Abbie ska på massage

MissFideli

Trådstartare
29/11 ska hon till en massör. Ska bli jättespännande att se hur hon reagerar.

Nån mer som haft sin katt hos massör? Det är ju vanligare på hund.

Sv: Abbie ska på massage

Nej, har aldrig haft katt hos massör, däremot berättade min hundmassör att hon var väldigt tveksam till att ta emot katter eftersom det tydligen kan sätta igång deras könsdrifter vid massage samt att en del blir fullständigt rabiata... :crazy:

Det är lite kul, jag har ofta katter på massage här, man tor inte att de har problem, men jag skulle vilja säga att de har massor, massor av problem och ofta relaterat till deras små egenheter....:p

Fröken ifråga har inga könsdrifter eftersom hon är kastrerad. Vi får se hur det funkar, går det inte så går det inte. Så är det ju med alla djur.

Har du masserat nån katt med medfödd patellaluxation? Hon pratade om att eftersom katten är i princip symptomfri nu, så finns risken att hon börjar halta om man tar bort spänningar som nu gör att allt hålls på plats. Men samtidigt tror jag inte att dom orkar med spända muskler i längden. Det är det enda jag är rädd för, att det ska visa sig att luxationerna är värre än vad dom verkar vara.

Det har jag inte, däremot hundar. Vad som är viktigt är ju att du påtalar det för massören samt att hon/han inte släpper på mer spänningar än nödvändigt. Att mestadels koncentrera sig på länd och nacke tror jag räcker.

Det är viktigt att ha kvar stbailitet även om den är i form av låsningar.

Hon vet det. Massören alltså. Men det lär tas upp igen när vi kommer dit.
Den är dubbelsidig också, så det är väl ryggen och länden som får ta stryk om hon avlastar antar jag. Men hon är glad och busig och har inga hakningar eller problem, mer än ostadigheten.

Jag är lite nervös måste jag erkänna, jag hoppas jag gör nått som är bra för henne.

Det är ju som sagt vanligare på hund än katt, men dom kanske funkar likadant med denna typ av defekt/problem?

Klart att du är nervös men jag beundrar dig för att du vågar prova, det är ju en synnerligen ovanlig företeelse att ta sin katt till en terapeut, många tycks tro att katten är det smidigaste djuret som finns...- katten inkluderat- ;) :D

Men så är inte fallet, allt från onda ryggar till sneda nackar till krokiga svansar, för att nämna något.

Tycker du gör helt rätt :p

Jag är jättenyfiken på hur det går!

Carola- Har du hittat späningar av psykiska orsaker? Jag misstänker att min hane blir lite spänd och låst i hela kroppen om han stressar, han får påtagligt sämre koordnination och balans då.

Ogillar han människor han inte känner också? Katter som är som du beskriver vill helst inte ha främmande människor inpå sig, mest för att de brukar ha spänningar som smärtar i nacken och ryggen.

De vill inte att okända tar på dem.

Han är väldigt social och trygg även med främmande människor, men i övrig en mycket komplex herre. Lätt att bli svartsjuk, blir fysiskt dålig om han är ledsen, och behöver väldigt mycket bekräftelse. När han får den uppmärksamhet han behöver är en en trettonårig stojande kattunge, får han det inte sitter han tillbakadragen i ett hörn. Han har bytt ägare ett par gånger i sitt liv så jag tror han fortfarande är lite rädd för att överges (han har aldrig blivit övergiven på riktigt, omplacerad för att slogs väldigt mycket som fertil).

Den lilla damen vi har är inte alls lika komplex, hon är antingen överlycklig eller förbannad, antingen spinnande i famen eller klängande i gardinerna. Hon är bättre på att ta vad hon behöver, Hanoo väntar på sin tur.

MissFideli skrev:
Fröken ifråga har inga könsdrifter eftersom hon är kastrerad. Vi får se hur det funkar, går det inte så går det inte. Så är det ju med alla djur.
Det kan dom ha ändå... :crazy: Siri blir helt tokig när man borstar henne. Först tycker hon att det är jätteskönt, sen blir hon bara knäppare och knäppare, sen börjar hon bitas...

Och husse klappade henne när hon låg på min rygg. Först började hon bara stångas riktigt ordentligt i nacken på mig, sen började hon bitas rejält! Fast jag skrikskrattade att hon skulle sluta bara fortsatte hon! Och det är verkligen könsdrifter, trots att hon är kastrerad sen 4 år tillbaka.

Men massage på katt!! Min första tanke vara att ingen av mina älsklingar skulle gå med på det. Möjligtvis Siri, men inte Mis! Ingen främling får kladda på henne!! :D

Vad bra!! Tack :bow: Men ändå, tänk om hon blir jättedålig? Om det nu är så att musklerna är spända, jag har ju ingen kunskap om sånt, men jag tycker hon väldigt ofta sträcker ut bakbenen när hon ligger ner. Alltså sträcker på bakbenen.
Sen är det en stor katt, hon väger nu ( i topphull) strax över 5 kg. Och hon kommer troligen fortsätta bredda sig något i 2 år till (sen ras). Så jag får väl göra allt för att hon inte blir för överviktig, gissar att knäna inte mår bra av för mycke tyngd när dom redan är dåliga.

Det där med att katten tror dom är smidiga håller jag med om. När 2 blomkrukor åker i golvet så får man ofta en blick av katten som säger "Vad 17 kastar du dom i golvet för???" Att dom själva vält ner dom finns inte i denna värld.

Senast ändrad:

CarolaLind skrev:
Ogillar han människor han inte känner också? Katter som är som du beskriver vill helst inte ha främmande människor inpå sig, mest för att de brukar ha spänningar som smärtar i nacken och ryggen.

De vill inte att okända tar på dem.

Det där var intressant!! Min ena hona, inte den som ska på massage, är extremt hård i psyket. Det kommer från p-piller troligen och har blivit "kroniskt". Hon ballade ur totalt på en utställning och är sen dess väldigt svår att göra saker med. Och tycker inte om andra katter. Blev bättre efter kastrering, men inte bra.
Men iaf. Efter den utställningen hon smällde på så fick jag inte ta på hennes huvud på ca 4 dgr. Det har hänt igen, när hon ballar ur (smäller som vi säger på kattspråk) så får man ofta låta bli huvudet. Pratade med veterinären om det och det finns inga belägg för att katter kan ha huvudvärk, men inte heller några som säger att dom inte kan ha det. Så jag och veterinären trodde på nån form av migrän/spänningshuvudvärk.
Hon är speciell mot främlingar, man får ta på henne, men bara lite och bara på vissa ställen av kroppen. Annars säger hon ifrån. Hon gnäller mycket och kan hojta till och i vissa fall slå till med tassen utan klor ute. Händer mot mig också, men jag har ju lärt mig att läsa av henne så jag ser när jag ska sluta för att hon inte ska göra så.
Men huvudvärken då, kan det sitta i nacken? Man får klappa henne på skulderbladen och även massera henne i nacken lite grann, men som sagt inte klappa henne uppe på huvudet.

Massören håller också på med homeopati. Yoga får ibland små sår på huvudet/halsen. Inte ofta och inte stora sår, utan bara små. Massören pratade om att dom kan få exem och annat vid mentala problem, så jag funderade lite på om Yogas sår kommer av samma anledning? Att Yoga har ett mått av mentala problem är ju klart, att dom kommer från p-piller är också i princip klart. Det händer att dom får humörsproblem av sådana, och antagligen gjorde det och nått som hände på utställningen att det satte sig så pass långt in som det gjorde.

Sirisiri skrev:
Det kan dom ha ändå... :crazy: Siri blir helt tokig när man borstar henne. Först tycker hon att det är jätteskönt, sen blir hon bara knäppare och knäppare, sen börjar hon bitas...

Och husse klappade henne när hon låg på min rygg. Först började hon bara stångas riktigt ordentligt i nacken på mig, sen började hon bitas rejält! Fast jag skrikskrattade att hon skulle sluta bara fortsatte hon! Och det är verkligen könsdrifter, trots att hon är kastrerad sen 4 år tillbaka.

Men massage på katt!! Min första tanke vara att ingen av mina älsklingar skulle gå med på det. Möjligtvis Siri, men inte Mis! Ingen främling får kladda på henne!! :D

Abbie är rätt blyg av sig, men min kompis är totalföräldskad i Abbie och kan inte låta bli att lyfta upp och gosa med henne. Min kompis har träffat Abbie kanske 5 ggr allt som allt, och sist när hon kom så ropade hon på Abbie och Abbie sprang emot henne???? :love: :love: :love:
Så Abbie har vi kört tvångsgosning med. Lite mer för varje gång. Så hon blir mer och mer framåt för varje gång, som sagt. Men katter är ju oftast svårare så än hundar. Därför är det första besöket uppdelat i 2. Den 29 ska vi mest dit för att träffa massörer, hon och Abbie ska få träffa varandra och prata lite och massören ska känna lite på Abbie. Sen ska vi dit veckan efter och det är väl egentligen först då massagen börjar. Inte på riktigt, men då ska hon börja massera mer.
Hon sade att många katter ju är lite speciella, men dom flets lär sig tycka om det med tiden. Och sen är det ett bra komplement till veterinären, så hon blir lättare att hantera hos veterinären (Abbie är väldigt snäll där med) och även att hon får åka bil utan att komma till nått ställe där det gör ont eller stressas.

MissFideli skrev:
Så Abbie har vi kört tvångsgosning med. Lite mer för varje gång.
Tvångsgosning, är det det det kallas!!!?? :rofl: Det har husse också gjort. I början tyckte jag mest synd om henne, men nu ligger hon så snällt och låter sig bli gosad och pussad på nosen när man tar upp henne. Kanske ska låta alla som kommer på besök göra det också! Om de får tag på henne! :D Det är knappt att jag kan fånga henne om hon är pigg och på bushumör. Hon galopperar iväg som en avlöning bara man tittar på henne då! :D:love:

Ja det verkar vara enormt mycket bus i dom linjerna. Här får man nästan sova med hjälm på sig när dom gör sina nattrace. Och Abbie piper när hon leker :love: Så söt är hon!!

Jag hade försummat Abbie lite (läs 'ganska mycket') första året. Hon verkade tycka mest om sin mamma, så jag gjorde inte så mycket med henne, hon tog inte kontakt själv så jag trodde inte hon var intresserad. Men när jag fick ta bort Fia så började jag tänka igenom det där, det blev ju mer märkbart när man bara har 2 katter kvar. Och ju mer jag funderade, ju sämre samvete fick jag. Lilla gumman!! Så då började operation tvångsgosning, såfort jag hade möjlighet så strök jag henne över ryggen, lyfta upp korta stunder osv. Henne fick man också dra åt sig i farten då.
Det dröjde bara någon vecka innan resultatet började visa sig och nu är hon en helt annan katt. Social, kontaktsökande och mysig. Det är sällan hon kommer och lägger sig bredvid en, men hon tittar otroligt mycket på mig och det får hjärtat att nästan stanna :D Och hon kommer fram och stryker sig lite lätt mot mig, följer efter mig när jag går runt här hemma och jag får lyfta upp henne och så utan problem.

Det är ju tack och lov kontrollerat bus, mest rejs genom hallen och sen är det bra. Men det är lite jobbigt om man måste få tag på henne. Sånt känner hon ju på sig också, så då måste man lura henne!

Jag lät också Mis vara mycket ibörjan eftersom jag tycker att katterna själv ska få ta kontakt. Men sen nya husse kom in i bilden så har jag ändrat inställning till det där, för hon ÄR mer villig till kontakt nu än tidigare. Hon kommer alltid och gosar, stryker sig och kurrar på morgonen, innan vi gått upp, men övriga tider händer det i princip aldrig. Är hon därmot trött och ligger och vilar får man gosa hur mycket som helst på henne och det duger för mig. Hon har inget emot att få 20 pussar på raken mitt på nosen eller på tassarna och det är garanterat husses förtjänst. Nu vet hon ju att vad vi än gör med henne så är det inge farligt och att vi slutar efter en stund. Inget att bry sig om liksom.

Jag kanske ska utveckla det där till att ta upp Mis i knät mer och hålla henne kvar en liten stund där. Bara en enda gång har hon frivilligt hoppat upp i nåns knä och det var en gång när husse satt vid köksbordet. Jag tror att hon kom på sig själv i samma ögonblick som hon hoppade, för hon hoppade ner lika fort och såg väldigt förvånad ut! :D

Igår när vi åkte hem från jobbet berättade jag för min sambo om tvångsgoset du beskrivit och att vi skulle börja ta upp Mis mer i knät och så.

Senare på kvällen låg vi i soffan och tittade på TV och då kom Siri som ALLTID och lade sig uppepå oss och började kurra. Då sa Anders:
- Det är ju Siri som tvångsgosar oss!!
Jag skrattade, för det stämmer ju verkligen!!! :D

Hur är det med Mis övriga släktingar förresten, har de också "hunddrag"...? När Mis ligger på golvet ligger hon alltid precis som en hund! Har aldrig sett en katt ligga på det sättet! Och igår kväll lekte hon med sin boll som varit försvunnen ett bra tag. Efter ett tag tog hon den i munnen och gick iväg och gömde den!!! Hon ser precis ut som en liten Golden retrivervalp!!! :idea:

Båda mina kånkar runt på leksaker iaf. Abbie kan leka i ett rum, går jag in i ett annat rum så bär hon med sig leksaken dit. Eller hittar en ny. Yoga har alltid varit väldigt duktig på att apportera, Abbie gör det ibland men inte så ofta. Yoga gör det i princip varje kväll.

Hur det är med dom andra vet jag inte. Alltså Yoghurt och släktingar som bor kvar hos uppfödaren. Dom bor ju lite annorlunda, jag tror att ju större yta dom har, desto mer leker dom.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
466
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Min katt var hos veterinär i förrgår och fick öppnat en varböld (efter bitskada) och har drän. Hur länge är det vanligt att de är...
Svar
8
· Visningar
589
Senast: CFrisk
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama