Abortspruta. Era efarenheter?

Lupin

Trådstartare
Jag står ev inför ett svårt beslut efter undersökningen imorgon. Om tiken inte bara är rejält skendräktig (hoppas! hoppas!) så måste jag bestämma mig för om jag ska spruta henne eller inte. Det känns som ett val mellan pest eller kolera. :crazy: Så jag skulle alltså vilja veta allt om era erfarenheter av abortsprutor!

Sv: Abortspruta. Era efarenheter?

Vi gav abortspruta till vår tik för några år sedan. Då var hon tio år gammal. Hon hade inga problem av det. Bieffekter som jag förstått det KAN bli livmoderinflammation.

Tack för ditt svar!

Ingen annan som vill dela med sig till en orolig själ?

Tack för ditt svar!

Ingen annan som vill dela med sig till en orolig själ?

Numera finns ju abortsprutor i form av det hormon som valparna utsöndrar inför förlossningen. Det borde alltså inte vara större risk att ge sprutan än att låta tiken gå tiden ut.

Ju fler jag hör säga det, desto bättre känns det! ;) :)

Förhoppningsvis behöver jag inte göra nåt val, förhoppningsvis visar det sig att min lilla snuffsa bara är skendräktig. Men nu har t.o.m. de främre spenarna blivit rosa. Fast det betyder kanske inte heller något eg? :confused:

Bara drygt 8 timmar kvar till undersökningen.

Min fick livmoderinflammation. Jag talade ändå med flera djursjukhus och veterinärer innan om sambandet spruta - livmoderinflammation, erftersom man hör så mycket. Det var förstås olika bud på varje ställe :confused:

Vi valde att spruta för tiken vägde knappt två kilo och var inget avelsmaterial, det var ju förstås en tjuvparning också. Detta var den nya sortens sprutor, med mindre risk för inflammation tydligen. Ganska snart blev hon dålig och vi tyckte det var lika bra att veterinären kastrerade henne på samma gång. Det visade sig att fostren inte ens hade aborterats ... (Fast de kanske skulle resorberats om hon inte blivit sjuk? Någon som vet får svara.)

Men detta är ju bara en erfarenhet förstås. Valet denna gången var inte så svårt och risken värd att ta eftersom tiken inte har något avelsvärde. Dessutom är det inte otroligt att dräktigheten hade slutat med snitt.

Hur långt gången var tiken när hon sprutades? Om hon hade gått tillräckligt länge för att skelettet i fostren hade börjat mineraliserats kan inte kroppen ta hand om dem utan då måste fostren stötas ut ur kroppen.

I vilket fall som helst behöver jag tack och lov inte bry mig om nåt val mellan pest eller kolera! :banana:

Kommer inte ihåg, det var några år sedan. Men antagligen sprutades hon tidigt eftersom hon blev "tagen på bar gärning". De skulle alltså ha resorberats om hon inte blivit sjuk då (?). Konstiga var bara att veterinären tyckte att det var lite underligt att hitta tre foster.. Och det är en klinik med väldigt bra rykte.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
476
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 815
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 777
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 215
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka