Abortvirus

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare diamonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 153
Sv: Abortvirus

Jo visst vill firmorna sälja just "sitt" vaccin, och de är duktiga på att marknadsföra just det de har. Som du skriver får man försöka hitta en veterinär som är hyfsat insatt i ämnet, jag blev inte lite förvånad när SVAs hästveterinär inte kunde svara, jag trodde att det var de proffsigaste av alla.

Undrar lite bara...

Nafayette skrev:
"Vi vaccinerar...skulle bli väldigt dyrt att låta bli om oturen är framme."

Då undrar jag om du inte även har fosterförsäkring??
Eller vad är det annars som blir dyrt??
Själv försäkrar jag hellre mot kostnader än jag vaccinerar....

Fettso skrev:
"Jag kan bara svara att jag kommer vaccinera mitt sto mot det.
Kommer träna henne och tävla lite lättare klasser så det är därför."

Är det inte så att man ger första vaccinet vid 5 månaders dräktighet och du får ju bara tävla stoet till o med 4 månaders dräktighet??

nu e det ju så att jag e förstagångs"mormor" så mina funderingar kanske kan verka knäppa...men frågar man inte så får man inget veta...:crazy:

Nåt annat man bör vaccinera mot också??
Eller andra åtgärder som bör vidtas??
Jag tar gärna emot tips:)

Undrar lite bara...

Nafayette skrev:
"Vi vaccinerar...skulle bli väldigt dyrt att låta bli om oturen är framme."

Det kostar ca 20.000 per år att ha ett fölsto.
Upp till 10.000 i bokningsavgift.
Ytterligare kanske 10.000 för att få märra dräktig.
Lägg sedan till vaccinationer, transporter....

Dom ofödda föl som ägarna velat försäkrat har det varit värdebelopp på 50.000 och uppåt. Försäkkringen kostar från 7000 och uppåt.

Och sen för att ta ett exempel.
Sto A kastar i hagen. Navelsträngen tvinnad.
Vi och distriktaren får inte ut ungen. Klinik. Nedsövning, styckning.
2 veckor på klinik p.g.a. förgiftning/fång.
Summa 44.000 exklusive mediciner och veterinärbesök/sköljningar hemma.

Stoet trasig i cervix. Kan ej användas mer i aveln.

Så kan det också bli......

AM

Och själv tar jag naturligtvis hellre ett levande föl än ersättning för ett jag mist genom abortvirus.....det är ju liksom hela idén med att föda upp hästar.

Och...fosterförsäkrar gör jag bara i undantagsfall då det sanslöst mycket pengar för liten risk. Och risken försöker jag dessutom på alla sätt minimera även om jag självklart är medveten om att jag inte kan eliminera den.

Och...en försäkring täcker måhända de kostnader jag haft, vilket i min värld är långt ifrån det värde ett framtida föl kan komma att ha.

Lite OT - det känns helt galet att ex.vis betala en premie om 6.000 kronor för en försäkring på 30.000 kronor.

Rent krasst....om jag istället själv sätter undan 6.000 kronor för vart och ett av mina 4 dräktiga ston har jag faktiskt nästan "råd" att förlora ett föl om året (vilket vi också gjorde 2007) även om jag självklart hoppas att sånt inte inträffar.

Det var det mest dumma jag hört på länge!

Som nån annan skrev, man vill ju hellre ha fram ett levande föl, än att få en försäkring utbetald.

Eller ser du det som en affär, att fosterförsäkra för ett lite högre belopp, och sen se till att det är stor chans att stoet kastar, för att få ut pengar?:confused:

Det kostar ca 20.000 per år att ha ett fölsto.

Det har jag förstått, jag har betäckt för första gången i år :))

Dom ofödda föl som ägarna velat försäkrat har det varit värdebelopp på 50.000 och uppåt. Försäkkringen kostar från 7000 och uppåt.

Kan man alltså försäkra fostret för 50000:-??
Enl mitt bolag försäkrar man fostret för den summa man lagt ut, dvs ca 10 - 15 000:- och den premien låg på ca 1200:-....

Och sen för att ta ett exempel.
Sto A kastar i hagen. Navelsträngen tvinnad.
Vi och distriktaren får inte ut ungen. Klinik. Nedsövning, styckning.
2 veckor på klinik p.g.a. förgiftning/fång.
Summa 44.000 exklusive mediciner och veterinärbesök/sköljningar hemma.

Stoet trasig i cervix. Kan ej användas mer i aveln.

Men går inte detta på stoets försäkring??
Och kan detta undvikas om stoet blir vaccinerat mot abortvirus??
(antagligen men jag är väldigt dåligt påläst!!)

Så kan det också bli......

AM

Inte roligt och heller inte billigt.
Jag uppfattade bara att du vaccinerade i STÄLLET för att försäkra...
men du kanske gör både ock??

Jag trodde i min enfald att alla försäkrade sina foster, för min har det varit ett självklart alternativ.

MEN, jag hade ingen aning om DE premierna som ni presenterar för mig. I mitt fall har jag bara tänkt få tillbaka de pengar jag lagt ut OM stoet kastar. Fölets FRAMTIDA värde har jag inte ens funderat över. Skillnaden är väl att detta är min "hobby" medans NI kanske lever på det??

Men NATURLIGTVIS gör jag allt som står i min makt för att hästen ska ha det gott och inte utsättas för risker!!

(så det blir nog en spruta också :) trots att jag har eget litet stall m 2 hästar)

DET var det DUMMASTE JAG har hört!!

Det där var inte ens nödvändigt!
Jag till o med skrev att jag var novis på området....

Fortfarande känns det inte som om vi i tråden diskuterar samma sak..

Du fortsätter diskutera kostnader som ersätts....medans flera av oss andra diskuterar våra ston och föl.

Jag vaccinerar inte mot kostnader..........utan för att jag efter mycket planerande och funderande åtminstone tror att jag valt en hingst till mitt också mycket noga utvalda sto som kommer att ge ett fantastiskt föl och naturligtvis då vill ha både ett levande föl och kunna fortsätta avla på mitt riktigt bra sto.

Då vill jag alltså inte att hon kastar....både för att jag då förlorar fölet och för att det innebär stora risker för stoet......och mot det hjälper inga försäkringar i världen...

Såsom jag skrivit ovan väljer jag att inte försäkra...och DET är enbart ekonomiska överväganden som ligger bakom det beslutet...

Men..jag väljer att vaccinera och vidta alla andra försiktighetsåtgärder...och då i första hand inte av ekonomiska skäl....

Den ursprungliga frågan var:
Vaccinerar ni mot abortvirus? Varför eller varför inte?

Du svarade att det blev för dyrt att inte vaccinera.

Jag undrade VAD som blev så dyrt (eftersom JAG inte tycker att 1200 spänn i försäkringspremie var så dyrt) och DU förklarade att försäkringspremien minsann låg på 6000:-.
DET ÄR DYRT!! Instämmer!! Skulle heller inte försäkra med den premien! Så jag förstår precis vad du menar.

Där hade JAG nöjt mig och diskussionen är fortfarande inom ramen av trådskaparens fråga. Men när jag får höra att jag tänker mer på pengarna än på hästen, då kan jag inte låta bli att svara. :(

Så återigen skriver jag:
Skillnaden är väl att detta är min "hobby" medans NI kanske lever på det?? Men NATURLIGTVIS gör jag allt som står i min makt för att hästen ska ha det gott och inte utsättas för risker!!

OCH, jag har också lagt ner massor tid o möda på att välja rätt hingst. Stoet jag har betäckt är min enda häst och mitt allt, henne vill jag för allt i världen inte mista. Gör jag det, så kan jag inte utan försäkringens hjälp knappt ens få en ny häst, då min ekonomi inte tillåter det.

Att JAG sen väljer att fosterförsäkra för att inte förlora både mina pengar OCH fölungen, och bara tänker försäkra för de kostnader jag faktiskt har, till en försäkringspremie på 1200:-(och inte försäkra upp för det bebisen faktiskt kommer att vara värd) betyder väl inte att jag är mera fokuserad på pengarna än på fölungen??

Så mitt svar är alltså: Ja, jag kommer nog vaccinera för att jag är rädd om fölungen OCH jag försäkrar, för pengarna jag lägger ut har jag inte råd att bli av med.

NU hamnade vi utanför ämnet, är hemskt lessen för det, men jag måste ju få försvara mig:crazy::crazy:
Jag är inte ute efter att tjafsa eller att avgöra vem som gör rätt eller fel, jag är ju helt grön på området.

Men för nybörjare kanske det finns ett annat forum...

Nu var det nog inte jag som skrev att det blev för dyrt att inte vaccinera...

..och min mening var heller inte att uttrycka att Du inte bryr Dig om Ditt sto eller föl....och jag har inte heller skrivit något sådant..

Däremot var det DU som jämförde vaccination med försäkring....ingen annan...

Du skrev att Du hellre försäkrade än vaccinerade.....och försäkringar varw väl inte vad tråden handlade om....eller?????????

Några av oss andra försökte då förklara att vi kanske inte riktigt såg vaccination respektive försäkring som alternativ till varandra eftersom de skyddar helt olika intressen...

I nästa inlägg Du gör undrar Du återigen om stoet i det hemska exemplet med kastning inte var försäkrat.....

Genom det återförde DU diskussionen till att återigen handla om försäkringar och alltså ekonomisk ersättning......

Och....jag lever INTE av hästaveln även om den är en del av vår verksamhet.....men jag är väldigt rädd om våra hästar.

6 dräktiga ston i stallet i år. Inga av dem vaccineras. Vi försöker hålla dräktiga ston i sin egen hörna av stallet + egna hagar men de sköts av samma personer. 1 häst åker ut och tävlar året om i stallet.
Vi har heller ingen fösterförsäkran.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
351
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 902
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 526
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
886
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka