AD/HD röntgen?

W

Wolverina

Har märk att vissa röntgar sina hundar strax efter året och andra när det är över två år... när anser ni att man bör röntga hunden?

Tack på förhand :)

Sv: AD/HD röntgen?

Min hund ska röntgas på tisdag, hon är 18 månader gammal.
Jag valde den åldern som uppfödaren rekommenderade.

Inom min ras (Flatcoated retriever) brukar rekommendationerna låta mellan 16-18 månader. Min uppfödare rekommenderar 18 mån. Jag har hört ungefär samma för dom flesta medelstora raser :)

Plockar upp denna tråd lite!

Jag var i kontakt med veterinär och de sa att med min ras (Eurasier) så kan man röntga så snart man vill efter ett-års-dagen för de inte har några växtperioder då.
Sen var jag i kontakt med uppfödaren som säger att hon tycker att jag bör röntga mellan 18 och 24 månaders ålder för att inte riskera ett dåligt resultat pga att han inte växt klart eftersom han är ganska storvuxen med.

Vem ska man lyssna på?

Jag har hela tiden tänkt att jag vill röntga så snabbt som möjligt då jag vill kunna börja träna drag lite smått samt kunna ta med honom på löprundor med gott samvete. Men det skadar väl kanske inte att skynda långsamt och fortsätta med den träning har får i dagsläget tills vi kan röntga...?

Min erfarenhet är att jag skulle ha väntat. Jag hade nämligen en hund som friröntgades på 1-årsdagen och fick avlivas ett år senare pga. riktigt dåliga armbågar... En storvuxen ras behöver INTE vara klar nog i kroppen vid 1-års ålder. Jag önskar min uppfödare hade rått mig att vänta med röntgen, vill man bara ha en friröntgen är det väl snarare ett säkert kort att röntga tidigt, vill du veta om din hund har friska fina leder, vänta tills den är helt klar i kroppen.

*OBS, mina erfarenheter*

Syntes inga som helst förändringar på röntgen när hunden var 1 år gammal? Sa SKK "UA/0"? Vilken diagnos avlivades hunden för? ED/OCD?

Fick de någon förklaring till det? Låter väldigt märkligt att den friröntgast för att sedan diagnosticerats med skitarmbågar. Kan det inte ha varit belastningsrelaterat?

Mina två har jag röntgat vid 1 år och 4 månader. Med facit i hand så var inte den 1: hunden färdig vid röntgen. Han fick B och C. När jag senare röntgar om honom när jag är i väg med nästa hund (ville checka hur det såg ut då det är en väldigt stor schäfer) så blev resultatet A och A, inga pålagringar. Han är över tre år vid andra röntgen.
Den lilla finska lapphunden var också 1 år och 4 månader, men tanken var att vänta tills han var 18 månader.

I det stora hela så kommer jag att vänta tills hunden är mellan 18 mån och två år nästa gång.

*kl*

Jag skulle tro att det finns en bra anledning till varför OFA bara gör preliminära bedömningar före 2 års ålder.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 149
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Har HD-röntgat min hund. Vad skulle ni gissa på för resultat?
2
Svar
20
· Visningar
2 447
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar