Vad är allt till för???

Elina8

Trådstartare
Var inne och kikade på en tråd där man skulle skriva hur utrustningen sitter rätt, då kom jag på att jag inte har en aning om vad allt är till för?:confused::o:angel:

Ok, bettet har jag väl koll på det är ju till hör att kommunicera med hästen.

Men käkremmen, vad har den för syfte? Tänkte först att den kan vara bra om tränset av någon anledning skulle dras av hästen, men sen kom jag på att jag har tränsat av och efteråt upptäckt att käkremmen fortfarande var knäppt.:o och jag behövde inte anstränga mig mer än vanligt.

Och nosremmen? Vad ska den vara bra för? Jag har hört en teori som jag själv tycker låter rätt korkad, "Om tränset skulle gå sönder (alltså den remmen som bettet är fäst i) så är det bra att ha något att hålla i, för annars springer hästen helt lös"
Har svårt att tro att det var därför man satte på en nosrem.

Rider själv på isisträns och har bara bett och inget annat, och det fungerar utmärkt, så vad är alla andra saker till för? Någon vis människa som kan förklara?:bow:

Sv: Vad är allt till för???

Jag tror att få tänker på vad saker och ting är till för. De gör som de är lärda och kommer en nosgrimma med tränset så ska den väl sitta där. :p Och tänk om tränset ramlar av utan käkremmen! :o :rofl:

Käkremmen har vad jag förstår inget syfte idag. Det jag har läst är att man hade det förr då man ibland behövde dra i tränset när man ledde en trött, utslagen häst som inte ville gå fram helt enkelt. Men idag gör vi ju inte så, hoppas jag iaf. :crazy: Tränset ramlar inte av utan käkrem vid ridning (Dock kan det tydligen göra det ändå har jag erfarat :D).

Nosgrimman är väl till för att hålla igen munnen på hästen (och i vissa fall kanske för att stabilisera bettet). Jag anser att det är dumheter och rent av plågsamt att hålla på på det sättet. Oseriöst att inte jobba mer med sin ridning än att man kan rida utan såna saker.

Sen kan man ju rida bettlöst och då har ju nosremmen samma syfte som ett bett. Den sitter dock inte hårt som en nosgrimma, utan hästen ska kunna öppna munnen. Själv rider jag på sidepull, och har tagit bort käkremmen då den inte gör ngn nytta. Rider jag på bett har jag varken nosgrimma eller käkrem.

Pannbandet är till för att tränset inte ska glida bakåt och hamna fel, om nackstycket åker bakåt så drar det ju hästen i munnen. Käkremmen finns till för att den ska sitta "ovanför" ganascherna, och förhindra att tränset glider av över hästens öron.
Detta är vad jag vet...

Men käkremmen, vad har den för syfte?

Den ska hålla tränset på plats och hindra det från att glida av alltför lätt. Men de allra flesta spänner den ju så löst att den inte gör någon nytta. Den ska spännas så att den inte glider fram över ganaschen, men ändå inte hindrar hästen.

Och nosremmen?

Kan ha många funktioner, det än nog högst individuellt varför man har den där. Jag använder den (engelsk eller remont) mest för att det är snyggt, men på unghästen har den även haft syftet att hindra henne från att gapa alltför stort.
Den har aldrig varit spänd hårdare än att 3-4 fingrar ryms under, men det räcker bra för att hindra henne från att öppna munnen såpass att bettet glider genom munnen när vi blir oense om vilket håll vi ska gå åt...:D

Den kan även användas för ren korrigering av t.ex. hästar som lägger tungan över bettet, då man tillfälligt kan spänna den lite hårdare än normalt.

Rider själv på isisträns och har bara bett och inget annat, och det fungerar utmärkt, så vad är alla andra saker till för? Någon vis människa som kan förklara?

Islandshästar har ju ofta ganska kraftig man och pannlugg, och de hjälper till att hålla fast tränset lite. Vi som har lite mer tunnhåriga hästar behöver remmar för det. ;)

Käkremmen är som tidigare sagt en gamal kvarleva sen hästar användes i krig. Blev hästen trött, utsliten eller helt enkelt dog så kunnde man dra hästen fram i käkremmen (hur man nu orkade det?). Alltså användes den främst som "handtag". Som vi använder hästar idag fyller den ingen funktion.

Nosremmen, antar att du menar nosgrimman, är till för att stabilisera bettet. Den får absolut inte vara så hårt dragen att den stänger igen munnen på hästen, kan bli fruktansvärda skador och följder om hästen inte får röra käkarna som den vill. Jag använder aachennosgrimma för att bettet ska ligga så stilla som möjligt. Alltså för att det ska bli så bekvämt som möjligt för hästen.

Jag har hört någonstans att nosgrimman användes till att binda upp krigshästarna i, men jag kanske är helt ute och seglar nu.

Vad skulle få ett träns att glida av framåt vid ridning? :confused: :rofl:
En avfallen ryttare, eller om hästen ruskar på sig.

Jag släppte ut min häst i hagen direkt efter ridturen igår, och när jag knäppt upp käkrem och nosgrimma så ruskade hon på sig, och då var tränset faktiskt i farozonen... :o

Ruskar på sig? :o Kan det verkligen åka av då? Aldrig varit med om men det kan säkert hända.

Om jag åker av så finns det inget jag hellre vill än att tränset åker av om jag rycker i tygeln. När man ramlar av ska man släppa tygeln eller se till att hålla den utan att rycka i den. Annars kan man göra hästen illa varpå jag hellre ser att tränset åker av isf.

Kan tillägga att häromveckan när jag och en kompis var ute på tur och busade åkte både hennes och mitt träns av vid två olika tillfällen. Och hennes hade både käkrem och nosgrimma enligt konstens alla regler. Så det verkar kvitta. :D Ska dock erkänna att jag själv hade sidepull utan käkrem. :angel:

har man inte käkrem finns det risk att antingen ryttaren "drar" av det, dvs att när man tar i tyglarna så lyffts tränset lite då better åker upp och då är det lätt att du sitter på en häst utan träns, eller som pinky sa att dom kan ruska av det

Käkremmen ska se till att tränset inte åker av. Var med på en westerntävling där en ponny skakade huvudet vid uppställningen, och tränset låg på marken! :rofl: Ponnyn stod lugnt kvar och de band ett litet snöre som käkrem :)

Pannbandet ser till att nackstycket inte glider bak. En del säger att det finns det ingen risk för, men jag har iaf ridit en isis på turridning där nackstycket gled bak ett par dm. :eek:

Nosremmen är till för att stänga munnen på hästen.
Anledningarna till att stänga den är flera. En teori (som jag faktiskt tror lite på) är att ursprungligen var nosremmen där för att hindra att hästen gapade när ryttaren drog i tygeln o hästen gick omkull efter ett himder t.ex. Då är det lättare att underkäken bryts eftersom den är så pass tunn, om den slår i ''ensam''..tillsammans med resten av skallen blir den starkare.
Andra orsaker är att stabilisera bettet, eller hindra att hästen undandrar sig bettets verkan för mycket.
Och så klart, i en del sämre fall, för att hästen inte ska kunna gapa och visa att det är obehagligt eller att hårda tygeltag ska maskeras. Tyvärr finns det de som använder det så med.
Nosgrimman ska vara så lös att man lätt får in två fingrar på högkant mellan nosbenet och nosgrimman. Annars skapar den egentligen bara spänningar eftersom man låser underkäken, vilken hästen behöver kunna röra för att dels vara avslappnad, och dels kunna andas ordentligt när den går i högre form. Sen ser man ju vissa skräckexempel både bland ''vanligt folk'' och eliten, där nosgrimman dras åt så hårt det går. Som tur är gäller det inte alla.

Bettlösa varianter ska ha nosgrimman betydligt stramare spända än vanliga nosgrimmor, för att kunna ta tygeltag utan att nosdelen glider runt. Men man får inte låsa underkäken helt på de heller.

Kinnkedjeremmen/kedjan är för att hindra att stångbett blir hissbett och för att stabilisera dem så att de inte får fel effekt. (lite extra info).

:)

Oj, vad mycket svar det blev.
Tack så jättemycket allihopa!!:bow::bow::bow:

Tycker jag har fått rätt bra koll nu, det är ju som någon sa; sitter det en käkrem på tränset så använder man den, utan att veta varför.:angel:

Jag kommer nog fortsätta att rida med bara bett, hästen verkar nöjd och det sitter på plats under hela ridturen. (Även om han skakar på sig, vilket han ofta gör när vi rider till stranden:love:)

Käkremmen har vad jag förstår inget syfte idag. Det jag har läst är att man hade det förr då man ibland behövde dra i tränset när man ledde en trött, utslagen häst som inte ville gå fram helt enkelt. Men idag gör vi ju inte så, hoppas jag iaf. :crazy: Tränset ramlar inte av utan käkrem vid ridning (Dock kan det tydligen göra det ändå har jag erfarat :D).

Min häst måste ha käkremmen, sitter den för löst så kliar han av sig tränset så fort man står stilla.

Såhär
18370363.jpg

(han är svettig ja, årets första varma dag med vinterpäls och träning)

Haha, vad gullig!:love:

Vissa hästar har ju lite "medgörligare" öron än andra har jag förstått.

Haha, han reagerade inte ens på att det satt så ;) Tur så har man kompisar som kan rätta till när det blir så tokigt.
Värre var det när han gjorde så på vägen och sen gick iväg, det var nära att tränset gled av helt innan jag hann få fram handen :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En klassisk men väldigt nyttig ridövning är att sätta upp fyra koner och rida i ett romb-spår aka Ruter Ess (Eller är det bara en...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: cewe
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 308
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Är medryttare på ett 5-årigt sto. Damen i fråga är så snäll och vänlig och vill alltid göra rätt. Framför allt är hon väldigt rädd om... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 938
Senast: AliceZeta
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 605
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att umgås som par
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur