Constance

Trådstartare
Visst kan man göra det på häst?

Hur går det till?
Hur tidigt/sent i dräktigheten kan man göra det?

Måste man ha speciella skäl? Då menar jag, t.ex. tjuvbetäckning, skada på föl/sto, inseminerat med fel hingst på en seminstation?

Hur mycket kostar det?
Kan distriktsveterinären göra det?

När jag frågade under Hästvård fick jag tips om att fråga här istället :)

Sv: Abort

Skälen är ju hästägarens. Men man kan göra "abort". Antingen klämmer veterinären den ena fosterblåsan eller så kan man spruta med Dinolytic. Båda bör ske relativt tidigt i dräktigheten.
Finns säkert fler sätt än de jag nämner. Lämnar över frågan till övriga buke då min erfarenhet är begränsad vad gäller att utföra åtgärd på längre gående än runt 30-45 dygn.

Vi hade en ettåring som betäcktes av grannens hingst förra året. Vi sprutade henne flera gånger innan hon till slut kastade. Det gick så långt att vet. inte ville spruta fler gånger utan vi bedömde fölningsriskerna som mindre än att fortsätta trycka i en unghäst hormon.

Gira

Tack för ditt svar!!
Hur gick det för ettåringen? Var hon fortfarande dräktig efter sprutorna?

Men måste vet. få "bekräftat" att stoet är dräktigt? Alltså via ultraljud eller blodprov?
Kan man ge sprutor även om man inte är säker på dräktigheten eller väntar man hellre tills man vet säkert? Alltså om stoet inte varit dräktigt längre än ca 20 dagar?

Jag vet hästägare som sprutat sina ston "förebyggande" efter att de blivit tjuvbetäckta i hagen.
Låter dock rätt oseriöst att göra utan efterkoll av UL, speciellt med Girasols berättelse om hur svårt det var att spruta bort fostret på sin 1-åring.

vid 20 dygn kan man spruta "för säkerhets skull" om man vet att en hingst har varit på oönskat besök i stohagen eller nåt sånt, men det är ju bättre att kolla stoet först - är hon dräktig så borde veterinären kunna se det på ultraljud nu.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 421
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka