aatt få sin häst utdömd

Sv: aatt få sin häst utdömd

just av den anledning jag INTE vill ta föl.. visst skulle de va mysigt.. men om den inte håller va 17 har man för nytta av den då....

Jag skulle också vilja veta hur det går till rent praktiskt. Mitt sto är utdömt av veterinär på klinik, jag ska bara ringa när jag vill att intyget ska skrivas ut då hon aldrig kommer att bli frisk, dock lider hon inte just nu. Skadorna var enligt vet solklara för att utdömning ska var aktuell.
Så hur gör man? Intyget ska väl skickas in till försäkringsbolaget antar jag, sen ska dom alltså besluta om utdömning innan avlivningen?
Hur lång tid brukar det ta och hur lång tid har man sen på sig att ta bort hästen?
Hur lång tid tar det sen att få ut försäkringsbeloppet och dras det av för ev slaktpremie?
Har aldrig tidigare varit med om att döma ut en häst trots många år i hästbranchen, oftast har vi bara tagit bort hästarna utan att försäkringsbolaget varit inkopplat....

Jag avlivade min ena häst för en vecka sedan.Detta var en ren sällskapshäst då han varit så sjuk i många år att han ej gått att rida. Han har dock inte lidit förrän nu i sommar då jag tog detta beslut. Min vet sa att jag skulle ringa till FB för de kunde nog ge ett beslut på telefon trodde vi med den sjukdoms historian han hade. (detta var en häst som kostade FB mycket pengar i många år.)
Men icke heller, de sa att vet var tvungen ut och göra en besiktning och sen skulle jag skicka in det pappret.
Vet kom ut på fredag em, gjorde en besiktning.
Jag faxade iväg besiktningspappret på söndagen på måndag morgan kl 0820 fick jag ett meddelande om att en avlivning var helt okej.
Ringde då vet. Vi bestämde tisdag em. På onsdagen kom lastbilen och hämtade honom. På onsdag em faxade jag in förrättningsundelaget om avlivningen + intyget på att han var hämtad.
På fredagen var allt klart och alla pengar var utbetalda till mig.
Fick hela beloppet som hästen var försäkrad i (livförsäkring)
I mitt bolag så ersätter de inte avlivningen och hämtningen så det får man betala själv.
Bra att tänka på är oxå att det är kontant betalning när lastbilen kommer för att hämta. Det kostade 3500 kr

Och om man själv kör till slakteriet???
Dras slaktpremien av från försäkringspengarna??? Någon som vet???

NEJ, det är just det som är NACKDELEN med ston, för måååååånga av dessa utdömda triangelmärkta ston har defekter som gör att de inte hör hemma i avelsboxen alls!
Men de hamnar där ändå pga att ägaren så gärna vill ha kvar sin älskling i livet, för visst ska hon väl få bli mamma! :idea::crazy:
Att sedan avkommorna inte kommer hålla för ridning bryr man sig inte om förrän man som uppfödare börjar få köpa tillbaka allihop sedan det visat sig att de haft medfödda dolda fel...

Ja, nu överdriver jag kanske en aning, men faktum är att man nog bör låta bli att avla på de flesta triangelmärkta ston. Undantaget de ston som hunnit med en framgångsrik tävlingskarriär innan de skadat sig och fått triangel på rumpan, dvs de har bevisat sin hållbarhet och lämplighet för sporten!

Väl talat :bow:

Det är alldeles för ofta det tas föl på icke avelsdugliga ston:crazy:

A*ria gör så att du själv får slaktpengarna om du kör hästen till slakteriet. Vill du välja nån annan metod så får du betala själv om du inte köpt till någon extra försäkring. Men de flesta hästar som använts som sporthästar har ju blivit behandlade med t ex butta och då är det livslång slaktkarens. Gällande att få hästen utdömd så är det den behandlande veterinären som rekommenderar utdömning eller fortsatt behandling. Har du fått rekommendationen utdömning fyller du i en skadeanmälan (finns på deras hemsida) och skickar till veterinären som kompletterar den och skickar den till försäkringsbolaget. I mina fall har det gått mkt snabbt och smidigt. Sen när hästen är avlivad får du ett intyg från den som avlivat och det skickar du till försäkringsbolaget, de betalar sedan ut pengarna.

Min lilla åring blev utdömd förra året efter att vi kämpat länge med henne:cry:

Jag skickade in det intyg som veterinären skrev till mitt försäkringsbolag. På det intyget får man ju även skriva med sina egna ord vad som hänt så att säga. Sedan dröjde det knappt en vecka så fick jag klartecken från FB att de skulle betala ut livförsäkringen på min häst. Detta gällde i 30 dagar sedan behövde jag skaffa ett nytt intyg. Jag beställde tid på ATG kliniken och tre dagar senare fick min lilla häst somna in. Klinken faxade in ett intyg till FB att hästen var avlivad.

Livförsäkringen betalades ut snabbt. I mitt fall ersattes även avlivningen.

hästen är sådan att hon verkar hålla om du lullar i skogen 3 dagar i veckan.. vilket itne är vad jag vill och itne vad hästen heller vill.. hon blir itne trevlig at hantera för andra och svårare för mig med när hon inte går för fullt dvs tränar på 6-7 dagar i veckan med dressyrpass hoppass ocj intervallträningar...

men de håller hon inte för.. har även vissa defekter på benen som gör henne mindre hållbar enligt många...

Då kan du få henne utdömd som ridhäst, men godkänd som promenadhäst har jag för mig.

men om du läser vad jag skrivit så är de ingen häst man har som promenadhäst.. då får man en häst som är sur griig å svårhanterlig.. blir farlig till å med i vissa situationer...

å hon kräver MYCKET mat... så de blir en väldans dur prmenadhäst..

Hade för kort tid på min att skriva..

Du kan få hästen utdömd som ridhäst men godkänd som promenadhäst men ändå få ut hela beloppet har jag för mig. Tror att ägaren till min medryttarhäst gjorde så fast han också var totalt fel för promenadridning.

Det finns väl liksom ingen anledning att ha kvar hästen i livet om den inte håller för normal ridning och inte fungerar som promenadhäst!

NEJ, det är just det som är NACKDELEN med ston, för måååååånga av dessa utdömda triangelmärkta ston har defekter som gör att de inte hör hemma i avelsboxen alls!
Men de hamnar där ändå pga att ägaren så gärna vill ha kvar sin älskling i livet, för visst ska hon väl få bli mamma! :idea::crazy:
Att sedan avkommorna inte kommer hålla för ridning bryr man sig inte om förrän man som uppfödare börjar få köpa tillbaka allihop sedan det visat sig att de haft medfödda dolda fel...

Ja, nu överdriver jag kanske en aning, men faktum är att man nog bör låta bli att avla på de flesta triangelmärkta ston. Undantaget de ston som hunnit med en framgångsrik tävlingskarriär innan de skadat sig och fått triangel på rumpan, dvs de har bevisat sin hållbarhet och lämplighet för sporten!

Ja där överdrev du nog en aning... Alla skador som leder till triangelmärkning är ju inte beroende på förslitning eller andra defekter.

Har själv ett sto som hamnade i avelsboxen pga en bogskada, detta efter att ha gått omkull i hagen med skelettskada som följd. Inga andra defekter och har fungerat för tävling och träning i mååånga år innan dess. Dock inte på elitnivå, men det berodde mer på ryttare än häst. :o

Sto nr 2 hemma är inte t-märkt, men betäckt pga senskada (även där genom yttre våld, trampat sig i hagen) för att få ta det lugnt och läka ordentligt. Inte tävlat mycket men klass 1 sto och en trevlig individ.

Så man kanske inte ska dra alla över en kant.

Och om man själv kör till slakteriet???
Dras slaktpremien av från försäkringspengarna??? Någon som vet???

inte många slakterier som tar emot häst längre, inte sen passkravet kom, det blev för mkt administration för dem tydligen.
men ring och fråga dit du vill åka och likaså försäkringsbolaget om vad som ersätts.

Nej, men det är ju det jag skriver (skriver jag luddigt eller varför missuppfattar ni?).

Det är inte svårt att få hästen utdömd som ridhäst. Kan däremot vara rejält mycket svårare att få den utdömd som promenadhäst, men även om den är godkänd som promenadhäst kan man få ut hela beloppet vid avlivning.

jo men promenadhäst är juh inget alternativ i detta fallet... helst skulle jag juh vilja ha hästen kvar men eftersom hon går sönder hela tiden så känns de rätt hopplöst..

Nej, att hon inte ska vara promenadhäst har jag förstått. Då ska jag försöka förklara för 3dje gången.

Det kan vara (vad jag har förstått) ganska svårt att få en häst utdömd som promenadhäst. Vissa är då oroliga att dom inte ska få ut hela beloppet vid avlivning. MEN det räcker att hästen bara är utdömd som ridhäst för att man ska få hela beloppet, den behöver inte vara utdömd som promenadhäst också. Förstår ni nu vad jag menar??

Jag snackar alltså inte om att hästen ska vara promenadhäst utan hurvida ni får ut beloppet eller inte..

just av den anledning jag INTE vill ta föl.. visst skulle de va mysigt.. men om den inte håller va 17 har man för nytta av den då....

Klokt beslut! :bow:

Vi har ett lite inåt-tåat sto, betäckte henne med en korrekt hingst och fick en avkomma som också blev inåt-tåad (arv + kraftig tillväxt men vem vet hur mamman växte?). Han har nu som treåring såna pålagringar att han inte kan användas till något annat än sällskapshäst.

Hur ser framknäna ut på din häst? Är de röntgade? För jag har en känsla av att det är där hon blir halt?

Ja, men hon skrev ju att undantaget var ston som bevisat hållbarhet för tävling, som din då gjort.

Sedan kan man förstås diskutera hur pass mkt stoet behöver bevisa sig på tävlingsbanan för att den skall vara värdig avelsboxen. Tävla lätta klasser med lite rosetter kan vilken häst som helst göra och det kvalificerar inte den som lämplig för avel (menar detta allmänt o ej riktat till ngn).

Även hästar som skadats av yttre våld mkt tidigt bör värderas noggrannt innan man sätter den i avel. Är verkligen stammen eller ngt annat på hästen så attraktivt att man avlar trots att man vet mkt lite om hästens rid och prestationsegenskaper? Vissa uppfödare som väl känner sina stolinjer kan säkert göra dessa bedömningar, men långt ifrån alla.

Men de hamnar där ändå pga att ägaren så gärna vill ha kvar sin älskling i livet, för visst ska hon väl få bli mamma!

:bow::bow::bow::bow::bow::bow:

är röntgad i knäna .. finns inga konstigheter där alls..

är ibak hon går sönder... bahandlad för onflamation i stora haslederna båda bak 3 ggr. var dock halt vf på ett klinikbesök men de var för att hon öerbelastade då hon hade ont båda bak.

sen så tror jkag att mycket av de som kommer på bak kommer igentligen från fram att hon belastar undan på nått sätt... men manb vet juh aldrig

enda bilden på frambenen jag hade. här är det dock itne så mycket.

http://img.photobucket.com/albums/v290/zofine/hovar.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 053
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka