Active stable

Sv: Active stable

*kl*

Jag har inte så stor erfarenhet av Active Stable, men jag har varit på studiebesök på en anläggning som hade detta. Jag personligen skulle inte ha valt detta till mina hästar, jag har hellre dem på lösdrift (vilket jag iofs har).
Jag tycker att själva grundidéen är bra med utfodring ofta och utspritt över hela dygnet, men jag tycker att det känns så onaturligt med dessa foderautomater, att de måste gå in i en slags "spilta" för att få sin mat. Kan tänka mig att det kan bli köer också till dessa och skapa stress hos hästarna? Jag själv föredrar att mina hästar har fri tillgång (iallafall till de hästar som funkar på det) så att de kan gå och äta när de vill och dessutom ha uppsikt överallt när de står och äter vilket hästar brukar vela ha, flyktdjur som de är. Hästar har ju också en medfödd klaustrofobi, så många hästar kan nog känna lite obehag av att vara på en så liten yta som en foderautomat har, för att få äta. Visst lär sig de flesta hästar att gå in i foderautomater, transporter osv. utan problem, men jag tycker ändå att stora ytor är bäst.
Sedan så var det ganska liten hage där jag var på besök iallafall, kanske det inte ser ut så hos alla med Active Stable? Underlaget var också nån slags sand, visst är det bra för att slippa leriga ben osv., men jag hade helst sett ett varierat underlag och som sagt större hagyta. Annars tycker jag att det är bra att hästarna får vara ute dygnet runt, men som sagt så föredrar jag "vanlig" lösdrift.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 300
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: Ananazen
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka