Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle också vilja veta hur det går till rent praktiskt. Mitt sto är utdömt av veterinär på klinik, jag ska bara ringa när jag vill att intyget ska skrivas ut då hon aldrig kommer att bli frisk, dock lider hon inte just nu. Skadorna var enligt vet solklara för att utdömning ska var aktuell.
Så hur gör man? Intyget ska väl skickas in till försäkringsbolaget antar jag, sen ska dom alltså besluta om utdömning innan avlivningen?
Hur lång tid brukar det ta och hur lång tid har man sen på sig att ta bort hästen?
Hur lång tid tar det sen att få ut försäkringsbeloppet och dras det av för ev slaktpremie?
Har aldrig tidigare varit med om att döma ut en häst trots många år i hästbranchen, oftast har vi bara tagit bort hästarna utan att försäkringsbolaget varit inkopplat....
NEJ, det är just det som är NACKDELEN med ston, för måååååånga av dessa utdömda triangelmärkta ston har defekter som gör att de inte hör hemma i avelsboxen alls!
Men de hamnar där ändå pga att ägaren så gärna vill ha kvar sin älskling i livet, för visst ska hon väl få bli mamma!
Att sedan avkommorna inte kommer hålla för ridning bryr man sig inte om förrän man som uppfödare börjar få köpa tillbaka allihop sedan det visat sig att de haft medfödda dolda fel...
Ja, nu överdriver jag kanske en aning, men faktum är att man nog bör låta bli att avla på de flesta triangelmärkta ston. Undantaget de ston som hunnit med en framgångsrik tävlingskarriär innan de skadat sig och fått triangel på rumpan, dvs de har bevisat sin hållbarhet och lämplighet för sporten!
hästen är sådan att hon verkar hålla om du lullar i skogen 3 dagar i veckan.. vilket itne är vad jag vill och itne vad hästen heller vill.. hon blir itne trevlig at hantera för andra och svårare för mig med när hon inte går för fullt dvs tränar på 6-7 dagar i veckan med dressyrpass hoppass ocj intervallträningar...
men de håller hon inte för.. har även vissa defekter på benen som gör henne mindre hållbar enligt många...
NEJ, det är just det som är NACKDELEN med ston, för måååååånga av dessa utdömda triangelmärkta ston har defekter som gör att de inte hör hemma i avelsboxen alls!
Men de hamnar där ändå pga att ägaren så gärna vill ha kvar sin älskling i livet, för visst ska hon väl få bli mamma!
Att sedan avkommorna inte kommer hålla för ridning bryr man sig inte om förrän man som uppfödare börjar få köpa tillbaka allihop sedan det visat sig att de haft medfödda dolda fel...
Ja, nu överdriver jag kanske en aning, men faktum är att man nog bör låta bli att avla på de flesta triangelmärkta ston. Undantaget de ston som hunnit med en framgångsrik tävlingskarriär innan de skadat sig och fått triangel på rumpan, dvs de har bevisat sin hållbarhet och lämplighet för sporten!
Och om man själv kör till slakteriet???
Dras slaktpremien av från försäkringspengarna??? Någon som vet???
just av den anledning jag INTE vill ta föl.. visst skulle de va mysigt.. men om den inte håller va 17 har man för nytta av den då....