Äcklas av allt kroppsligt

Problematisk

Trådstartare
Hej bullen... Typ! Orkar inte skapa ett mer anonymt användarkonto men om ni känner mig IRL så vill jag inte prata om det här live osv, tack på förhand :up:

Nu till mitt "problem". Jag äcklas av allt kroppsligt! Alltså inte bara "normalt äckliga" saker som rinnande snor eller stinkande fötter, utan ALLT! Alla kroppsfunktioner (att höra någons andetag, känna min egen puls, anything), allt som har med äta-och-dricka att göra, fysisk kontakt med andra människor, att titta för länge på valfri kroppsdel (på mig själv eller nån annan, det kvittar) helt enkelt allt som har med den mänskliga kroppen att göra. Det är bättre vissa dagar och sämre vissa, tror det hänger ihop med hur jag mår i övrigt.

Som ni säkert förstår ställer det här till det rätt mycket ibland eftersom jag ofta har svårt att äta med andra, sova i samma rum som andra eller, en dålig dag, bara umgås med andra. Det är också lite besvärligt att söka vård om det behövs eftersom det ju ofta innebär att först diskutera och sedan undersöka något kroppsligt.

Kanske luddigt men finns det nåt att göra? Ta upp det med den samtalskontakt jag redan har (dock uppehåll några veckor nu) eller ska jag vända mig nån annanstans eller kan jag göra nåt själv? Bör jag utsätta mig för massa "äckel" och bli härdad eller är det att skjuta sig själv i foten och bara göra det värre?
Jag har nog alltid varit såhär mer eller mindre, men tycker det har eskalerat på senare år och kanske framförallt senaste halvåret eller så.
 
Tycker som ovan att du börjar med att ta upp det med din nuvarande samtalskontakt. Då kan denna både väga in din övriga problematik (anledningen till att du har en samtalskontakt) och hjälpa dig söka vägar för hjälp.

Om du inte har någon annan problematik kan det handla om ”specifik fobi”. Men om du t ex har anorexi eller ocd kan det kanske vara symptom eller följdproblem på det.

Låter som något väldigt begränsande. Så jag hoppas du hittar hjälp och kan lösa det. Lycka till.

Lite info om Specifik fobi

http://www.viss.nu/Handlaggning/Vardprogram/Psykisk-halsa/Specifika-fobier/
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 976
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 142
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp