Empalie

Trådstartare
Hej på er,har lite frågor angående adequanin. Min häst har inte blivit av med en hovledsinflammation på höger fram, vänster är borta och även en knäled bak har läkt. Han har behandlats två gånger med celeston bifas och en tredje gång endast muskulärt endast i höger fram. Han har ringskor fram och inga skor bak. Just nu går han på butta och går i vanlig hage där han är lugn. Vi inväntar nu en skoningsperiod till då hans högra hov blivit snedverkad. Igår var vi inne med han p.g.a en tappsko och då pratde jag med vet. Hon sa att det finns ett medel som heter adequanin men som inte brukar användas i första fallet, man ger det varje vecka i treveckorsperiod, En anna vet. som jobbar därinne och som bor vid vårt stall kan tänka sig komma ut och ge injektionerna.
Nu vill jag veta::p Vad har ni för erfarenhet av medlet?
Är det ngt särskilt man skall tänka på vi användnng av just detta medel?
Hur gör man mellan injektionerna, vart skall hästen lämpligen placeras, hur har ni gjort? ( boxvila , sjukhage, vanlig hage???)
Hur är konvalesensen efter behandlingen???

En liten sak till, min häst har varit betydligt "kallare" i hovarna de senaste dagarna, har inte känr ngn speciell hetta. Men däremot är han svampig (gallig) över hovleden. Vad kan man göra åt det, finns ngt medel eller dylikt???
Snälla svara, mycket frågor:confused: i huvudet och ibland orkar man inte tänka själv i denna kämpande process!:cry:

Sv: Adequanin

Jag gav min häst adequan på ordination av min tyska veterinär. Tror att det är samma sak som adequanin. Jag gav min häst detta i 7 veckor en gång i veckan. Han fick det eftersom han fick återkommande ledinflammationer. På min häst fungerarde detta kanon! Han va jättemjuk och fin att rida och inte alls så stel som han brukar vara och inflammationerna uteblev. Jag red som vanligt och hästen va ute i vanlig hage på dagarna. Jag ger detta preparatet 1-2 gånger om året beroende på hur min häst känns. Det är väldigt dyrt har jag för mig. 7 veckors behandling kostade ca 2500kr. Jag hade tur att mitt försäkringsbolag stod för det.

Var detta sprutning i lederna eller gav du det i mun. Min vet. sa en treveckorsperiod varför hade du sju *nyfiken i en strut*

Jag gav min häst 7 sprutor med 4 dagars mellanrum. Fungerade jättebra, inflammationerna försvann. Han fick sprutor i halsen som jag gav själv, veterinären rakade en liten fyrkant där nålen skulle sitta.

Tyvärr vet jag inget om den långvariga effekten då min häst bröt frambenen och fick åka till himlen

Är han gallig; testa Back On Track!!

Vad tråkigt att höra:cry:
Ville bara höra med dig om du också hade din pålle i vanlig hage, vilken sorts ledinflammation hade den?
Undra varför min vet. vill spruta detta direkt i lederna och bara tre gånger på tre veckor, :confused:
Min häst är svampig (ej några knölar) ovanför framsidan på hoven om man säger, när vi har sprutat ha vet alltid sagt att det är ett "högt tryck" och det sprutar ut lite ledvätska.....
Kanske skall testa bac on track men tcäker det ända ner dit, jag menar med linda???
Tack för bra svar vill gärna få mer erfaen heter och info tack...:bow:

Glukosaminoglykaner (GAGs) är en grupp av mediciner som används för behandling av ledinflammationer. Det förekommer naturligt i ledbroskets matrix och vid inträdandet av inflammationen försämras koncentrationen av glukosaminoglykanerna. Förlust av dessa kan disponera för strukturskador på ledbrosket.

GAGs som injektionsform är en polysulfaterad glukosaminoglykan (PSGAG). Dessa används intramuskulärt, oralt eller intrartikulärt.
PSGAG hämmar de enzymer som anses vara av betydelse vid nedbrytning av brosk, stimulerar bildningen av proteoglykaner och hyaluronsyra och ökar därigenom ledvätskans viskositet.

Det PSGAG preparat som används mest är Adequanin vet.

Vid konstaterande av broskskada eller brosknedbrytning rekommenderas 3-4 ledinjektioner med kort mellanrum.

Är det ngt särskilt man skall tänka på vi användnng av just detta medel?
Hur gör man mellan injektionerna, vart skall hästen lämpligen placeras, hur har ni gjort? ( boxvila , sjukhage, vanlig hage???)
Hur är konvalesensen efter behandlingen???

Behandlingen KAN ge en ökad blödningstendens så man bör se till att hästen håller sig lugn efter behandlingen.
Det skall inte injiceras i infekterade leder eller vid akuta tillstånd av irritation eller inflammation i leden då PSGAG genom sina verkningsmekanismer kan främja uppkomsten av septiska processer.
I övrigt så är konvalescensen densamma som vid de flesta andra ledinjektioner. Dvs (ungefärligt) boxvila 1-2 dagar därefter konvalescenthage eller vanlig hage om hästen är lugn, alternativt skritt för hand ca 20 min per dag.

Behandlade min pålle med detta för längesedan, hon fick två injektioner i veckan i muskeln (7 ggr) Hon gick i hagen som vanligt o om jag inte mins fel så skrittade jag henne under tiden. Resultatet blev bra.

Adequan och Adequanin är inte samma sak. Adequan är chondroitin medan Adequanin är glukosamin tror jag.

Ok, kan du utveckla. Vilket ger bäst effekt, ges adequanin genom injektion i leden och adequan genom spruta i musklerna då eller???

Vet inte alls vad som är bäst.

Min har sprutats i leden med Adequan det svarade hon jättebra på. Till helgen ska hon behandlas med samma medel intramuskulärt. Med Adequanin har jag inga erferenheter.

Vad tråkigt att höra:cry:
Ville bara höra med dig om du också hade din pålle i vanlig hage, vilken sorts ledinflammation hade den?
Undra varför min vet. vill spruta detta direkt i lederna och bara tre gånger på tre veckor, :confused:
Min häst är svampig (ej några knölar) ovanför framsidan på hoven om man säger, när vi har sprutat ha vet alltid sagt att det är ett "högt tryck" och det sprutar ut lite ledvätska.....
Kanske skall testa bac on track men tcäker det ända ner dit, jag menar med linda???
Tack för bra svar vill gärna få mer erfaen heter och info tack...:bow:

Nej, han fick inte gå med andra i hagen eftersom de lättare kan skada sig.. men han fick gå i stor hage. Han hade kronled och hovledsinfl...

Back on track går bra att linda på längre ner, om man passar så det inte blir veck mot huden!

Adequan och Adequanin är inte samma sak. Adequan är chondroitin medan Adequanin är glukosamin tror jag.

Undras just om du inte fått detta om bakfoten? Eller så finns det ett annat preparat som heter bara Adequan..?
Det medel som jag beskrev som används bla intraartikulärt (PSGAG) heter Adequanin vet. men till "vardags" säger nog de flesta Adequan... till och med veterinärer ibland.

Ja, du har så rätt...
Men, Adequan används intramuskulärt av vad jag förstog och alltså inte i leder. Även om kanske syftet är detsamma (jag är långt ifrån bra på tyska...). Sedan är jag tveksam till om det används i någon större omfattning i Sverige?
Likaväl är det många veterinärer som säger Adequan om Adequanin.... därför tror jag att det förväxlas.

Adequan används både intraartikulärt och intramuskulärt. Fast du har rätt i att det inte står så i den beskrivningen som jag länkade till. Men min häst har de facto fått det i leden.

Jag är inte heller säker på att det överhuvudtaget används i Sverige, jag svarade bara för att Sanette skrev om Adequan (som hennes tyska vet hade rekommenderat) och det är inte samma medel. Fast å andra sidan är väl chondroitin också någon sorts glukosamin, så jag vet inte hur stor skillnad det egentligen är?

Senast ändrad:

Adequan används både intraartikulärt och intramuskulärt. Fast du har rätt i att det inte står så i den beskrivningen som jag länkade till. Men min häst har de facto fått det i leden.

Jag är inte heller säker på att det överhuvudtaget används i Sverige, jag svarade bara för att Sanette skrev om Adequan (som hennes tyska vet hade rekommenderat) och det är inte samma medel. Fast å andra sidan är väl chondroitin också någon sorts glukosamin, så jag vet inte hur stor skillnad det egentligen är?

Ok, tack för infon :smirk:
Chondroitin och glukosamin är inte samma sak, men ändock finns de båda som "beståndsdel" i leden.
Hur just "ditt" medel påverkar kan jag inte svara på då jag inte hört talas om det och inte kan läsa tyska så bra.:angel:
Men det var intressant att få veta att det finns iaf.

Var detta sprutning i lederna eller gav du det i mun. Min vet. sa en treveckorsperiod varför hade du sju *nyfiken i en strut*

Jag sprutade adequan i halsmuskel på min häst. Adequan ligger i en förpackning om 7st. Första gången jag använde det så gav jag det i 14 veckor. Adequan innehåller polsulfated glycosaminoglycan. Alltså samma som adequanin. Kolla länken nedan om vad adequanin innehåller.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19981204000035&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Senast ändrad:

Så Adequanin och adequan är olika läkemedel men har samma egenskaper???
Finns båda i Sverige, blir osäker på vilket medel min vet. nämnde efetrsom de låter så lika, har för mig adequanin.
mIn häst skall få en skoperiod till så hoven är riktigt okej när vi börjar behandla, känner mig oäker man kanske skulle börja behandla nu????...inga förändringar har skett på röntgen allt ser fint ut....:love:

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 657
Senast: axel
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 554
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025