ADHD och försäkringar

Sv: ADHD och försäkringar

adhd räknas som en neuropsykiatrisk nedsättning.
om det sedan blir ett handikapp är högst indviduellt.

enligt folksams sjuk och olycksfalls så gäller det för den biten (med vissa begränsningar) under förutsättning att försäkringen tecknats före 6 års ålder och att barnet inte uppvisat symtom före försäkringen tecknats..

står det i mina villkorspapper som senast är uppdaterade 9 november 2010.

saxat direkt från deras hemsida:

"Gäller försäkringen för alla sjukdomar?
Ja, men med begränsad omfattning vid vissa sjukdomar. Exempel på sådana sjukdomar är autism, Aspergers syndrom, epilepsi och ADHD. Du kan läsa mer i försäkringsvillkoret under Inskränkningar i försäkringens giltighet.

Det finns också regler för vid vilken ålder försäkringen tecknades. Om försäkringen tecknas efter barnets 6-årsdag gäller den inte för exempelvis utvecklingsförsening. Inte heller för vissa sjukdomar som visar sig under det första försäkringsåret. "

Jag vet bara att Trygghansa betalar ut ett engångsbelopp för ADHD-diagnos om man tecknat plussförsäkring innan barnet var 6 månader gammal.

Jo, Folksam är det enda försäkringsbolag som klassar ADHD som en sjukdom. Min bror får 1/4 dels sjukbidrag, de går då till medicinerna.
Kollade upp detta då enligt min mor att adhd är ärftligt och är rädd att min son har fått det. Men har inte sett några tecken på det ännu. Har ju 2 bröder som har fått diagnosen.

Jag vill bara återigen påpeka att det inte är ett handikapp. Man kan fungera helt som vanligt i samhället ändå med rätt guidning och stöd.

Men det blir ett funktionshinder när man inte får något stöd eller hjälp ifrån samhället.
Min brors lärare grät på ett kvartsamtal och det var bara synd om henne, för min bror var så jobbig. Han hade diagnosen då, var medicinerad och informerad. Men vad fick mamma tillbaks och brodern? Inget, de behöver hjälp och stöd.
Nu går han i gymnasiet och lärarna är så goa och verkligen bryr sig! Nu har han färre utbrott och lärt sig leva med diagnosen.

För er som hängt med i tråden vill jag bara berätta att min försäkring (länsförsäkringar) har en tydlig formulering om att försäkringen inte gäller för ADHD.
Tycker att det var skönt att det var formulerat på ett sådant tydligt sätt, så man slipper hamna i någon tveksam diskussion som till slut för med sig att man inte har rätt till ersättning!
Trots allt ser vi nu fram mot att kunna få hjälp med något som grumlat vardagen hittills!:bow:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 455
Senast: Destiny_D
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 968
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar