Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har själv tagit upp den frågan med vården för flera år sedan och också blivit utredd för det. Men psykologen hänvisade alla besvär till autism (som jag inte heller fick diagnos på den gången).

Idag fick jag frågan av arbetsterapeuten angående add för hon såg att det fanns tecken på det. Men ja, vården tycker ju inte att jag har add.

That´s it liksom.
 

Tvätten är nog det enda som fungerar faktiskt. Något så när i alla fall. Det är lätt att slänga tvätten i tvättmaskinen, men sen kan det ta tid innan jag tömmer maskinen. Ibland flera dagar.
Beror ju på förutsättningarna. Du har väl egen tvättmaskin, jag har tvättstuga i källaren. Hade jag haft egen så hade jag ju inte behövt tänka så mycket på planeringen utan hade tvättat när jag orkade.
 
Beror ju på förutsättningarna. Du har väl egen tvättmaskin, jag har tvättstuga i källaren. Hade jag haft egen så hade jag ju inte behövt tänka så mycket på planeringen utan hade tvättat när jag orkade.
Ja, jag har en egen tvättmaskin. När jag får slut på rena kläder eller har bytt sängkläder så hivar jag bara i smutstvätten och startar maskinen.
 
Jag känner mig ambivalent till att ta upp det med vården igen. Främst för att jag tvivlar på att jag skulle få en diagnos även om det finns vissa tecken. Då har jag tagit upp resurser i onödan.

Sen är jag (som vanligt) rädd för adhd-medicin. Jag är rädd att det ska trigga ångest. Jag tål ju liksom inte ens koffein utan att jag får jätteångest och magen rasar totalt.
Du tar inte upp resurser i onödan! Av det jag läst så har du inte bara vissa tecken på ADD utan mycket mer än så.
Om medicinen triggar ångest går det att sluta ta den, sen kan man prova igen flera gånger. Och det finns olika mediciner men olika verkan och olika frisättning.
Ångesten kan ju bero på att man förväntar sig ångest.
 
Min hjärna kopplar aldrig ner och jag har sömnproblem för den är aldrig "tyst". Solovandringar i fjällen utan något alls har aldrig varit något problem, hur tror du folk har överlevt i tusentals år med sina egna tankars sällskap?

Överlever ja, men frågan är hur jobbigt det är. Mitt exempel på tyst retreat var kanske inte relevant. Många har problem med det oavsett hur hjärnan håller igång. Man kan få det jobbigt med sin ångest eller jobbiga tankar även om det inte är tusen tankar på en gång.
 
Du tar inte upp resurser i onödan! Av det jag läst så har du inte bara vissa tecken på ADD utan mycket mer än så.
Om medicinen triggar ångest går det att sluta ta den, sen kan man prova igen flera gånger. Och det finns olika mediciner men olika verkan och olika frisättning.
Ångesten kan ju bero på att man förväntar sig ångest.
Jo, jag vet att man kan få ångest av att förvänta sig ångest. Samtidigt tål jag inte koffein, klarar mig inte utan alimemazin, fick ökad ångest av lergigan och sömnen pajade av den medicien också.

Jag vet inte ens hur jag ska klara av att få ångest bara en gång av en medicin man provar. Jag kan ju inte spy upp tabletten.

Läste lite om Ritalin nu och den verkar galet otäck.
 
Bra att det kan upplevas så! Jag är glad åt min lugna hjärna men kanske skulle ha det superkul med speedhjärna. 😁
Det är faktiskt rätt roligt för det mesta.
Men ibland så kör den slut på mig.
Då vilar jag.
Ibland helt ensam i en vecka på en av våra gårdar helt utan att träffa andra människor.
Jag åker inte ens och handlar utan bunkrar upp innan.
Alla tankar behöver få snurra färdigt innan något utifrån vispar runt i dem.
 
Jo, jag vet att man kan få ångest av att förvänta sig ångest. Samtidigt tål jag inte koffein, klarar mig inte utan alimemazin, fick ökad ångest av lergigan och sömnen pajade av den medicien också.

Jag vet inte ens hur jag ska klara av att få ångest bara en gång av en medicin man provar. Jag kan ju inte spy upp tabletten.

Läste lite om Ritalin nu och den verkar galet otäck.
Många mediciner har jättelånga biverkningslistor men det är för att tillverkarna inte vill bli stämda om nån får en biverkning som inte står med.

Förstår inte riktigt hur du menar med att spy upp tabletten. Man får ju vänta tills biverkningarna försvinner av sig själv.
 
Beror ju på förutsättningarna. Du har väl egen tvättmaskin, jag har tvättstuga i källaren. Hade jag haft egen så hade jag ju inte behövt tänka så mycket på planeringen utan hade tvättat när jag orkade.
Det är verkligen en av de praktiska saker jag skulle ha svårast med, att behöva gå tillbaka till att vara styrd av begränsade tvättider. Det är inte bara att själva tvättningen ska passas in till vissa måste-tider. Utan också att hela ens klädanvändning behöver planeras på ett helt annat sätt, massor av mindre flexibilitet och mer tänkande i vardagen.
 
Många mediciner har jättelånga biverkningslistor men det är för att tillverkarna inte vill bli stämda om nån får en biverkning som inte står med.

Förstår inte riktigt hur du menar med att spy upp tabletten. Man får ju vänta tills biverkningarna försvinner av sig själv.
Jag vill inte vänta tills biverkningen går över. Jag vill få den att upphöra omedelbart.

Jag vet att biverkningslistan kan vara lång av den anledningen och vissa biverkningar behöver inte ens vara på grund av medicinen, men tas med för säkerhets skull.

Men på både concerta och ritalin uppges hjärtklappning som en vanlig biverkning. Det kommer jag inte att stå ut med.

Edit. Jag kollade upp samtliga mediciner som används vid add och alla verkar vara olämpliga. Det står långa listor på när man inte ska ta medicinen. Och jag checkar på minst en. Andra vet jag inte, men kan inte uteslutas.
 
Senast ändrad:
Många mediciner har jättelånga biverkningslistor men det är för att tillverkarna inte vill bli stämda om nån får en biverkning som inte står med.

Förstår inte riktigt hur du menar med att spy upp tabletten. Man får ju vänta tills biverkningarna försvinner av sig själv.

Det stämmer det där med biverkningslistor. Egentligen ska man inte läsa dem, utan kanske bara vara medveten om vissa eventuella biverkningar som kan vara farliga , och som läkaren måste berätta om. Och bara för att man får reda på dem behöver det verkligen inte betyda att man drabbas.

@Wille jag har en av medicinerna du i alla fall haft tidigare, lamictal, som har en inte alls rolig biverkningslista. Vet inte om du fortfarande har den (och det behöver du såklart inte berätta). Jag får önskad effekt men absolut inga biverkningar. Ibland undrar jag om det är sockerpiller jag tar. Likadant med en annan medicin jag får noll biverkningar av trots en superläskig biverkningslista och som funkar superbra.

Självklart är jag inte representativ för alla, men det visar att det inte är obligatoriskt med biverkningar. Vilket du säkert fattar Wille, jag vill inte skriva dig på näsan, utan snarare peppa.
 
Det stämmer det där med biverkningslistor. Egentligen ska man inte läsa dem, utan kanske bara vara medveten om vissa eventuella biverkningar som kan vara farliga , och som läkaren måste berätta om. Och bara för att man får reda på dem behöver det verkligen inte betyda att man drabbas.

@Wille jag har en av medicinerna du i alla fall haft tidigare, lamictal, som har en inte alls rolig biverkningslista. Vet inte om du fortfarande har den (och det behöver du såklart inte berätta). Jag får önskad effekt men absolut inga biverkningar. Ibland undrar jag om det är sockerpiller jag tar. Likadant med en annan medicin jag får noll biverkningar av trots en superläskig biverkningslista och som funkar superbra.

Självklart är jag inte representativ för alla, men det visar att det inte är obligatoriskt med biverkningar. Vilket du säkert fattar Wille, jag vill inte skriva dig på näsan, utan snarare peppa.
Jag har aldrig tagit Lamictal. Aldrig fått den utskriven ens vad jag kan minnas. Vet inte om du blandar ihop den med Lyrica?

Jag blir skiträdd om det ens finns den minsta risk för en farlig biverkning för tänk om jag då måste läggas in på sjukhus och bli stucken och provtagen. Det går verkligen inte.
 
Jag vill inte vänta tills biverkningen går över. Jag vill få den att upphöra omedelbart.

Jag vet att biverkningslistan kan vara lång av den anledningen och vissa biverkningar behöver inte ens vara på grund av medicinen, men tas med för säkerhets skull.

Men på både concerta och ritalin uppges hjärtklappning som en vanlig biverkning. Det kommer jag inte att stå ut med.

Edit. Jag kollade upp samtliga mediciner som används vid add och alla verkar vara olämpliga. Det står långa listor på när man inte ska ta medicinen. Och jag checkar på minst en. Andra vet jag inte, men kan inte uteslutas.

Sant att det är viktigt kolla upp så medicinen inte krockar med annan medicin eller är olämplig av annan anledning, men uteslut inte alla andra add-mediciner bara för att en inte funkar.

Tror du inte det är så att OM hjärtklappningning uppstår att det börjar med yttepytte och att du i så fall kan avbryta?
 
Jag har aldrig tagit Lamictal. Aldrig fått den utskriven ens vad jag kan minnas. Vet inte om du blandar ihop den med Lyrica?

Jag blir skiträdd om det ens finns den minsta risk för en farlig biverkning för tänk om jag då måste läggas in på sjukhus och bli stucken och provtagen. Det går verkligen inte.

Sorry med lamictalen! Du kanske fick den utskriven men aldrig började? Eller så minns jag fel. Sorry!

Även de eventuella farliga biverkningar som kan uppstå kan upphöra när man slutar och behöver inte kräva sjukhusvård.

Men jag ska inte fortsätta på det här spåret, misstänker att prat som detta kan trigga din rädsla ännu mer. ❤️
 
Jag har aldrig tagit Lamictal. Aldrig fått den utskriven ens vad jag kan minnas. Vet inte om du blandar ihop den med Lyrica?

Jag blir skiträdd om det ens finns den minsta risk för en farlig biverkning för tänk om jag då måste läggas in på sjukhus och bli stucken och provtagen. Det går verkligen inte.
Men hjärtklappning som biverkning är väl inte något som man behöver läggas in på sjukhus och bli provtagen för? Man konstaterar att det var ett obehag som hängde ihop med medicineringen, slutar med den om man inte tycker att det går att ha det så, och sedan är det bra med det?
 
Sant att det är viktigt kolla upp så medicinen inte krockar med annan medicin eller är olämplig av annan anledning, men uteslut inte alla andra add-mediciner bara för att en inte funkar.

Tror du inte det är så att OM hjärtklappningning uppstår att det börjar med yttepytte och att du i så fall kan avbryta?
Jag kollade upp de 4 mediciner jag hittade mot add. De är alla olämpliga för mig då jag har depression och självmordstankar. Och skulle det vara så att jag också har andra odiagnostiserade sjukdomar (t.ex. sköldkörtelproblem) så är de också olämpliga

Jag blir nervös bara av att få extraslag på hjärtat.
 
Men hjärtklappning som biverkning är väl inte något som man behöver läggas in på sjukhus och bli provtagen för? Man konstaterar att det var ett obehag som hängde ihop med medicineringen, slutar med den om man inte tycker att det går att ha det så, och sedan är det bra med det?
Jag får panik och står inte ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
37
· Visningar
2 356
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
660
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 996
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp