Ack så dum jag är:)

Q

Question

Trodde att min häst svängde av "trycket" tygeln gav..... Men vad fel jag hade:crazy:

Red i grimma och grimskaft igår.....:crazy:

Och när jag skulle svänga så "tryckte" jag grimskftet mot halsen och trodde att han skulle förstå att det var åt höger vi skulle gå.... men han gjorde 180 Grader om, till vänster...... Fatta att jag blev förvånad:confused:

OBSARVERA att jag inte tog något i grimskaftet, utan bara lade det mot halsen....

Så rätt... men ändå så fel.... :cry:

Tacksam för svar:)

Hur lär jag honom att gå undan för trycket av tygeln/ grimskaft?!?!

Han är mycket tränad i NH och kan det där med tryck å flytta.....

Sv: Ack så dum jag är:)

Jag försökte sitta rakt.... men uppenberligen så misslyckades jag med detta.... Jag red barbacka, och har gjort detta många gånger innan... men det var första gången i grimma som jag "red".... annars så har jag bara "åkt" häst i grimma, ex till och från hagen (jag vet att det är lathet, men jag gör det ändå ibland, och han har inte verkat ta skada av det:))

När jag ridit i sidpull/ träns så lyssar han jättebra:love: .... och det gjorde han nu också, men det var JAG som gjorde fel..... Han UPPFATTADE som att jag sa vänster.... men jag MENADE höger.... och det var därför som det blev fel....

Men jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att höger tygel mot halsen= vänster och vänster tygel mot halsen= höger....:idea:

Tips! Ja, tack GÄRNA:rofl: :rofl:

När jag "lärde" min häst neckreining började jag från marken.
Jag hade tidigare tränat NH mycket så han gick undan för tryck mm.
Jag tog på träns eller grimman men tyglar på. Sen häll jag tygeln mot halsen och gav eftergift när han flyttade sig för trycket.
Detta gjorde jag några gånger på båda sidor varje dag.
När han lyssnade bra på det tränade jag på att hålla kvar tygel på halsen, och att han skulle sluta gå undan när trycket upphörde.

Väl uppe på hästryggen gick det bättre än vad jag trodde att det skulle, jag la bara tygeln på halsen, använde mig att vikthjälperna och vips så kunde min häst neckreining.

knapplån: Det som kan vara lite kruxit är att lära hästen att "ställa sig " åt rätt håll när man rider på en hand. Om man rider på böjt spår vill säja. Då är det innerskänkeln som talar om för hästen att han ska böja sig har jag lärt mig. Andra sätt?

Jag böjer alltid min häst efter innerskänkeln och jag håller ju också på att träna på neckreining. Då böjer faktistk min pålle sig om man gör det med innerskänkeln och liksom trycker på honm så han böjer sig runt skänkeln...

Det där om markarbetet med NH verkar ju jättesmart! Ska genast testa det på min pålle, det är lite lättare att få hnom att förstå "basen" då, utan en massa vikthjälper och så, bara att han fattar vad trycket betyder i första hand!! :D

Liknande trådar

Western Hej. Jag har ett varmblod som enligt tandläkaren helst ska gå på raka bett. Har provat ett vanligt 2 och 3-delat bett innan men han bara...
Svar
12
· Visningar
1 556
Senast: doleron
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Hästhantering jag började NH-träna min medryttarhäst för ett par veckor sedan med hyfsat gott resultat. jag har tagit hjälp av en tränare som har...
Svar
5
· Visningar
1 291
Senast: skuggi
·
Hästhantering Har en rätt så stark häst här hemma, som vid tryck av grimma/grimskaft dra iväg åt motsatt håll. Kan ta ett exempel. Reagerar han på...
2
Svar
24
· Visningar
4 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat