ACP behandling

Vinter

Trådstartare
Är det någon som har behandlat sin häst med ACP? Positiva/ negativa erfarenheter? Min häst ska få sådan behandling som ett sista försök innan jag vill ge upp. :-( Veterinären kan inte säga om det kommer hjälpa eller inte. Så jag är tacksam över att få läsa om era erfarenheter.

Sv: ACP behandling

Hej jag har behandlat min lilla polle med ACP också som sista utväg, visste inte ens att det fanns innan. Han har fått i korta drag urkalkning på kronbenet framför allt riktigt illa på h.f, men även lite v.f.
Diagnosen var riktigt dålig och jag var förtvivlad. Veterinärerna var inte vidare hoppfulla, men vi gav honom en chans med ACP. Nu måånga månader senare med bla boxvila, kontrollerad rörelse för hand och sjukbeslag, så är han nästan återställd även om han int ska sättas igång helt ännu, man all hälta helt borta, jätte pigg å glad häst igen och MRI ser bra ut;) LYCKLIG! Kan varmt rekomendera denna beh.:)

Vad skoj att det går bra med din häst! Även min svarade bra på ACPbehandlingen och håller nu på att sättas igång. :-)

Behandlingen används vad jag vet till ligamentskador och ledinflammationer.
Vid ACP-behandling tar man lite blod från hästen som ska ha behandlingen. Blodet centrifugeras så att man får ut plasman som är rik på trombocyter, plasman sprutas in på det aktuella stället. Så istället för att spruta kortison så sprutas en hög koncentration av hästens egna försvar mot skador in på det aktuella stället och hjälper till med att läka skadan.
Jag tror att det funkar ungefär såhär om jag förstod det hela rätt.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 057
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka