Active Stable

Conversation Piece

Trådstartare
De är så sega på Hästmänniska-sidan, jag provar här istället. (Snälla låt tråden ligga kvar, jag vill gärna att de på Trav-sidan ska se den.)

Jag skulle vilja höra erfarenheter av Active Stable-konceptet. Jag är själv skeptisk i ett avseende.

När jag pluggade på SLU fick vi lära oss att den forskning som hade gjorts fram till dess (90-tal) hade visat att kossor och grisar fungerade helt okej att utfordra automatiskt med transpondrar. Men alla försök som man gjort med hästar hade visat att det inte fungerade på häst. Det var många olika problem; de ranghöga lurade till sig de ranglägres foder, de fick ett beteende att oavbrutet stå vid foderstationen och försöka få mat och de ranghöga blockerade stationerna för de ranglägre.

Så plötsligt en dag! Kom man på att man kan få bidrag för att anlägga en form av lösdrift om man bara hittar på något som är lite nytt jämfört med tidigare lösdrifter och kallar det för något flashigt. Sagt och gjort - Active Stable lanserades. Vad hände med de tidigare forskningsrönen? Hur kan det komma sig att det nu helt plötsligt fungerar jättefint att utfodra hästar automatiskt med transpondrar? Har hästarnas beteende ändrats så radikalt nu på 2000-talet?

Det finns ju flera fördelar med det som kallas Active Stable förutom sättet att utfodra, men det tycker jag att man kan kalla för dess rätta namn - lösdrift.

Vad har ni för erfarenhet som har sett och använt Active Stable? Jag sitter bara här vid datorn och spekulerar.

Sv: Active Stable

JAg har ingen egen erfarenhet av Active Stable, men i stallet där jag har hästarna, har ägaren bestämt att hon ska bygga ett till våren.

Ett mycket dyrt projekt, och hon ska nog inte installera foderautomaterna direkt? Hon "velar" lite fram och tillbaka, men målsättningen är att de såsmåningom ska finnas också.

Lösdrift är säkert bra för en del hästar, men alla hästar passar nog inte för det. Det gäller att det är en flock som fungerar, att ingen är väldigt ranglåg eller extremt ranghög (läs ilsken mot andra hästar). och man ska inte räkna med att det blir mindre jobb med en lösdrift jämfört med om hästen står på box, åtminstone inte för stallägaren. OK, mindre mockning, men det kräver att man har stenkoll på hästarna. Står de på box märker man snabbt om en häst inte äter som den ska, eller beter sig annorlunda. Jag tror att det kan vara svårare att ha samma koll i en lösdrift.

Någon som har mer erfarenheter?

Jag håller helt med dig om att det inte blir mindre jobb med hästarna. I vart fall inte nämnvärt. Man slipper däremot att passa att hästarna ska in och ut på morgon och kväll. Skälet till att jag vill ha mina på lösdrift är att jag tycker att de håller sig mer stabila i humöret och blir mer hållbara när jag börjar träna dem.

Och inte blir det billigare att ha hästen på lösdrift heller, tycker jag. Det krävs ju avsevärt mer mark för att marken inte ska bli förstörd, så kostnaden man slipper att lägga på stallbyggnad äta upp, som jag förstår det.

Jag begriper inte hur man kan få ekonomin att gå ihop när man tar sådär 1200 kr/mån i en lösdrift, som jag har sett på en del ställen? Det kan inte vara andra än de som har gott om EU-bidrag som får det att gå ihop?

Jag har ingen åsikt i själva Activ-stable konceptet. Det är väl tex bra om man känner att man spar tid på vissa saker. Eftersom jag själv är en tidsjagare och tycker att allt arbete som kan sparas in kan läggas på hästarnas skötsel är värd att undersökas och kanske prova.
Men det första jag tänkte på var -Hur nyttigt är det för en häst att ha en elektrisk trasponder på sig 24 timmar om dygnet? Tex så är ju hästar extremt känsliga för elkraftledningar och fler att det kan vara svårt att få ston dräktiga om de går för nära sånna.
På människosidan pratar man ju om hur farligt det kan vara att hela tiden gå med mobilen på sig. Ha den i bröstfickan eller gå och prata ofta i den.
Och som med allt innom detta hästeri så är det inte hur bra något funkar för hästen, utan hur duktig och kunnig hästägaren är att SE hur det funkar på hästen.
gulan

Jag tror att med en rätt uppbyggd anläggning med bl a envägsgrindar och likn går det nog att komma förbi problem som vaktande matvrak. Tex att man delar lösdriften i två delar, en med kraftfoderstationer och en med vatten-och höstationer och övrigt. Mellan dessa två delar finns en envägsgrind med tidsinställning, så att hästen bara kan passera med minst en timmes intervall.

Att se hur mycket hästen äter är ju faktiskt en av fördelarna jämtemot traditionell lösdrift eftersom datorn talar om precis hur mycket och vid vilken tidpunkt hästen ätit.

Lite virrigt blir det, borde sova vid den här tiden på dygnet :angel:

Då kommer jag osäkt till den punkten att jag måste reflektera över just ordet "lösdrift".
Alltså, jag har mina ute dygnet runt. (gamlingarna året om och har gjort i ca5 år, "tävlingshästarna" har gått ute sen i april och gör ff.)
De går i egna hagar. (konstallation 1-1-2-1 just nu) De har varsitt stall de kan gå in och ut ur som de vill där de inte riskerar trängas med någon annan. De får mat 3 ggr per dag, så pass mkt att man kan kalla det fri tillgång, även om det inte är direkt så.

MEN - jag har ju ingen lösdriftshall, och jag kör inte ut en stor bal som alla kan knapra på. Nu får jag i mitt huvud att DET är lösdrift, samt att det då är många hästar som delar hage.
Men jag kallar mitt också för lösdrift. Och med detta vill jag säga att det finns många olika former av "lösdrift", och alla kanske inte är lika olämpliga för hästen?

Jag anser mitt sätt vara fördelaktigt dels pga det du nämner, att de blir mer stabila i humöret. De behöver inte ge utlopp för någonslags överskotts energi när man hanterar dem vilket gör att man själv också spar kraft och energi. Likaså hästen. De utvecklar heller inte rastlösa beteenden (olater bla) på samma sätt som hästar som står inne mycket. Likaså blir de självklart mer hållbara. De minskar risken att utveckla allergier som uppkommer pga dålig luft etc.

Jag har en liten fnurra i huvudet dock (pga att jag lyssnar för mkt på folk ibland) att "Nä, tävlingshästar ska inte gå ute dygnet runt, för då orkar dom inte det dom ska".
Men jag funderar fasen ändå på att ha de ute i vinter. Det enda som skiljer sig från stallet är att jag inte stänger dörren om dom utan dom står i sina boxar med öppen dörr. När de vill.
Orkar mindre? Nej, det behöver inte vara så. Tvärtom. Jag tror nästan de hästar vi har vilar MER, men på andra tider. Plus att de ändå har tryggheten av att ha en egen box, men inte behöver vara oroliga för när/hur de ska gå ut. Mer självständiga - mindre oroliga.

Att de orkar mindre vet i sjutton heller. Jag har ett lejon som tidigare gått in kl 13.30 där han bodde förr. Han blir inte trött vad man än gör med honom trots att han går ute nu.
Däremot har han förändrats på andra sätt, bla att han numera INTE ska resa sig så fort han ska ut från hagen. Det gjorde han ofta förr eftersom han viste han skulle in och få mat. Inte heller är han lika ouppfostrad på gången (lite då ok...men hästlängder ifrån) eftersom han inte behöver.

Nej, efter att ha skrivit av mig här, inser jag nog att det bästa är att ha dom ute jämt. Och visst kan starthästar också gå ute, om jag inte minns fel så har en stortränare i Skåne så, och en duktig amatör här i Dalarna. Och många många fler.

Absolut kan tävlingshästar ochså gå ute dygnet om. Hästar är vanedjur och de vänjer sig. Vi ser ochså hos våra när de går ute på natten att de vilar då någon i grannhagen står och "vaktar".
Under sommrarna så får våra hästar stå inne på dagarna och är ute på nätterna. Vi tar in dem tidigt på morgonen. De flesta äter frukost och sen fullkommligen kastar sig ner och sover och en del verkligen snarkar.Jag tolkar tar det som att de "vågar" vila ut på ett annat sätt inne, ensam i sin box. Hästar som sover inne på natten ligger sällan och vilar under dagen och aldrig då de är ute på dagen.
Vi märker ochså att hästar som går ute blir mer loja. För endel hästar är det positivt, speciellt de som är heta.
gulan

De är så sega på Hästmänniska-sidan, jag provar här istället. (Snälla låt tråden ligga kvar, jag vill gärna att de på Trav-sidan ska se den.)

Jag skulle vilja höra erfarenheter av Active Stable-konceptet. Jag är själv skeptisk i ett avseende.

När jag pluggade på SLU fick vi lära oss att den forskning som hade gjorts fram till dess (90-tal) hade visat att kossor och grisar fungerade helt okej att utfordra automatiskt med transpondrar. Men alla försök som man gjort med hästar hade visat att det inte fungerade på häst. Det var många olika problem; de ranghöga lurade till sig de ranglägres foder, de fick ett beteende att oavbrutet stå vid foderstationen och försöka få mat och de ranghöga blockerade stationerna för de ranglägre.

Så plötsligt en dag! Kom man på att man kan få bidrag för att anlägga en form av lösdrift om man bara hittar på något som är lite nytt jämfört med tidigare lösdrifter och kallar det för något flashigt. Sagt och gjort - Active Stable lanserades. Vad hände med de tidigare forskningsrönen? Hur kan det komma sig att det nu helt plötsligt fungerar jättefint att utfodra hästar automatiskt med transpondrar? Har hästarnas beteende ändrats så radikalt nu på 2000-talet?

Det finns ju flera fördelar med det som kallas Active Stable förutom sättet att utfodra, men det tycker jag att man kan kalla för dess rätta namn - lösdrift.

Vad har ni för erfarenhet som har sett och använt Active Stable? Jag sitter bara här vid datorn och spekulerar.

Min häst går i Active Stable. Det fungerar KANON!! Det gör verkligen det. Nya hästar lär sig systemet på max 3 dagar.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 666
Senast: klystron
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 619
Senast: pews1972
·
Anläggning Vad är era åsikter och erfarenheter av Active stable? Är lite nyfiken på att höra vad andra tycker :) (Active stable är lösdrift med...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
13 018
Senast: Contest
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 111
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama