Äckel-kryp!

Centaur

Trådstartare
När mina hästar går i en bestämd hage (den med mest gräs i för tillfället), så får dom på sig äckliga små blodsugande kryp. :eek:

Det ser ut som mini-fästingar och dom är helt svarta. Pyttesmå, ser dom inte alls innan dom sugit lite blod. :crazy:

Hästarna är switchade men det verkar inte dessa små äckel bry sig ett dugg om! dom sitter på benen och ibland mulen...

Vad kan det vara? är det nån sorts fästing? är dom farliga??

Sv: Äckel-kryp!

Det är mycket troligt att det är fästingar detta också...
Fast nymfer!.. De är mycket mindre än den vuxna fästingen.. Ser ut som du beskriver... som små pyttefästingar... mörka, nästan svarta till färgen.

Fästingar har tre utvecklingstadier. Larv, nymf och färdig fästing. De är blodsugare i alla stadierna.. Nymfer är vanligast på våren/försommaren. Eftersom de är så små så missar vi dem normalt sett...

Förstår vilka du menar och antar att dom kan ge samma problem som andra fästingar. Fast dom är jättesmå och går inte riktigt att "plocka" bort :( Ett tips - ryktsten funkar ganska bra. Bort måste dom ju på något vis.

Med farlighet menar du då spridandet av smitta?

Om jag förstått rätt så är nymferna i allmänhet inte lika stora smittbärare som de vuxna fästningarna. Helt enkelt för att de själva inte ännu fått smittan och således inte kan sprida den vidare..

Smittade blir de när de suger blod från ett smittat djur... Och så smittar de i sin tur när de angriper nästa djur...

Ja det var så jag tänkte, att dom inte kan ha hunnit bita så många smittade innan..

Ånej inte mer att oroa sig för!!
Hur små är dessa trevliga små djur?
En del fästingar är ju pyttesmå i det vuxna stadiet?

Hej, har samma problem i en av mina hagar. Hästarna har haft fullt av de här "småfästingarna" på benen. På mina har de varit ganska lätta att pilla bort, det ser nästan inte ut som att de lever längre.
Mina är ändå behandlade med switch men det verkar inte funka alls.
Undrar om man skulle kunna använda den nya sprayen på benen....?

nej man dom släpper när dom sugit klart... :crazy: och dom är INTE döda då tyvärr.

vet inte vad man ska göra när inte switch funkar?! :eek:

Liknande trådar

Katthälsa Jag bor på en plats där fästingar tack och lov än så länge är ovanliga. Jag har haft 4-5 st på 10 år (på katterna, inga på...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: Brie
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 290
Senast: Djurvän
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 804
Hästhantering Idag hände något som jag aldrig varit med om förrut! :eek: Jag hade inne min gamla ponny för skulle pyssla om henne lite, började ös...
Svar
12
· Visningar
2 462
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31