Absolut billigaste lösdriften

devilsdaughter

Trådstartare
Vi ska bygga lösdrift för 2 hästar, en D-ponny, en liten häst, båda kallblod. Vill att den ska vara så billig som möjligt, då den bara ska användas från mars till våren/sommaren, alltså ca 2 månader, högst provisorisk alltså. Till sommaren blir logen ledig och då ska lösdriften vara i ladan istället. Några ideer? Har sökt massa på google, men hittar inget som passar i detta fallet.. Jag är inte så händig, men mannen och svärfar är, men de verkar inte ha så mkt fantasi ;)

Sv: Absolut billigaste lösdriften

Jag tror att det blir en "lean-to" till en redan befintlig vägg/byggnad.

right%20lean%20to.JPG

Mirabal-lean-to.jpg

IMG_0883.JPG

Men gör den tillräckligt hög och bred för att kunna ha annat i den när hästarna inte är kvar. Tex tillräckligt hög för att traktorn ska få plats, eller för förvaring av balar, ved, etc.

Det svåra blir att få ihop något som då är billigt, provisoriskt och godkänt för att ha hästarna i.
Just billigt och hållbart går sällan ihop. Bor så att du har någon rivningsfirma i närheten? Ibland kan man göra riktiga fynd på sådana.

gammla lastbilsskåp ska kunna gå att få ganska billigt, kolla blocket och sök här i forumet det har funnits någon tråd om det. De är ju ganska smala men öppnar man bägge kortsidorna så kan ju ingen bli inträngd om du bara har två.

Bygg ordentligt och återanvänd virket till den nya lösdriften sedan istället. Bättre det än att riskera skadade hästar på grund av för vek konstruktion. Det finns också flyttbara ligghallar man kan köpa och sedan kan du sälja vidare om du vill.

Det allra billigaste och enklaste är kanske att inackordera hästarna i ett stall under mars och april? Tycker det låter lite onödigt att bygga en provisorisk lösdrift för så kort tid! Våra hästar (som bor i södra Halland) sätter knappt sin fot på lösdriften under tiden säg mitten av mars till november (bortsett från i juli när insektstrycket är som högst).

Men, som svar på frågan:

Vi har gjort en billig 'yttre' lösdrift till vår 'riktiga' lösdrift, en slags veranda :)

Den är bygg med betongplintar och stolpar med två-tre meters mellanrum, tre reglar på tvären och sen panel utanpå det (vi hittade 50 kvm färdigmålade brädor + lock på Blocket för 3000 kr!). Längst ned har vi trädgårdsplattor (Blocket, 5 kr st) som står på högkant. Som botten så har vi sedan ett lass väggrus. Taket är ett plasttak. Vi har ännu inte fodrat väggarna invändigt, vilket man eg måste för att det ska bli godkänd tjocklek nertill.

6 x 3 meter behöver ni nog bygga minst (hade det inte varit provisoriskt skulle jag kört på nära det dubbla) gärna med två dörröppningar ytterst på ena långsidan.

tycker INTE detta är något att föredra egentligen..
MEN om det ska va billigt och snabbt så föredrar jag detta hellre än att hästarna är ute utan något skydd alls..

1. Vill bara tillägga, Fri tillgång till hö, de är viktigt tycker jag eftersom de faktiskt håller värmen bättre då också vilket du förmodligen vet. ;)

Men ta 4st hörnstolpar (läs telefonstolpar) eller 3st på långsidan och en i mitten på kortsidorna.
Pressänning av de tjocka/tunga slaget.
Eventuellt lite plåttak. Du vet sånt billigt som finns på typ jem och fix..

Telefonstolpar finns ofta folk som skänker eller säljer för 100lappen..

* *

Glöm inte att baktill måste de vara en mittenstolpe, även framtill eftersom du måste ha en öppning och därav måste sätta pressenningen så att den "slutar" vid mittenstolpen fram.
Hajjar du?
Du behöver alltså 8st stolpar. Massa pressennningar och lite plåttak. :)

Men skulle inte våga säga att ja själv skulle använda en sådan här lösning om de inte bara gällde ett par dagar...Men bättre än ingenting?

Glömde säga.. Du behöver nog fler stolpar om du ska ha godkända mått dock.
Men räkna med ca 6x4m minst om de är småhästar. 10x5 hade jag nog inte gått under om det var mellanhästar eller stora.. Kanske ännu större.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 393
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033
Anläggning Hej! Hästtjej sedan barnsben men som tagit ett längre uppehåll pga livet. Sedan husköp har drömmarna om att äga häst igen väckts till...
Svar
11
· Visningar
2 211
Senast: a1agnlju
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 991
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama