Abortvirus

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare diamonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 153

diamonia

Trådstartare
Vaccinerar ni mot abortvirus? Varför eller varför inte?

Har ni avelsstona skilda åt från andra mer aktiva hästar?

Vaccinerar ni hela stallet om ni har tävlingshästar?

Vad kostar en vacc?

Sv: Abortvirus

Jag kan bara svara att jag kommer vaccinera mitt sto mot det.

Kommer träna henne och tävla lite lättare klasser så det är därför.

Vi vaccinerar inte.

Har två stall och därmed avelsstona och unghästarna i ett och tävlingshästarna i ett. Hagar långt ifrån varandra och oftast olika personer som hanterar hästarna. Risken att de skulle drabbas finns alltid ändå, men vi har gjort vad vi kunnat för att minimera risken. Vaccination är ju inte heller hundraprocentig.

Jag vaccinerar inte.
Har inte heller några tävlande hästar i stallet.

Jag vaccinerar mot abortvirus för att minska risken för infektion, jag vet att det ej är 100 procentigt säkert ändå, men som sagt det minskar risken jämfört med att inte vaccinera.

Avelsstona står i ett eget stall med egna hagar, stallet ligger ca 200 m från annat stall där tävlingshästar finns.

Alla hästar vaccineras en gång var 6:e månad, föl grundas från månad 4.

Själva dosen kostar 160:-/styck för Equilis resequin ( innehåller även influensavaccin) som jag använder, sedan tillkommer andra kostnader för veterinären (resa, inställelse osv.)

Länk till mer info om vaccinet http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=20010518000076&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Jag har aldrig vaccinerat mot det, och kommer inte att göra så iår heller.

Har ingen "rörelse" i stallet under vinterhalvåret, så risken att de ska drabbas är mkt liten.

Jag är över huvud taget emot att vaccinera för allt möjligt...lite i onödan känns det som ibland...

Vi vaccinerar...
Skulle bli väldigt dyrt att låta bli om oturen är framme.

Inga resande hästar i närheten av fölmärrarna.

AM

Vaccinerar inte.
Från september så kommer det inte in några nya hästar i fölstonas lösdrift.
Vi har sen knappast någon kontakt med tävlingshästar alls under vinterhalvåret.
Skulle det komma nya hästar till gården under hösten-vintern så hanterar jag inte de olika grupperna av hästar med samma kläder.

Det finns ju ingen anledning att vaccinera så länge avelsstona är ordentligt avskilda ifrån tävlingshästar.
Men man får dock inte glömma att smitta även följer kläder, o dyl.

Hos mig står bara avelston + årsföl.

*lånar*

Här har vi tidigare inte vaccinerat eftersom det är synnerligen begränsad rörelse på hästarna här under vintertid...
Men..förra året fick jag upp ögonen för just Equlis Resequin som ju som Elle12 skrivit kombinerat abortvirusvacc med influensa och influensa har jag även tidigare vaccinerat avelsstona mot...så då gick det alldeles utmärkt att s a s slå två flugor i en smäll.

Jag vaccinerade alla fyra dräktiga stona härom veckan då det var dags för påfyllningsdosen och kostnaden för vaccinet var 600 kronor för alla fyra och för oss känns det överkomligt även om vi naturligtvis vidtar alla säkerhetsåtgärder kring stona ändå då inget vaccin är heltäckande.

Våra veterinärer här har mer och mer frångått trestegsvaccinet och rekommenderar istället resequin....

*lånar*

Här har vi tidigare inte vaccinerat eftersom det är synnerligen begränsad rörelse på hästarna här under vintertid...
Men..förra året fick jag upp ögonen för just Equlis Resequin som ju som Elle12 skrivit kombinerat abortvirusvacc med influensa och influensa har jag även tidigare vaccinerat avelsstona mot...så då gick det alldeles utmärkt att s a s slå två flugor i en smäll.

Jag vaccinerade alla fyra dräktiga stona härom veckan då det var dags för påfyllningsdosen och kostnaden för vaccinet var 600 kronor för alla fyra och för oss känns det överkomligt även om vi naturligtvis vidtar alla säkerhetsåtgärder kring stona ändå då inget vaccin är heltäckande.

Våra veterinärer här har mer och mer frångått trestegsvaccinet och rekommenderar istället resequin....

Blir lite førvånad øver att dina veterinärer gør så.

Rent EHV (Abortvirus)-vaccin som ges månad 5, 7 och 9 ges med indikationen att førbygga abort/fosterdød/tidig død av føl pga EHV infektion. Vaccinet är inte 100% men økar vesentligt chanserna att foster/føl øverlever om stoet blir infekterar.

Kombinationsvaccinet hästinfluensa och EHV har ju en helt annan indikation; nämligen att reducera sjukdomar i luftvägarna, se kopierat från FASS-texten nedan.

EHV ger ju luftvägssymptom (och kan ge neurologiska symptom men mer ovanligt). Enligt den information jag lyckats samla:

Att følja samma regim som før influensavaccination får upp antikroppstitern nog før att skydda mot luftvägssymptom men før att få ett aktivt skydd mot Abortsymptomen krävs en annan antikroppstiter och tätare vaccinationer. Det är inte lämplogt att ge kombinationsvaccin så tätt som krävs før att vaccinera mot abort/forter/føldøds-symptomen av infektionen pga influensakomponenten i vaccinet.

Detta är den information som jag fått tidigare efter en hel del aktivt informationssamlande. Sedan kan det ju komma nya data och i så fall vill jag gärna ta del av dem.

Kopierat ur FASS ang indikationen før Vaccin mot hästinfluensa och ekvint herpesvirus/EHV/"Abortvirus"

Indikationer
Aktiv immunisering av hästar för att reducera sjukdomar i luftvägarna orsakade av ekvint herpesvirus typ 1, ekvint herpesvirus typ 4 och av ekvint influensavirus A/equi 1 och de aktuella amerikanska och europeiska stammarna av influensavirus A/equi 2.

Blir lite førvånad øver att dina veterinärer gør så.

Rent EHV (Abortvirus)-vaccin som ges månad 5, 7 och 9 ges med indikationen att førbygga abort/fosterdød/tidig død av føl pga EHV infektion. Vaccinet är inte 100% men økar vesentligt chanserna att foster/føl øverlever om stoet blir infekterar.

Kombinationsvaccinet hästinfluensa och EHV har ju en helt annan indikation; nämligen att reducera sjukdomar i luftvägarna,

Exakt det du skriver har våra veterinärer också sagt.

Frågade eftersom kombivarianten är ju klart enklare att hålla på med.
Men jag blev avrådd då den vaccinationsvarianten inte täckte på samma vis som Duvaxin.

AM

Våra stationsveterinärer har rekommenderat Resequinvaccinationen istället för trestegsvaccinationen och därför har jag gått över till det.

Stort tack för informationen...här trodde man att man visste något och inte tusan stämde det...:)))
Det här måste jag återigen ta upp till diskussion med våra veterinärer. Jag vill åtminstone inför mig själv kunna motivera mina val kring dessa vaccinationer och efter att ha läst denna info känns det inte solklart alls längre.

Min förklaring från veterinären är att Resequinet innehåller ett adjuvans, ett medel som förstärker effekten av vaccinet, genom att det kickar igång immunsystemet och ger en högre titer antikroppar som då håller en längre tid än vad vaccinationen med Duvaxyn gör. Enligt min veterinär så motverkar båda vaccinerna EHV-1 och EHV-4 som kan ge luftvägsinfektion, och EHV-1 kan även orsaka abort och båda vaccinerna förebygger abort orsakade av EHV-1, enligt henne ger de ca 60% skydd om man skulle få in något av dessa i stallet om hästarna är vaccinerade.

Nu när jag läste detta så kollade jag upp vaccinerna, och vad jag kan se så innehåller Duvaxyn inget adjuvans, däremot innehåller Resequin ett adjuvans som heter Immunostim.

Min förklaring från veterinären är att Resequinet innehåller ett adjuvans, ett medel som förstärker effekten av vaccinet, genom att det kickar igång immunsystemet och ger en högre titer antikroppar som då håller en längre tid än vad vaccinationen med Duvaxyn gör. Enligt min veterinär så motverkar båda vaccinerna EHV-1 och EHV-4 som kan ge luftvägsinfektion, och EHV-1 kan även orsaka abort och båda vaccinerna förebygger abort orsakade av EHV-1, enligt henne ger de ca 60% skydd om man skulle få in något av dessa i stallet om hästarna är vaccinerade.

Nu när jag läste detta så kollade jag upp vaccinerna, och vad jag kan se så innehåller Duvaxyn inget adjuvans, däremot innehåller Resequin ett adjuvans som heter Immunostim.

Var hittade du info om de enskilda komponenterna i Duvaxyn EHV? Vad jag vet finns det inte att finna på www.fass.se då det väl är ett licenspreparat?. I øvriga Duvaxyn vacc används karbomer/aluminiumhydroxid som adjuvans. Varfør skulle de välja att inte använda det i Duvaxyn EHV?

I vet fass står endast luftvägssjukdom som indikation før Resequin. Varfør har man inte abort/fosterdød/føldød som indikation? Finns det studier gjorda på den indikationen som visar lika gott skydd?

Nyfiken, vill lära mig.

Om Adjuvans

Det jag skrev innan var vad min veterinär sa.

Jag kontaktade båda läkemedelsföretagen i eftermiddags för att ta reda på hur det var och fick ett papper faxat till mig från Vetpharma som tillverkar Duvaxyn. På det papperet står detta på indikation:" Förebyggande mot luftvägsinfektion orsakade av Equint herpesvirus I och 4. Förebyggande mot abort orsakad av Equint herpesvirus." Innehållet i Duvaxyn EHV I + 4 enligt faxet är följande; Na2HPO4 11,93 mg, NaH2PO42H2O 2,23 mg, Carbopol 6,00 mg. Vatten för injektionsvätska 1,5 ml

Från Intervet fick jag informationen att deras vaccin är riktade mot samma EHV-1 och EHV-4 som Duvaxyn är, och att deras vaccin triggar igång immunförsvaret bättre med en nyare sorts adjuvans som är tillsatt. Man har inte gjort några kliniska studier gällande aborten på Resequin, endast gällande luftvägsinfektionen, och där ser man att effekten är densamma som med Duvaxyn när det gäller verkan av vaccinet mot EHV-1 och EHV-4, men att antikroppstitern är högre. På Intervet säger de att abortviruset orsakas av EHV-1 och immuniserar man mot det ska man inte heller få abortering. Enligt Intervet så är Duvaxynstudien med abortindikationen utförd på 5 föl varav 1 insjuknade och 4 blev immuna med Duvaxynvaccinet. I mina öron är 5 individer VÄLDIGT lite i en klinisk studie för att kunna dra några slutsatser på.

Det intressanta var att jag ringde SVA, men hästveterinären som jag kopplades in till där hade ingen aning om att det fanns två olika vaccin ens, så det är inte så lätt att veta hur man ska göra när veterinärerna säger olika eller inte vet själva tycker jag.

*kl*

Min veterinär avrådde mig från vaccinera mot abortvirus eftersom vi inte har någon 'ruljans' i stallet. Han sa också att det skall vaccineras tidigare nu än den tidigare rekommendationen om 5/7/9 månader. Detta verkar dock ingen annan hört talas om men eftersom han är veterinär på ATG-kliniken så skulle jag tro att han vet vad han pratar om. Kan det vara så att det är en särskild sorts vaccin han pratar om?

De på Intervet som säljer Resequin sa att man rekommenderar månad 4 och månad 10 i dräktigheten för det vaccinet. Det kanske finns fler vacciner ute på marknaden?

Tack før all ny info :bow:

Som du skriver; är inte lätt att veta hur man ska gøra før att det ska bli så bra som møjligt när veterinärena säger olika.
Man måste nog hitta en veterinär med ett specialintresse før att få de senaste rønen.
Sedan är det nog lurt att gøra precis som du gjort :bow: att ringa firmorna som tillverkar vaccinen. Klart, deras mål är ju att sälja så mycket som møjligt men de får ju inte ljuga om resultaten.

Nu är jag ännu mer førvirrade; men på en høgre nivå...

Jag har fø vaccinerat även om jag verkligen är i "lågrisk". Vill gøra vad jag kan før att skydda hästarna och mina ofødda føl. Jag går ju på kurs iblan, någon som varit på kurs kommer till mig... osv.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
351
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 902
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 526
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
886
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka