koll på hennes släktingar osv att hon inte kunnat vara annat än bra i grund och botten. Har du inte det, köp bara en hund som är i bra skick. Tänk inte att du ska "rädda" en hund som inte mår bra osv, för utan koll på vad som finns bakom hunden osv kan det bli ett riktigt, riktigt jobbigt köp som aldrig blir bra. Det ska vara kul att ha hund.

Säger som övriga här i tråden, kolla på rasklubbars hemsidor, ta kontakt med uppfödare och övriga insatta i de raser du är intresserad av. Håll även ett öga på blocket och omplaceringssidor på facebook, MEN var uppmärksam på hur hundarna där är. Många säljare där är tyvärr inte helt ärliga med vad de säljer för hund och risken att bli lurad är ofta större än om du köper renrasigt från SKK-ansluten uppfödare.

Håll oss gärna uppdaterade här på buke om hur det går med ditt hundköp, och tveka inte att fråga om det är något du inte känner dig helt säker på. Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite när det gäller köp av en framtida familjemedlem :)

Mina tre sista hundar har samtliga varit omplaceringar. Två hittade på blocket och den tredje förmedlat av ägaren till den förste och tillika uppfödare av den siste.

Förvisso har det tagit ett tag att hitta rätt men det får man ju räkna med även med valp.

Beklagar sorgen :(!
Jag hittade min omplacering via facebook, av en slump i en tråd som handlade om något helt annat. Nikkas uppfödare nämnde då att hon hade två hundar som borde flytta hemifrån men inte fattat vinken;) , min kompis högg direkt och vidarebefordrade till mig.
Jag tror att de flesta hundar går via mun-mot-munmetoden, via bekantas bekanta eller via sociala medier som fejjan, olika forum med mera. Många kommer nog aldrig ut på Blocket eller rasklubbarnas omplaceringssidor.

Jag Fick tag på min genom att jag annonserade efter en hund. RASADE in svar,allt från ofödda valpar till 8-åringar. Jag hade nyss förlorat min hund på ett fruktansvärt sett,han blev bara 11 månader,och jag kände väll inte riktigt att jag var redo just då,men satte ut en annons om att jag skulle ha en i framtiden,tex mot våren (var i slutet av November) Fick som sagt massvis med svar,men sen dök hunden med stort H upp,en liten stackare på 9 månader som hade haft det riktigt riktigt tufft,och att avlivning var i princip bokad och bestämd då han flyttat runt en massa redan. Inte för att det var fel på hunden,utan för att han flyttat runt bland alkisar/narkomaner. Omplacerad en gång,men det tog dom tillbaka då den människan inte alls visade intresse att ha hund. Jourhemmet hade läst min annons och fastnat direkt,och känt att "där kanske räddningen finns!"

Fick med denna bild:
26885_1351708026975_4250656_n.jpg

Det var från första "räddningen". Jag smälte direkt,och när jag fick höra hela hans livshistoria så kände jag att vi behövde nog varandra just där och just då,så jag hämtade hem han dagen innan julafton 2004,55 mil bort. Vi har i år alltså haft 10 år ihop,och jag ångrar mig inte en sekund. Han har räddat mig många ggr, tror det är som tack för att jag räddade han en gång. ;)

10400354_1193633555212_7512619_n.jpg

561502_3997195682513_1423768744_n.jpg
16299_4800254318477_1620535235_n.jpg

Han hade som sagt en förjävlig uppväxt,och det har visat sina spår ibland,bla så kan man inte binda fast han ute,eller stänga in han i ett rum,han får panik. Går bra om man sätter en grind så han ser vad som händer,men att stänga dörren går inte. Han var inte det minsta rumsren när jag fick han,men det gick snabbt att få han det. I början stal han också all mat han kom åt,men det fick vi också snabbt bort. Kom man hem sent en kväll så sprang han och gömde sig under sängen,och kom inte fram förrens morgonen efter,ofast så hade han då kissat lite av rädsla. Hickade man så drog han som en avlöning. När han kräktes så gömde han sig under sängen flera timmar. Allt detta har vi fått ordning på,förutom att binda fast ute och stänga in han i ett rum som sagt.

Har varit hos en djurpratare med honom,mest för skojs skull. Många saker h*n sa förklarade mycket,men skeptikern jag är så kan jag inte riktigt tro på det endå...:angel: Bara hoppas att allt inte är sant iaf. :crazy:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 776
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 452
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 558
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka