Aconitum/Stormhatt mot rädsla

Blandrastik

Trådstartare
En bekant till mig har blivit rekommenderad att ge sin hund Aconitum, eller Stormhatt för att "bota" skotträdsla till nyår.
Jag har aldrig hört talas om det, vet bara att Stormhatt i sig är giftig, om man tex får in det i hästhagen.

Googlade lite och ur homeopatisk synvikel sägs det bota allt från flygrädsla till nageltrång, lite överdrivet sett.

Någon som har erfarenhet?

Sv: Aconitum/Stormhatt mot rädsla

Jag har provat på min ena tik, utan större effekt, klart bättre effekt med annat preparat.
Har dock sett andra hundar bli klart förändrade av det (till det bättre), gått från att krypa i utställningsringen till att glatt gå fram till domaren och vifta på svansen. Om det sen är preparatets effekt, eller placeboeffekten på ägaren är ju svårt att säga. Har dock svårt att se att homeopatiska doser skulle kunna skada. (Om det nu är homeopati du pratar om, det är det jag har erfarenhet av).

Det borde ju vara bättre med typ Valeriana, Clomicalm eller Zylkene om de ändå ska exprimentera..?

En bekant till mig har blivit rekommenderad att ge sin hund Aconitum, eller Stormhatt för att "bota" skotträdsla till nyår.
Jag har aldrig hört talas om det, vet bara att Stormhatt i sig är giftig, om man tex får in det i hästhagen.

Googlade lite och ur homeopatisk synvikel sägs det bota allt från flygrädsla till nageltrång, lite överdrivet sett.

Någon som har erfarenhet?

Aconitum är ett homeopatiskt medel för skräck , trauman etc ..som med allt annat funkar det på en del o inte på andra , homeopatmedel r väldigt billigt om man köper det själv.

Och eftersom homeopatpreparat inte innehåller en enda molekyl av den verksamma substansen kan man köpa destillerat vatten i stället. Ännu billigare, och man kan ha det i ångstrykjärnet också.

Och eftersom homeopatpreparat inte innehåller en enda molekyl av den verksamma substansen kan man köpa destillerat vatten i stället. Ännu billigare, och man kan ha det i ångstrykjärnet också.

Menar du att det bara blir placebo? Inte för att det ska underskattas, men ändå.

Menar du att det bara blir placebo? Inte för att det ska underskattas, men ändå.

Ja, alltså homeopati går ut på att vattenmolekylerna ska "minnas" vilka andra molekyler de har varit i kontakt med (även efter autoprotolys och sådant antar jag) och då är det i princip så att vattnet = läkemedlet. Vilket är rent nonsens, naturligtvis.

Som människa har man ju rätt att välja hur man vill bli behandlad, och jag tror absolut inte man ska underskatta placeboeffekternas läkande kraft! Men när det gäller djur är man skyldig enligt lag att skydda dem mot lidande och lagen håller inte med om att homeopati är jämförbart med veterinärvård.

Delvis KL:
Faktum är att man märkt placeboeffekt även på djur, det vill säga att ägarna tror på preparatet och omedvetet påverkar djuren så att de mår bättre. När det gäller rädslor och liknande är det inte så långsökt att ägarens sinnesstämning påverkar djurets rädsla?
Annars tror jag inte ett dugg på homeopati...

Är det nåt du vet och kan garantera ?

Det kan ju hända att man av ren slump får en flaska där en molekyl råkat bli kvar...

Homeopati bygger dels på att ämnen som ger vissa symptom på en frisk människa botar sjukdomar som ger samma symptom, bara man späder ut medlet ifråga tillräckligt.

Och då talar vi om utspädningar...man tar en del av den verksamma substansen (VS) och blandar den med nio delar lösningsmedel, oftast vatten. Sen gör man om proceduren 10.000, 30.000 gånger eller fler.( Nej, jag har inte skrivit för många nollor.) För att medlet ska bli verksamt måste det skakas på ett visst vis efter varje spädning.

Dessutom, ju mer utspätt medlet är, desto starkare effekt får det...

Kom också ihåg att homeopatin skapades av en läkare som utbildades i slutet av 1700-talet. På den tiden var det åderlåtning och kräkmedel som var det förhärskande, samt vad diverse grekiska filosofer kommit fram till.

Att homeopati ändå fungerar i vissa fall tycker jag personligen är intressant. Det är inte VS som hjälper eftersom den inte finns kvar (om det är äkta homeopatika, det finns "fuskmedel" som kan innehålla både det ena och det andra).

574599-564082736951242-1582767581-n-1_shrink-398x600.jpg

Ett homeopatiskt läkemedel tillverkas genom en process som kallas "dynamisering" eller "potentiering". Detta innebär att man utgår från en "urtinktur" bestående av till exempel 1 g aktivt ämne i 99 g vatten och successivt späder detta enligt en fastställd process. Ur den ursprungliga lösningen utvinner man "första potensen" genom att ta 1 ml av den ursprungliga lösningen och tillsätta 99 ml vatten. Man slår sedan flaskan med denna nya lösning mot något hårt, eller skakar den häftigt, ett föreskrivet antal gånger för att frigöra de läkande krafterna. Därefter utvinner man på motsvarande sätt "andra potensen" genom att upprepa utspädningen. När denna process upprepats 100 gånger har man erhållit den hundrade "centesimalpotensen" (C100).

Fast vallhunds förklaring var roligare. :)

Jag fattar faktiskt inte, vad är poängen med att spä nåt 100-tals gånger?

För att Dr Hahnemann fick den ljusa iden för 200 år sedan, inspirerad av ympningen mor polio som var ny då.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 899
Senast: Lycan
·
Övr. Hund Nästan hela vårt "hundliv" (2 år) har vi hållit på med foderallergiutredningar och färskfoder, så man är inte så beläst på torrfoder...
Svar
14
· Visningar
2 562
Senast: glittra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023