Adoptera á la Animal Police

Chili

Trådstartare
Någon här som har tagit hand om en upphittad/räddad hund utan ägare, eller där ägaren blivit fråntagen sin hund pga. vanvård? Jag vet inte hur vanligt det är att sådana hundar går att finna, t.ex. genom att kontakta polisen, men vet att vissa organisationer räddar hundar från andra länder och adopterar bort dem i Sverige.

Har ni någon erfarenhet av detta? Hur har det gått?

Jag själv tycker det är en toppen-tanke :idea: , så länge hunden får det garanterat bra hos sin nya ägare! Blir alltid glad när jag kollar på Animal Cops på Animal Planet, där alla möjliga djur får det bra hos nya ägare. Jag har själv inget emot att ta hand om en sådan hund, jag är inte så noga med blandras osv. så länge hunden är frisk i kropp och hjärna.
Vad tycker ni?

Sv: Adoptera á la Animal Police

För några år sedan praktiserade jag på Hundstallet i sthlm. där kom det in både upphittade och omhändertagna hundar genom polisen. Där får man adoptera hundar mot en viss summa pengar, man fyller i någon blankett och träffar hunden osv.
När jag var där var det mestadels schäferhundar och blandningar med schäfer. men det kom även in någon papillon, dalmatiner, dobermann, chihuahua och en minigris!
hälften av hundarna var sådana som sprungit bort från ägaren så dom for tillbaka, men resten var väl mest missbrukarhundar som skulle till nya hem!
det är bara gå in på deras hemsida och titta!

Tack för ditt svar! Lät toppen att det finns sådana organisationer.

Det är så att jag kanske har en hund på G, men ville ha lite mer kött på benen. Vi har tidigare haft både renrasigt från kennel och en blandis som skänktes bort, ägaren klarade inte av honom. Så familjen har vana av det ena och det andra...

Så jag vill gärna veta hur det har gått med vovvar som fått nya hem, om det är vanligt att de har dolda fel eller haft en så dålig uppfostran att det slår slint? Man måste ju tänka på det hela ur alla synvinklar!

Okej, ja med sjukdomar och sådant kan man juh aldrig veta. tyvärr.
under min period på stallet så var det bara två riktigt aggressiva hundar där. resten var glada och älskade allt man gjorde med dom ungefär.
Ja det är nog olika. Jag är egentligen inte någon hundmänniska sådär så jag ska nog inte uttala mig mer.

Det finns ju flera organisationer i Sverige som adopterar ut hundar och katter.
Jag tycker dock att det ar viktigare att ta hand om hundarna i sitt eget land, innan man borjar importera herrelosa hundar.

deathworship: Ja, det är ju intrycket man har - att hunden är glad över att någon bryr sig om den! Oftast hamnar de ju i den situationen för att de blivit bortglömda och oälskade.

ramonarunds: Det är möjligt att det är så, men det enda jag visste när jag startade tråden var en organisation som importerade från Irland, och deras arbete verkade vara jättebra. Men givetvis bör man främja Sverige först. Vilket är vad jag gör om jag får möjlighet att ta mig an hunden jag har i åtanke :)

min lilla tös blev visserligen inte fråntagen från sin ägare avnågon myndighet, men det borde ha skett. hon var mager som ett staket och väldigt strykrädd.

jag kan verkligen inte rekommendera att ta hand om en hund som farit illa om man inte har en hel del erfarenhet av problemhundar och har en mindre förmögenhet att lägga på hunden. det har kostat mig massor med tid, tålamod, tårar och inte minst pengar att få ordning på min hund och då har jag ändå fått en hel del gratishjälp. idag är hon i stort sett problemfri och är mitt lilla hjärtegryn, men inte en chans att jag skulle göra om det.

mitt råd är att i första hand leta efter en relativt problemfri hund, och har den några problem ska de inte vara rädslerelaterade eller med inslag av aggression.

Instämmer helt, jag upplever det dessutom så att de som vill hjälpa hundar på det här sättet ofta är de som inte har så stor erfarenhet.
Risken är att det bara blir en ny misslyckad tillvaro för hunden o sedan ytterligare en omplacering eller avlivning, jag ser en hel del av den här typen av fall i jobbet.
PL

Jag förstår att någon skulle påpeka det. Och jag förstår helt och fullt att vissa sådana hundar har många problem. Jag skulle verkligen inte vilja ta hand om en hund som blivit strykrädd och inte har något förtroende för människor.
Sådan är inte hunden jag funderar på... Jag vill inte gå in på det så mycket mer eftersom inget är bestämt än. Men jag har tid för den och den kommer få ett härligt liv på landet, ensam hund i huset men alla grannar har hund och alla i stallet, så jag kan få tips, hjälp osv. Vi är ju inte heller ovana vid hundar. Vi har tidigare haft en hund som haft en dålig uppväxt, säkert 15 olika hem på 1,5 år, men han blev en underbar hund :love: Det säger ju inte att vi är proffs på något sätt, men viss kunskap har vi iaf.

kanske onödigt, men jag vill ändå tillägga en liten sak. det handlar egentligen inte om hur dåligt hunden har haft det, utan om hur hunden har tagit åt sig av behandlingen. hade min labbe hamnat i en liknade situation tvivlar jag på att han blivit lika trasig hon hon blev. och en ännu känsligare hund hade inte levt idag, hon har ändå ett visst mått av hårdhet.

hejsan såg att du bodde i jönköping. eksjös djurskydd placerar om hundar. du kanske kan ta kontakt me dom där. o höra dig för lite mer. eller det kanske e dom du har kontakt me nu?

cillamuffins: Givetvis är det så, två hundar svarar inte likadant på samma behandling, oftast.

Och nej, det är inte dem jag är i kontakt med... Ursäkta att jag är lite hemlig men vill inte gå händelserna i förväg!

Jag har adopterat en spansk bardino - blandning, men han var redan i sverige i ett jourhem. och jag är då inte en av dom som inte har någon erfarenhet... har haft hund hela mitt liv och har 2 till hundar.. Det jag kan säga är att det kan bli väldigt mycket jobb, vissa hundar låter jätte fina och bra men när den väl kommer "hem" så kan de visas att hunden gör inne, den skälle, bitter sönder osv..,otroligt nog så är Diablo inte så.. han är så go. Som det oftast går till när man adopterar är att man gör en intresse anmälan/ringer... brukar komma nån hem till dig för o se hur du har det, sen betalar man typ en handpenning. sen när du hämtar hunden eller när dom kommer med den till dig så skrivs det på papper och resten av pengarna ges. du får även ett litet häfte där det står om massa hemska sjukdomar osv..plus så får du massa info ... tjaa jag kommer it på nå mer..

Chili skrev:
Någon här som har tagit hand om en upphittad/räddad hund utan ägare, eller där ägaren blivit fråntagen sin hund pga. vanvård? Jag
Vad tycker ni?

Jajjemänsan !
Jag har en spansk hittehund som heter Maya :rofl:
Vi har haft henne i fyra år i augusti, och hon kom hit med hjälp av ADA, animales de andaluci eller nått sånt , kommer inte riktigt ihåg:smirk:
Det är det bästa jag gjort i hela mitt liv. När hon kom hit var hon så osäker, hade inget självförtroende, ärr över hela kroppen, och ett ärr runt hela halsen ( någon som försökt strypa henne , hon hade inväxt ståltråd som en snara )
Nu har hon jordens själförtroende, och är världens mest levnadsglada och snällaste hund. Hon har verkligen blivit hunden alla vill ha ;)
Enda grejen med henne var att det tog över ett ÅR att få henne rumsren . Hon var endå mellan 1-2 år när vi fick henne , och var så pass van att bajsa och kissa när hon ville . :crazy:

Jag tycker det är så himla bra att det finns sånnahär föreningar som ger hundar som har det svårt en chans till ett nytt liv, med massa kärlek , för någon så kärlekstörstande hund som maya var när hon kom hit, det har jag aldrig varit med om !:crazy:

Jag har en spansk omplacering. Han är den goaste och mest okmplicerade hund man kan tänka sig. Visst är det en del jobb med omplaceringar men jag tycker att de spanskaomplaceringar jag träffat har varit väldigt okomplicerade.

Sen har jag en svensk omplacering..honom har vi däremot fått kämpa med. Nu är han en lugn och go jycke men han har utan tvekan en hel del mindre trevliga sidor också..tur att han döljer dom väl :smirk:

Diablo som jag har kommer oxå från ADA, han hette Lonley innan.. har haft han sen den 4/3 -06 , och han är så himla underbar, tyvärr så har det varit lite jobbigt pga min bror dog för en vecka sen, och jag har it haft så mycket tid med han eller dom andra hundarna jag har.. men det är precis som om han förstår, han är så underbart snäll.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 234
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har alltid varit för att man ska tänka igenom sitt hundköp framför allt för att det ofta blir billigare än att köpa "grisen i...
Svar
13
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka