aatt få sin häst utdömd

LadySara

Trådstartare
moderatorn får flytta om tråden hamnar fel men tyckte att detta var rätt ställe...

hur går det i praktiken till??
går i lite tankar om de kan vara dags att ev försöka få min madame utdömd...

Sv: aatt få sin häst utdömd

finns det fog för det, dvs har hon någon skada eller sjukdom som gör att hon skulle må bäst av att få sluta eller är det för att du vill ha ut försäkringspengarna?
Vill du avliva din häst, gör din veterinär det på din begäran. OM det inte finns ett tydligt skäl tex lidande, kronisk sjukdom etc så får du lägga ner tankarna på att få ut nåt på försäkringen. Om din veterinär inte går med på att ställa en fejkdiagnos, men det hoppas jaginte att det finns nån som gör!

Hästen blir utdömd när veterinären bedömer att den inte kommer bli frisk och användbar, trots behandling OCH när försäkringsbolaget har godkänt utdömningen, dvs håller med den behandlande veterinären om saken.

jo det vet jag men hur går man praktiskt till väga..

hästen har juh varit halt till å från sedan förra sommaren då hon stod behandlad på box i 2 mån. sen boxhage 2 månnästan.. då ville vet att jag skulle fundera på ev att dömma ut henne men då svarade hon bra på behandligen... satte igågn henne lugnt och hon var pigg å fräsch i några mån... nu går hon lugnt lite under normalt och har gått sönder igen. är en häst som inte blir allt för trevlig att hantera av andra då hon vilar mycket eller itne går för fullt. så att tex triangelmärka för att lulla i skogen är inget för henne..
kontaktar man vet för utredning och dom kontaktar försäkringsbolaget elelr???

hästen är sådan att hon verkar hålla om du lullar i skogen 3 dagar i veckan.. vilket itne är vad jag vill och itne vad hästen heller vill.. hon blir itne trevlig at hantera för andra och svårare för mig med när hon inte går för fullt dvs tränar på 6-7 dagar i veckan med dressyrpass hoppass ocj intervallträningar...

men de håller hon inte för.. har även vissa defekter på benen som gör henne mindre hållbar enligt många...

Jag skulle också vilja veta hur det går till rent praktiskt. Mitt sto är utdömt av veterinär på klinik, jag ska bara ringa när jag vill att intyget ska skrivas ut då hon aldrig kommer att bli frisk, dock lider hon inte just nu. Skadorna var enligt vet solklara för att utdömning ska var aktuell.
Så hur gör man? Intyget ska väl skickas in till försäkringsbolaget antar jag, sen ska dom alltså besluta om utdömning innan avlivningen?
Hur lång tid brukar det ta och hur lång tid har man sen på sig att ta bort hästen?
Hur lång tid tar det sen att få ut försäkringsbeloppet och dras det av för ev slaktpremie?
Har aldrig tidigare varit med om att döma ut en häst trots många år i hästbranchen, oftast har vi bara tagit bort hästarna utan att försäkringsbolaget varit inkopplat....

Be en vet titta på hästen igen och fråga om denne anser att det finns ngn chans för hästen att klara fullt arbete. Om inte så skicka en förfrågan till ditt försäkringsbolag.

Jag har en förfrågan inskickad till försäkringsbolaget om tillstånd för avlivning på min ena häst. Vet tyckte att det skulle skickas in, men det är ju trots allt försäkringsbolaget som har sista ordet om man vill ha ut försäkringspengarna iaf. Detta ärende gäller också en häst som varit halt i 1,5 år till och från. Chanserna för att min häst ska bli brukbar är inte så goda, men det kan ju hända att försäkringsbolaget är av annan åsikt?

jo de är juh oftast försäkringsbolaget som kan sätta käppar i hjulet..

och tyvärr är de juh så att man vill ha ut pengarna.. man vill juh ev kunna köpa en ny häst..

och varöfr har man dom annars försäkrade för höga belopp.....

ska ringa min vet å rådfråga på m¨åndag vad han säger har iofs 2 olika som känenr min häst så ska ringa dom oberoende av varandra få se vad dom säger...

Kan ju tänka mig att försäkringsbeloppet på livdelen har en betydelse för försäkringsbolagets beslut.

Med tanke på vad vet tar betalt varje gång blir det säkert i vissa fall billigare att lösa ut hästens livförsäkring än att fortsätta utreda, om chanserna ändå inte är så goda för en förbättring.

undrans om de är positivt eller negativt att ha lågt respektive högt på livdelen....

min är nog nästan upp i dom kostnaderna redan ... alltså dom som hon är försäkrad för... å mer lär de juh bli om de ska till mera behandligar.. just nu är hon ev halt på 3 ben.. *suck*

Kan du inte triangelmärka henne och använda/sälja henne som avelssto? (fördelen med ston ;) )

För 1 månad sen togs en kamrats häst bort, han hade då vart halt i över 12 månaderstid och benen var som elefantben, han kunde inte ens gå i hage utan att markera.

Det togs en massa röntgenbilder och han har var på allt möjligt.

Till slut gav hon och veterinären upp och skickade hans journal till försäkringsbolaget, tog 2 dagar innan hon fick svar att han var utdömd.

Senast ändrad:

inget att avla på hon hr iofs kanonstam men hon äår jätte jätte jätte inåttåad.. inget jag vill föra vidare.. och humöret kanske man itne helelr skulle vilja ha vidare .. iofs är hon världens mysigaste när hon äri toppkondition å tränar som 17...

har funderat på avel som sagt men tycker inte det är värt de med dom frambenen...

Jag hörde nyss att avlivining måste ske inom 21 dagar from att utdömningen gått igenom. Annars gäller inte "slaktintyget" längre. Då måste man begära ett nytt. Det står i det finstilta som man kanske inte läser så ofta.

Har dock inte sett det med egna ögon, men hörde det från en pålitlig källa.

Be en vet titta på hästen igen och fråga om denne anser att det finns ngn chans för hästen att klara fullt arbete. Om inte så skicka en förfrågan till ditt försäkringsbolag.

kan en häst bli utdömd för skador som endast gör att den inte håller för träning/tävling? (alltså den skulle klara av att gå och "skrota i hagen" men inget mer.) Eller måste den vara så dålig så den inte ens klarar det?

Ett av de största bolagen har detta i sina villkor:
Du kan få ersättning för din förlust om din häst insjuknar eller skadas så svårt att den varaktigt förlorar sin användbarhet som rid- eller brukshäst.
Hästen måste ha insjuknat eller skadats så svårt att vård eller fortsatt vård enligt veterinärmedicinsk expertis inte skulle leda till att hästen skulle kunna användas som rid- eller brukshäst. Hästen ska då avlivas. Med varaktigt förlorad användbarhet som rid- eller brukshäst menas att hästen för all framtid inte längre kan utföra de moment som förekommer i de lättaste tävlingsklasserna.

Delersättning: Du kan få ersättning med den del av försäkringsbeloppet som överstiger 10 000 kronor även i de fall du inte avlivar hästen, om den
enligt veterinärmedicinsk expertis ur djurskyddssynpunkt kan leva vidare. Du måste i sådana fall, efter det att xxxx har funnit att skadehändelsen är ersättningsberättigad, triangelmärka hästen. Du måste skriftligen förbinda dig att varken själv använda hästen i träning eller tävling eller tillåta någon annan att göra det.

Ja, alltså jag vet ju inte riktigt själv, vi har det på gång med en av hästarna på vårt lilla stall. Jag gissar på ett papper man ska ha för att visa upp som bevisar att hästen FÅR slaktas. Men att den "licensen" går ut inom 21 dagar från att det utfärdats av vet? försäkringsbolg?. Om det hinner gå ut måste man göra om hela processen igen vilket kostar lite $ - gissar jag.

Alltså jag har inte själv erfarenhet av detta, utan det är hämtat ur diskussioner på stallet. Har inte satt mig in i papperna direkt.

Jag antar att tipset blir att läsa det finstilta när papprena kommit genom.

(kastar in lite mer info)
Hästen i fråga skulle slaktas men tiden hade runnit ut och nu ska hon T-märkas istället och ges bort som promenad/sällspkapshäst.
Hoppas att detta var till hjälp...

Kan du inte triangelmärka henne och använda/sälja henne som avelssto? (fördelen med ston ;) )
NEJ, det är just det som är NACKDELEN med ston, för måååååånga av dessa utdömda triangelmärkta ston har defekter som gör att de inte hör hemma i avelsboxen alls!
Men de hamnar där ändå pga att ägaren så gärna vill ha kvar sin älskling i livet, för visst ska hon väl få bli mamma! :idea::crazy:
Att sedan avkommorna inte kommer hålla för ridning bryr man sig inte om förrän man som uppfödare börjar få köpa tillbaka allihop sedan det visat sig att de haft medfödda dolda fel...

Ja, nu överdriver jag kanske en aning, men faktum är att man nog bör låta bli att avla på de flesta triangelmärkta ston. Undantaget de ston som hunnit med en framgångsrik tävlingskarriär innan de skadat sig och fått triangel på rumpan, dvs de har bevisat sin hållbarhet och lämplighet för sporten!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 053
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka