Ackordhäststiftelsen???

C

Curly

Vet inte var denna tråden hör hemma, men gör ett försök här.

För flera år sen skrev jag ett inlägg här om foderhäst och liknande. Fick tips om ackordhäststiftelsen.

Kom på det igen nu flera år senare att jag verkligen vill låna en häst. Har inte haft så bra möjligheter förrän nu då jag har jobb och plats till en häst. Funderar på en foderhäst, men det verkar svårt att hitta en.

Hittar extremt lite info om ackordhästföreningen, eller Kronans hästar. Finns det ingen hemsida eller mailadress eller något namn på någon man kan kontakta?

De verkar ha en del nordsvenskar och jag är ju väldigt sugen på att ha ett kallblod eller iaf grövre häst vår-höst till att börja med. Jag är ju mest intresserad av uteritter så att ha en häst vintertid känns för mig inte aktuellt just nu och det är mest för att jag vill ha mer ansvar och frihet än som medryttare.

Många som hyr ut hästar, ridläger och liknande, hyr oftast ut under vinterhalvåret ju och dessutom hittar jag inte så ofta kallblod eller westernridna hästar där.

Sv: Ackordhäststiftelsen???

Sätt ut en annons :)

Du bor väl inte så långt ifrån mig? Jag ska ju köpa häst framöver och i formen av ett kallblod så då kan du ju komma hit och rida kanske.

Hehe, tack! Vad gulligt. Malmbäck, hmmm.... var tusan ligger det nu igen?! Jag har bra förutsättningar för att ha häst. Har velat ha en hela livet men började fundera på allvar för ca sex år sen då jag fick ett extrajobb när jag gick i skolan. Nu jobbar man heltid och är jättetrött efter jobbet, men känner att jag vill ha ett intresse, särskilt den ljusare delen av året till att börja med. Är bara lite orolig för att där jag vill ha hästen går det inga andra hästar just nu. Oftast gör det det på sommaren och i grannbyn finns det, men blir det nu aktuellt vill jag helst ha pållen där jag bodde med mina föräldrar.:confused: Man får väl annonsera efter häst och hästkompis.:idea::smirk:

Bor i ett ganska litet samhälle, visserligen störst i kommunen men det känns ändå svårt att hitta nåt häromkring.

Ja, nu kom jag på det. Har ju kört förbi Malmbäck med taxin.

Senast ändrad av en moderator:

Ja Malmbäck är ju liten håla. Såg en tjusig häst idag till salu :D Får väl se vad som händer framåt vårkanten.

Är så kluven angående hästägandet och allt. Vill så gärna ha en häst som jag kan utvecklas med och inte bara vara nöjd med ett drygt halvår för att sedan lämna bort. Dock är jag mest ärlig då jag säger att jag rider mest uteritter och därför får jag ut mest av det på sommaren. Visserligen är vintrarna inte så vita längre, men dels är det blött i skogen, det är mörkt större delen av dagen, jag är extremt trött efter jobbet (jobbar man dagtid är det hopplöst om man ska hinna rida) och det kan ju vara halt och jävligt även om det inte är snö. Det är inte bara för att jag är bekväm, men lite så är det ju. Det blir andra bullar sen om vi hittar ett hus på landet att flytta ut till. Då kan jag tänka mig att ha häst på heltid. Nu bor vi dock en bit ifrån där jag skulle kunna ha häst och dessutom vill jag mest pröva på det en tid för att se hur det är.

Är bara orolig för att det inte kommer gå andra hästar där under tiden jag vill ha en häst. Det gör ofta det på sommarbetet, men kanske inte så tidigt som jag vill ha hästen till senare på hösten.

Jag tycker absolut inte att man bara ska pröva att ha häst den "lätta" tiden på året för att sen bli överraskad på vintern. Jag vet vad vintern kan innebära då jag ridit mycket då också, men just som min situation är nu passar det bättre med sk "sommarhäst" och mer då.

Än så länge har ingen svarat på min annons och jag har inte hittat en enda som passar min sökning.

Hade varit fint om jag kunde låna häst med nån som kanske till motsats från mig ville träna lite i paddock eller hoppa eller nåt. Jag kan tänka mig att hoppa lite och kanske träna lite lättare i paddock, men har jag endast westernriden häst blir det kanske inte så lyckat att hoppa jättemycket. =) Har ridit ut med pannlampa förr och det går väl bra på snö med broddar, det värsta är väl det osäkra väder vi har med plus och minus om vartannat.

Om jag ska var riktigt ärlig så tycker jag inte att det är jättekonstigt att ingen svara på din annons om du bara vill ha häst den ljusa "roliga" häst tiden och dessutom ska hästen gå ensam.

Är det inte bättre att du hjälper någon som har hästar i närheten några dagar i veckan? Så har både du och hästarna sällskap, då är det betydligt roligare att hålla på.

Kan du inte bli medryttare någonstans till att börja med? Då ökar ju kontakter och det känns som det är genom kontakter man kan hitta en foder/sommarhäst.

Jag lånade en häst från April - September under 2007. Dock klaffade vi inte så bra. Var rädd i början för att det skulle vara svårt att lämna tebax den men det gick bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
622
Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
825
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 168
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama