Aachenträns - varför?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Weemacred
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 8 104
W

Weemacred

Jag funderar över att praktiskt taget varenda träns som säljs i H**ks och på andra ställen är Aachen eller pullarträns. För länge sen i tidernas dimmor lärde jag mig att man skulle ha såna där käkremmar på hästar som gapade och gjorde grimaser med munnen för att undvika att kontrolleras. Men nu verkar det ha blivit en modefluga med dessa tränsar och alla ska ha en på sin häst eller ponny och ingen ifrågasätter dom.

2 saker:
1) Varför ska "alla" ha dom, dvs även helt oprobematiska hästar som inte pysslar med munnen har dom?

2) Det är inte så att alla är super på att anpassa ett bett och jag har förstått det som att en häst som har fått ett felaktigt eller för stort bett kan få munskador av dessa käkremmar för att den kan inte alls öppna sin mun för att komma undan ett felaktigt tryck.

Så jag tycker att det är lite konstigt att dom är så vanligt förekommande. Min filosofi är att man ska klara sig med så lite teknologi o jox på sin häst som möjligt. :cool:

Är det någon annan som resonerar lika eller är jag helt ute o cyklar?

PS På min gubbe har jag plockat bort den helt onödiga remmen och han går finfinfint och det är ingen av oss som saknar den.

Sv: Aachenträns - varför?

Precis så ska det vara!
bort med allt extra utrustning & mojs!

Du är inte alls ute och cyklar! Jag tycker precis som du. Jag tror många använder utrustning till sina hästar, t ex Aachenremmen, utan att fundera på varför de använder det och om det behövs eller inte.

Jag har tagit bort aachenremmen på mitt träns, den behövs inte. Nosgrimman behövs inte alls egentligen på honom men jag tycker det är snyggare med den på så då får den sitta där, men väldigt löst spänd, första hålet.. Det händer att jag använder pullargrimma också bara för att jag har ett snyggt sånt träns! :o Lite fåfäng får man väl vara.. Men lika där, jag spänner ju inte hårdare än att det sitter på plats! då har det ju egentligen ingen betydelse vilken nosgrimma jag har, om den bara sitter där för syns skull.

men vissa kanske behöver ha den och då säljs tränsen med den remmen, de som inte behöver/vill ha den får plocka bort den.

Ursäkta, men hur kan en käkrem hindra hästen från att öppna munnen? Den sitter lite för långt bak och så ska den vara spänd med en knytnäves mellanrum...

Ursäkta, men hur kan en käkrem hindra hästen från att öppna munnen? Den sitter lite för långt bak och så ska den vara spänd med en knytnäves mellanrum...

Mmm.. Fundera också över det:smirk:

Jag kanske skriver fel när jag skriver käkremmen, jag menar den smala remmen som sitter fast i nosremmen och som går runt under bettet. Vad heter den då....Aachenremmen?

Jag förstod vad du menade, och så vitt jag vet heter den aachenrem eller "snokrem". Käkremmen är den som sitter baktill, över ganascherna..

Ja, aachenrem, snok eller nosrem är nog det vanligaste.

Fast nosgrimmans har en funktion och bör enligt mig därför användas. Att spänna något fast är inte samma sak som att spänna något hårt!

själv tycker jag bäst om det träns med löstagbart fäste för snoken. Blir ju så ult med flärpen annars.
Sen bara för att man rider med snok behöver man inte dra åt för kung o fosterland.

Men det är väl ändå inte så svårt att plocka bort?

Som jag ser det finns det två alternativ:
1. Man behöver det INTE, och plockar bort det.
2. Man behöver det, och använder det därför tills man har kommit så långt i träningen att man kan plocka bort det.

Jag har också funderat väldigt mycket på det.

För mig är aacehnremmen ett extra tillbehör som man sätter dit om det behövs. Alltså borde rem + fäste vara löstagbart, alternativt bara kunna köpas till lös för de som anser sig behöva den.

Jag vill inte ha den alls, och jag måste skära bort den lilla plutten varje gång jag köper ett träns. (Har för långt till sko-/sadelmakare för att göra det lilla ärendet...) Även om jag skär så långt in jag kan, så syns det att den suttit där. :(

Samma fundering gäller pullbacknosgrimman. Det om något borde väl vara ett extra hjälpmedel! Men den sitter där som standard på var och varannat träns...:mad:

Varför förutsätts det att man vill ha just dessa tillbehör?
Varför får man inte likagärna en martingal med som standard när man köper ett pullarträns, t.ex? Den kombinationen används ju väldigt ofta av hoppryttare...:smirk:

Senast ändrad:

Som jag ser det finns det två alternativ:
1. Man behöver det INTE, och plockar bort det.
2. Man behöver det, och använder det därför tills man har kommit så långt i träningen att man kan plocka bort det.

Men...
Jag vill att det ska se snyggt ut, och det gör det inte om jag inte vill betala extra för att någon ska ta bort den.

Och varför ska ett träns bli dyrare för mig som vill ta bort ett tillbehör? Det är väl rimligare att den som vill ha ett tillbehör ditsatt betalar extra för det, eller hur?

Tja, det är väl ungefär samma som att det sitter spärrgrimmor på varenda travträns...

Men jag förstår inte riktigt hur du betalar extra för att ta bort det :confused: Vill man ta bort nosgrimman så är det ju bara att knäppa upp ett spänne och plocka bort.

Jag upplever inte träns som "saknar" någon extrautrustning som billigare....ett träns med engelsk nosgrimma brukar väl vara lika dyrt som ett med nosgrimma+achenrem.

Till viss del håller jag med dig, men OM du nu vill ha en nosgrimma så vill du ju oftast ha ett som passar till tränset du har, alltså gör man träns och nosgrimma i samma stil.

Vill jag köpa en nosgrimma till mitt travträns skulle jag behöva leta ganska länge för att hitta ett i samma stil.

Hm, jag menar aachenremmen, inte hela nosgrimman.;)

Att ta bort aachenremmen så att det bara blir kvar en engelsk nosgrimma kräver "operativa ingrepp" om man vill ha det riktigt snyggt.
Och sko- och sadelmakare brukar vilja ha betalt...:angel:

Jag tar ofta bort hela nosgrimman, men ibland vill jag hänga på en engelsk bara för att det är snyggt. Men då ska det vara just en vanlig engelsk, inte aachen!

aha, ok, då missuppfattade jag ditt inlägg. Men syns verkligen den där lilla "flärpen" eller vad man ska kalla den?

Brukar inte tränsen säljas med olika sorters nosgrimmor då? Tycker att man brukar se samma träns men med olika sorters nosgrimmor :confused:
Men givetvis är det ju alltid så att hittar man sitt drömträns, eller vilken utrustning som helst, så är alltid rätt färg slut i rätt storlek ;) murphys lag gäller även i hästvärlden...

//Russinet, med en mängd träns hopsatta härs och tvärs så att ingenting stämmer...

Flärpen syns, riktigt bra dessutom...:(

Även om jag skurit med rakblad långt in under kanten så syns det som ett "öppet sår" när man ser hästen framifrån.

Det finns träns med "alla" nosgrimmor till, men de ser sällan ut exakt som jag vill, och man får ju dessutom betala för en trave nosgrimmor som aldrig kommer att användas...

Jag brukar roa mig med att beställa utländska kataloger, och speciellt i de engelska är det ganska vanligt att man köper tränset del för del. Då kan man välja pannband och nosgrimma som man vill, och aachenremmen köps nästan alltid löst, med en hållare att vika om den vanliga nosgrimman!:love:

Dessutom blir det ju lättare att köpa reservdelar om någon del -t.ex. ett sidostycke- går sönder.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: cassiopeja
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 605
Senast: Ridinglady
·
Ridning Har en häst som när man tränsat "skakar" bettet i munnen FORT, hon liksom nickar intensivt med huvudet.. hon gör det under kanske 2...
Svar
5
· Visningar
1 461
Senast: Neksja
·
Utrustning Var inne och kikade på en tråd där man skulle skriva hur utrustningen sitter rätt, då kom jag på att jag inte har en aning om vad allt...
Svar
15
· Visningar
1 670
Senast: majabergman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att umgås som par
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur