Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*lånar*
Här har vi tidigare inte vaccinerat eftersom det är synnerligen begränsad rörelse på hästarna här under vintertid...
Men..förra året fick jag upp ögonen för just Equlis Resequin som ju som Elle12 skrivit kombinerat abortvirusvacc med influensa och influensa har jag även tidigare vaccinerat avelsstona mot...så då gick det alldeles utmärkt att s a s slå två flugor i en smäll.
Jag vaccinerade alla fyra dräktiga stona härom veckan då det var dags för påfyllningsdosen och kostnaden för vaccinet var 600 kronor för alla fyra och för oss känns det överkomligt även om vi naturligtvis vidtar alla säkerhetsåtgärder kring stona ändå då inget vaccin är heltäckande.
Våra veterinärer här har mer och mer frångått trestegsvaccinet och rekommenderar istället resequin....
Blir lite førvånad øver att dina veterinärer gør så.
Rent EHV (Abortvirus)-vaccin som ges månad 5, 7 och 9 ges med indikationen att førbygga abort/fosterdød/tidig død av føl pga EHV infektion. Vaccinet är inte 100% men økar vesentligt chanserna att foster/føl øverlever om stoet blir infekterar.
Kombinationsvaccinet hästinfluensa och EHV har ju en helt annan indikation; nämligen att reducera sjukdomar i luftvägarna,
Min förklaring från veterinären är att Resequinet innehåller ett adjuvans, ett medel som förstärker effekten av vaccinet, genom att det kickar igång immunsystemet och ger en högre titer antikroppar som då håller en längre tid än vad vaccinationen med Duvaxyn gör. Enligt min veterinär så motverkar båda vaccinerna EHV-1 och EHV-4 som kan ge luftvägsinfektion, och EHV-1 kan även orsaka abort och båda vaccinerna förebygger abort orsakade av EHV-1, enligt henne ger de ca 60% skydd om man skulle få in något av dessa i stallet om hästarna är vaccinerade.
Nu när jag läste detta så kollade jag upp vaccinerna, och vad jag kan se så innehåller Duvaxyn inget adjuvans, däremot innehåller Resequin ett adjuvans som heter Immunostim.